حل مشکلات مرکز دفع پسماند «آرادکوه» از اولویت‌های «شورای ششم» ‌باشد

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران گفت: شورای ششم شهر تهران باید هم پایشگر عملکرد شهرداری باشد و هم به نحوی عمل کند که گره‌های مدیریت شهری از جمله معضلات محیط‌زیست باز شود.

حل مشکلات مرکز دفع پسماند «آرادکوه» از اولویت‌های «شورای ششم» ‌باشد
کد خبر: 496027
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۷:۳۸:۵۸

اعتمادآنلاین| فاطمه اکبرپور، ضمن بیان اینکه یکی از مهمترین معضلات مدیریت شهری، محیط زیست است که باید مورد توجه شورای آینده قرار گیرد، اظهار کرد: آلودگی هوا، بو، صوت و پسماند از عمده معضلات محیط زیستی مدیریت شهری محسوب می‌شوند که باید در اولویت شورای آینده قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به معضل ‌پسماند به‌عنوان یکی از معضلات مهم محیط زیست شهری گفت: مرتفع کردن معضلات مافیای پسماند، زباله گردی، تفکیک از مبدأ پسماندها و اصلاح و ارتقای وضعیت موجود ذخیره‌سازی، جمع آوری و حمل و نقل و دفع نهایی پسماندها از موضوعات مورد انتظار از شورای ششم اسلامی شهر تهران است.

وی ادامه داد: امیدوارم شورای آینده خالی از متخصصان محیط زیست و مدیریت شهری نباشد همچنین تقاضا دارم اعضای منتخب شورا به دور از فضاهای سیاسی و جناحی، پایشگر عملکرد شهرداری باشند و هم به‌نحوی عمل کنند که گره‌های مدیریت شهری از جمله معضلات محیط زیست را باز کنند.

امید می‌رود عملکرد شورای شهر به گونه‌ای نباشد که خود مخرب و مشوق تخریب‌های محیط زیستی به بهانه‌های مختلف اعم از اقتصادی و ... شود.

به گفته اکبرپور بارها عنوان شده است آرادکوه میراث دار معضلات نیم قرن پسماندهای کلان شهر تهران است و نگاه و توجه ویژه به عظمت نیم قرن را می طلبد.

به اندازه کافی طرح، پروژه، تکنولوژی و راهکار برای حل مشکلات آرادکوه توسط متخصصان و مشاوران امر پیشنهاد شده و گزینه‌های مختلف پیش روی مدیریت اجرایی پسماند است.

از این رو عملیاتی شدن گزینه‌ها مستلزم عزم و همت جدی و تخصیص و تامین اعتبارات مورد نیاز از طرف شهرداری و شورای شهر است که انتظار می‌رود شورای آینده این مهم را در اولویت کارهای خود قرار دهد و همزمان موتور محرک و ناظر شهرداری برای ارتقای وضعیت موجود باشد.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در ‌پاسخ به این ‌پرسش ما که چقدر لازم است شورای ششم اسلامی شهر تهران با اداره کل حفاظت محیط زیست در تصمیم گیری‌ها به‌ویژه در زمینه مدیریت پسماند تعامل داشته باشد؟ گفت: برای تحقق مدیریت و دفع اصولی پسماندها نیاز به همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف وجود دارد و عدم همکاری هریک از دستگاه‌ها در حصول نتیجه مطلوب خلل ایجاد خواهد کرد.

از این رو انتظار می رود شورای شهر آینده با بهره‌گیری از متخصصان و مشاوران کارآزموده و به منظور تسریع در حل مشکلات پسماند کلان شهر تهران، تعامل و همکاری بین‌بخشی را با کلیه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان ناظر اجرای قانون مدیریت پسماندها در استان تهران و یکی از دستگاه‌های ذی‌نفع در موضوعات محیط زیستی شهری داشته باشد.

وی اضافه کرد: یکی از آفت‌های تصویب ضوابط ، دستورالعمل‌ها، مقررات و برنامه‌های مختلف این است که برای تدوین و تصویب هر کدام از آن‌ها زمان زیادی صرف می‌شود اما تعداد قابل توجهی از آن‌ها مجال اجرا پیدا نمی‌کنند. در بیشتر موارد نیز علت اجرایی نشدن برنامه‌ها مشکلات مالی و نبود بودجه عنوان می‌شود.

اکبرپور در ‌پایان گفت: از جمله اقدامات اساسی شورای پنجم در حوزه مدیریت پسماندها تدوین طرح جامع مدیریت پسماند کلان شهر تهران و تصویب آن در شورا بود که هنوز به تصویب کارگروه مدیریت پسماند استان نرسیده است.

صرف‌نظر از نقاط ضعف و قوت این طرح انتظار می رود شورای آینده در زمینه عملیاتی شدن این طرح گام‌های اساسی بردارد و شرایط لازم برای اجرایی شدن آن توسط شهرداری را فراهم کند تا عقب ماندگی‌های این حوزه جبران شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها