کد خبر: 496047
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۸:۱۱:۰۲
| |

مسوولیت اجتماعی به سبک ستاره پرتغالی

قیام مسلحانه کریس علیه کوکاکولا

1- 5 سال پیش مهران مدیری در یک کنفرانس خبری وسط سوال و جواب با خبرنگاران شروع کرد به سیگار کشیدن و گرچه قصد تبلیغ برای سیگار نداشت اما به یکی از بزرگ‌ترین محرک‌ها برای مصرف دخانیات تبدیل شد. خود مدیری احتمالا تصور می‌کرد خیلی حرکت باحال و بانمکی انجام داده اما همان موقع رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات در نامه‌ای به مهران مدیری نوشت:«باورمان نمی‌شد که شما در کنفرانس مطبوعاتی فیلم‌تان و با حضور حامی مالی قدرتمند برنامه‌هایتان یک‌باره سیگار روشن کنید و همه آنچه که حوزه سلامت در 3-2 دهه گذشته برای کاهش و کنترل مصرف دخانیات انجام داده بود را دود کنید.

قیام مسلحانه کریس علیه کوکاکولا
کد خبر: 496047
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۸:۱۱:۰۲

اعتمادآنلاین| 1- 5 سال پیش مهران مدیری در یک کنفرانس خبری وسط سوال و جواب با خبرنگاران شروع کرد به سیگار کشیدن و گرچه قصد تبلیغ برای سیگار نداشت اما به یکی از بزرگ‌ترین محرک‌ها برای مصرف دخانیات تبدیل شد. خود مدیری احتمالا تصور می‌کرد خیلی حرکت باحال و بانمکی انجام داده اما همان موقع رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات در نامه‌ای به مهران مدیری نوشت:«باورمان نمی‌شد که شما در کنفرانس مطبوعاتی فیلم‌تان و با حضور حامی مالی قدرتمند برنامه‌هایتان یک‌باره سیگار روشن کنید و همه آنچه که حوزه سلامت در 3-2 دهه گذشته برای کاهش و کنترل مصرف دخانیات انجام داده بود را دود کنید.

به گزارش اعتماد، شما یا نمی‌دانید چه کردید یا از قبل برنامه‌ریزی کرده بودید و عمدا سلامت آینده جامعه را هدف قرار دادید. امیدواریم شکل اول باشد که جای جبران دارد و برای دانستن‌تان می‌گوییم که به استناد بیش از 100 مقاله علمی بین‌المللی که در مرکز تحقیقات ‌ما وجود دارد، شواهد بسیاری از مطالعات توصیفی- مقطعی، طولی و تجربی نشان داده که بین مشاهده صحنه‌های مصرف سیگار در فیلم‌ها و شروع مصرف سیگار جوانان رابطه مستقیمی وجود دارد.» در ادامه این نامه آمده بود که سیگار روشن کردن مهران مدیری به عنوان چهره‌ای مشهور مقابل دوربین‌های تلویزیونی بیش از 1500 میلیارد تومان به سلامت جامعه ضرر وارد کرده است.


2- دو شب قبل در کنفرانس خبری بازی دو تیم پرتغال و مجارستان در یورو 2020 رونالدو یکی از بزرگ‌ترین ضد تبلیغ‌های تاریخ را انجام داد. او بعد از نشستن روی صندلی دو شیشه نوشابه کوکاکولا، اسپانسر رسمی یوفا را از روی میز برداشت و در جایی زیر میز پنهان کرد و بعد بطری آبی که کنارش قرار داده شده بود را رو به دوربین گرفت و گفت آب بنوشید! رونالدو با تقریبا 300 میلیون فالوئر مشهورترین آدم حال حاضر دنیا به حساب می‌آید. از این رو حرکت او در کنفراس خبری، سر و صدای زیادی به پا کرده است. جدا از جریمه مالی احتمالی‌اش توسط یوفا به خاطر پنهان کردن بطری‌های نوشابه خیلی‌ها معتقدند این الگوی مناسبی است که همیشه از یک ورزشکار انتظار می‌رفت. رونالدو کسی است که میلیاردها نفر او را نگاه می‌کنند و تلاش دارند خودشان را شبیه او بسازند. حالا رونالدو به آنها گفته به جای نوشابه، آب مصرف کنید.


3- شکی در این نیست که نوشابه برای بدن ضرر دارد. این حرف همه پزشکان و متخصصان است. با این حال تبلیغ یک محصول مضر برای بدن توسط نهادهای ورزشی و ورزشکاران همیشه یک تناقض بزرگ به حساب می‌آید. سال‌ها قبل برخی از بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال از جمله بکهام، رونالدینهو، هانری، رائول گنزالس و چند ستاره دیگر در تبلیغات شرکت پپسی حاضر شدند. همین اواخر هم مسی و صلاح در چالشی که با قوطی‌های نوشابه پپسی و کوکا انجام شد، حاضر شدند. کلیپ‌های این دو چالش جوری طراحی شده بود که اصلا تبلیغ به نظر نرسند اما کیست که نداد تقریبا هر حرکت لیونل مسی که هر تصویرش صدها میلیون بار دیده می‌شود انجام می‌دهد، تبلیغاتی است؟


4- تبلیغ‌ها از گذشته تا به امروز در حالی انجام شده که همه می‌دانستند و می‌دانند ورزشکاران حرفه‌ای اصلا آن طور که در تبلیغات نشان داده می‌شود، نوشابه مصرف نمی‌کنند. ماجرا فقط به پپسی و کوکا هم محدود نمی‌شود. تبلیغ چیپس، پفک، بستنی و غذاهای چرب با استفاده از ستاره‌های دنیای ورزش امری طبیعی است. وقتی شخصی مثل بکهام با آن ژست جذابش قوطی نوشابه را می‌برد بالا و سر می‌کشد کدام دکتر می‌تواند ثابت کند، نوشابه بد است؟ کدام مقاله علمی می‌تواند مصرف‌کنندگان را به این باور برساند که قند موجود توی نوشابه باعث بروز هزار جور مشکل در بدن می‌شود؟ تا یکی از این مقاله‌های علمی یا سخنرانی پزشکان بخواهد منتشر شود، تصویر بکهام همراه با قوطی نوشابه سراسر دنیا را درنوردیده.


5- سال گذشته بین زلاتان ابراهیموویچ و لبرون جیمز بحثی بر سر مسوولیت‌های اجتماعی ورزشکاران و به‌ طور عام‌تر سلبریتی‌ها درگرفت. زلاتان معتقد بود که ورزشکار نباید در حیطه غیرتخصصی‌اش ورود کند و در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی اظهارنظر کند و لبرون جیمز می‌گفت، ورزشکار به عنوان یک انسان حق دارد نسبت به محیط اطرافش واکنش داشته باشد. مسوولیت اجتماعی یک ورزشکار سرشناس هنوز محل سوال بسیاری از اندیشمندان است.

آیا یک ورزشکار باید در صحنه سیاسی حاضر شود و در رقابت‌های انتخاباتی نقش ایفا کند؟ آیا همانند جیمز باید به قتل جورج فلوید اعتراض کند؟ آیا مثل وریا غفوری باید از قیمت دلار و سکه بگوید؟ اینها سوالاتی است پر چالش که شاید نتوان هیچ‌وقت پاسخ روشنی برای‌شان پیدا کرد. اما کریس رونالدو دو شب قبل در کنفرانس خبری بازی تیمش مقابل مجارستان نشان داد، حساس بودن به مسوولیت‌های اجتماعی قرار نیست به انجام کار محیرالعقولی بینجامد. نیازی نیست ورزشکار وارد جریانات سیاسی بشود یا در مورد همه اتفاقات اجتماعی اظهارنظر کند تا مردم او را به عنوان یک کنشگر بپذیرند. همین پنهان کردن بطری‌های کوکاکولا و گفتن جمله «آب بنوشید» در حد یک قیام مسلحانه علیه بزرگ‌ترین کارخانجات تولید محصولات مضر عمل خواهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها