نخست وزیر عراق: اسپایکر را موزه می کنیم

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که به استان صلاح الدین سفر کرده است، بازدیدی هم از پایگاه اسپایکر محل کشتار خونبار جوانان در حال آموزش عراقی در ژوئن سال 2014 میلادی کرد و وعده داد که آن مکان را تبدیل به موزه کند.

نخست وزیر عراق: اسپایکر را موزه می کنیم
کد خبر: 496238
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۴:۴۷

اعتمادآنلاین| الکاظمی در استانداری صلاح الدین در جمع مسئولان استانی گفت: مردم عراق در استان های مختلف در طول دهه های گذشته به علت جنگ های مداوم، تروریسم و بحران های متوالی رنج کشیده اند.

به گزارش ایرنا، او همچنین در محل وقوع فاجعه اسپایکر تصریح کرد: این مکان را به موزه ای برای یادمان تبدیل خواهیم کرد؛ جایی که ایثار عراقی ها را ماندگار کند و گرامی بدارد.

الکاظمی افزود: خون های بی گناهانی که اینجا در اسپایکر بر زمین ریخته شد، وجدان همه طیف های عراقی را بیدار کرد و این خون ها انگیزه ای برای پیروزی بزرگ شد که عراقی ها آن را در برابر خشن ترین قدرت تروریستی محقق کردند؛ همین طور هویت عراقی و وحدت همه عراقی ها محقق شد.

وی افزود: باید این خون های به ناحق ریخته شده را دائما با حفظ پیروزی ها علیه تروریسم به خاطر بسپاریم و هویت ملی خود را حفظ کنیم. باید از گذشته بیاموزیم تا این فجایع تکرار نشود.

نخست وزیر عراق ادامه داد: این مصیبت ها نتیجه فساد و سوء مدیریت و سیاست های اشتباه است.

وی تصریح کرد: دستوراتی به نهادهای ذیربط دادیم تا در توزیع حقوق خانواده های شهدای اسپایکر تسریع کنند.

جنایت اسپایکر فاجعه ای است که طی آن در سال 2014 بیش از یکهزار و 700 دانشجوی غیرنظامی، غیر مسلح و شیعه زیر 22 سال توسط گروه تروریستی داعش قتل عام یا زنده به گور شدند.

تروریست ها شماری از اجساد کشته شدگان این واقعه را در گورهای دسته جمعی دفن کردند یا اجسادشان را به رودخانه دجله ریختند.

تیم تحقیق و تفحص سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود که حدود یک ماه پیش منتشر شد، با 7 سال تاخیر کشتار اسپایکر را جنایات داعش علیه شیعیان عراق و در زمره "جنایات جنگی" اعلام کرد، با اینحال آنرا "نسل کشی" ندانست و این جنایت داعش را "تحریک به نسل کشی" عنوان کرد.

در بند دوم بیانیه سازمان ملل درباره مساله نسل کشی "هرگونه اقدام به نابودی کل یک گروه نژادی، ملی، مذهبی مانند کشتار دسته جمعی یک گروه خاص، ایجاد لطمات روانی و جسمانی بر یک گروه ویژه، ضربه زدن تعمدی به افراد یک گروه خاص و طرح‌ریزی برای آسیب رساندن به گروهی خاص همه از مصداق‌های بارز نسل‌کشی می‌باشند"، اما با وجود کشتار هزار و 700 نفر در اسپایکر، تیم تحقیق سازمان ملل این فاجعه را رسما نسل کشی اعلام نکرد.

در گزارش مزبور آمده که شواهد موجود نشان می دهد که حملات داعش به شیعیان شامل "جنایت جنگی، کشتار، شکنجه، رفتار وحشیانه و تعرض به کرامت انسانی" بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها