رضا علی بازپور، فعال محیط زیست:

بیش از 200 هکتار از جنگل‌های زاگرس طعمه آتش شد / آتش‌سوزی‌های گسترده رخ می‌دهد / مسئولان پیگیر آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها نیستند

یک فعال محیط زیست گفت: آتش سوزی‌های گسترده رخ می‌دهد. تاکنون بیش از 200 هکتار در آتش سوخته است.

بیش از 200 هکتار از جنگل‌های زاگرس طعمه آتش شد / آتش‌سوزی‌های گسترده رخ می‌دهد / مسئولان پیگیر آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها نیستند
کد خبر: 496360
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۷ ۰۸:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حریق در جنگل‌های کشور به ویژه در زاگرس در این فصل سال دور از ذهن نیست. هر ساله به دلیل گرمای هوای و خشکی مراتع شاهد بروز حریق در جنگل‌های کشور هستیم.البته باید دانست که بخش قابل توجهی از حریق‌ها در جنگل‌ها و مراتع از سوی افراد و به شکل خود خواسته اتفاق می‌افتد.

تاکنون بیش از 200 هکتار در آتش سوخته

به گزارش برنا، رضا علی بازپور، فعال محیط زیست درباره کم و کیف مهار حریق در جنگل‌های زاگرس به خبرنگار برنا گفت: مناطق زاگرس درگیر آتش هستند.

او افزود: آتش سوزی‌های گسترده رخ می‌دهد. تاکنون بیش از 200 هکتار در آتش سوخته است.

بیمه‌ای برای مصدومین اطفا حریق زاگرس صادر نشده است

این فعال محیط زیست درباره روند رسیدگی‌ها به مصدومین در آتش سوزی‌ها گفت: اقدامی از سوی نهادها و سازمان‌ها انجام نمی‌شود. چندی قبل یکی از نیروهای محلی از ناحیه صورت و پا دچار سوختگی شد. هرچند هیچ بیمه‌ای برای این مصدوم صادر نشده است.


بازپور تاکید کرد: هیچ مسئولی در این زمینه وارد عمل نشده است. این در حالی است که قرار بود برای افراد در صورت بروز مصدومیت در موقع مهار حریق بیمه صادر شود، اما هیچ اقدامی انجام نشده است.

این فعال محیط زیست افزود: افراد در صورت مصدومیت باید با هزینه شخصی به درمان بپردازند. برای مثال بسیاری از افراد در صورت مصدومیت در آتش به دیگر شهرها مراجعه می‌کنند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: هم اکنون آتش سوزی گسترده در بخش سرخو به وقوع پیوسته است. این آتش‌سوزی همچون فیلم‌های هالیودی است.

بازپور گفت: چندین آتش سوزی به دلیل انفجارها و تشکیل آتش بروز کرده است. در این باره به دادستان نامه ارسال شده و او در جریان امور قرار گرفته است.

کوه‌ها مملو از زباله‌

بازپور تاکید کرد: تاکنون برای مهار این اقدامات در راستای تشکیل آتش اقدامی نشده است. موضوع دیگر محیط زیست کشور زباله است. اغلب کوه‌ها مملو از زباله‌های خشک و تر هستند. به‌طور کمپینی و جمعی شکایت در این زمینه نوشته و به دادستان تقدیم شده است.

تجهیزات برای اطفا حریق کافی نیست

او درباره تجهیزات برای اطفا حریق از سوی محیط زیست و سازمان جنگل‌ها گفت: این تجهیزات کافی نیست. در روستا به تعدادی دمنده آتش دسترسی داریم. این افراد به رغم اقدامات مناسب در زمینه مهار آتش هیچ یک از تجهیزات همچون لباس، کفش و ... را در اختیار ندارند.

بازپور تصریح کرد: امیدواریم لباس و تجهیزات ایمنی برای فعالان در زمینه اطفا حریق تامین شود. از سوی دیگر تعداد وسایل محافظتی در برابر آتش در استان از سوی سازمان جهانی تامین شد، اما به گچساران و نواحی دچار حریق تجهیزات تعلق نگرفت. آتش سوزی‌های گسترده بدون تجهیزات و وسایل مورد نیاز ادامه دارد.

میزان قابل توجهی از آتش‌سوزی‌ها عمدی است

او درباره وضعیت حریق در کشور گفت: بی‌شک در روزهای آینده میزان آتش‌سوزی‌ها افزایش پیدا می کند. میزان قابل توجهی از آتش سوزی‌ها عمدی است.

بروز حریق از سوی گردشگران!

بازپور تصریح کرد: هم اکنون افراد در صورت روشن کردن آتش باید به دور آن سنگ بچینند و بسیاری از آتش‌سوزی‌های گسترده در تعطیلات آخر هفته و از سوی گردشگران و کوهنوردان بروز می‌کند. همین اهمال کاری‌ها باعث بروز حریق در درختان 400 تا 500 ساله شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها