کد خبر: 496161
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۱۱:۰۰:۰۳
| |

تمرین بمباران سامانه‌های اس-400 توسط ارتش آمریکا در مانور مراکش

در جریان رزمایش گسترده اخیر موسوم به شیر آفریقایی از سوی نیروهای بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در مراکش، این نیروها حمله به سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 تریامف روسی را آزمایش کردند. واشنگتن به اشاعه سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 در جهان اعتراض کرده و چند کشور را از بابت خرید آنها تحریم کرده و این احتمال هست که الجزایر نیز آن را به دست آورده باشد.

تمرین بمباران سامانه‌های اس-400 توسط ارتش آمریکا در مانور مراکش
کد خبر: 496161
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۱۱:۰۰:۰۳

اعتمادآنلاین| این رزمایش اخیر تحت رهبری آمریکا در شمال آفریقا بعد از آنکه مراکش، یکی از کشورهای میزبان این رزمایش، از برگزاری بخشی از مانورها در منطقه "صحرای غربی"، یک منطقه مورد ادعای این کشور خبر داد، مناقشه آفرین شد. آمریکا از ادعای مراکش بر این منطقه حمایت کرده اما اظهارات این کشور مبنی برگزاری مانورها در آنجا را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اشاره به تمرین حمله به سامانه های اس-400 در این رزمایش در جریان یک مانور پست فرماندهی به تاریخ 9 ژوئن در آگادیر مراکش مطرح شده است؛ مانوری که تصاویرش از سوی پنتاگون در سایت میزبان رسانه های آن پخش شده است.

بر اساس این تصاویر یک شخص حاضر در اتاق گزارش می‌گوید: دو حمله علیه آن دو سامانه اس-400 اجرا شد. او ادامه می دهد که آنها "همچنان در انتظار ارزیابی از آسیب جنگی مربوط به حمله دیروز هستند".

این مانور از سوی واحد نیروی ضربت جنوب اروپا-آفریقا در ارتش آمریکا اجرا شده است؛ این واحد ارتش آمریکا جانشین واحد آفریقای ارتش آمریکا بعد از ادغام آن در واحد اروپای این ارتش در نوامبر 2020 شده است. اشاره‌ای به تسلیحات مورد استفاده برای اجرای این حملات نشده اما احتمالا برای آن از سیستم راکت توپخانه‌ای با تحرک بالایی M142 (HIMARS) استفاده شده است؛ سلاحی که در دیگر تصاویر پست شده از این رزمایش دیده می شود.

با این حال ممکن است ارتش دیگری غیر از ارتش آمریکا این حمله را انجام داده باشد؛ نیروی هوایی مراکش، کشور میزبان رزمایش موشکهای AGM-88 High-Speed Anti-Radiation Missiles (HARMs) را از آمریکا وارد کرده که برای حمله به سایتهای راداری دشمن مورد استفاده قرار می گیرند و می توان برای حمله با آنها از جنگنده-بمب افکنهای اف-16 که آنها را هم از آمریکا خریده، استفاده کرد.

پایگاه وار زون متذکر شده که هنوز مشخص نیست که الجزایر، همسایه مراکش و رقیب منطقه ای آن سامانه های اس-400 را به دست آورده باشد به این معنی که لزوما این رزمایش هدفش ارتش الجزایر نبوده است. این ارتش با این حال از سامانه دفاع هوایی نسبتا قدیمی تر اس-300 برخوردار است و این سامانه ها به حد کافی به سامانه های اس-400 شباهت دارند که باعث ابهام آفرینی در گزارشها درباره دستیابی الجزایر به سامانه اس-400 شوند.

با این حال کشورهای دیگری هستند که یا این سامانه را خریده و یا علاقمند به خرید آن هستند از جمله روسیه، چین و ترکیه.

هند نیز قرار است این سامانه را قبال از پایان سال جاری میلادی تحویل بگیرد. بلاروس و عربستان نیز در مذاکره بر سر خرید آن به سر می برند و روسیه این سامانه را به ایران و عراق هم پیشنهاد داده اتست.

اگر چه رزمایش شیر آفریقایی سالانه است، اما مانورهای امسال در پی ادعای مراکش مبنی بر برگزاری بخشی از مانورها در منطقه صحرای غربی، یک منطقه غیرخودمختاری در سمت جنوب این کشور که مورد ادعایش قرار گرفته، مناقشه آفرین شده است.در دسامبر 2020 آمریکا ادعای مراکش بر این منطقه را در ازای اقدام آن برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت.

آمریکا این ادعا را رد کرده و گفته که سربازانش در هیچ مانوری در منطقه صحرای غربی شرکت نخواهند کرد و فرماندهی آفریقای ارتش آمریکا در خصوص مکانهای این رزمایش، تونس، مراکش و سنگال را ذکر کرده اما هیچ اشاره ای به صحرای غربی نکرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها