هوش مصنوعی به حوزه نقاشی ورود می‌کند

این محققان از تصاویر موجود در تارنمای ویکی آرت (WikiArt) و دیگر مجموعه‌های دیجیتال استفاده کردند تا ویژگی‌ ظاهری آثار سبک‌های خاص هنری را به شبکه‌های عصبی آموزش دهند و سپس از مدلهای مختلف این شبکه‌ها خواستند سبک‌ نقاشی‌های متفاوت را شناسایی کنند.

هوش مصنوعی به حوزه نقاشی ورود می‌کند
کد خبر: 496444
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۷ ۱۲:۰۲:۱۱

اعتمادآنلاین| دسته‌بندی آثار هنری، توصیف و نقد هنر به خودی خود کار سختی است چه برسد برای هوش مصنوعی. چند گروه تحقیقاتی به تازگی سعی کردند با پیاده‌سازی فناوری یادگیری ماشینی روی بانک‌های بزرگ آثار هنری، آنها را دسته‌بندی و به روشی معنادار توصیف کنند.

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه صنعتی ژجیانگ در هانگژوی چین برای این کار ابتدا شبکه‌های عصبی مختلف را با هم مقایسه کردند تا عملکرد هر کدام را در دسته‌بندی آثار هنری ارزیابی و تعیین کنند. این محققان از تصاویر موجود در تارنمای ویکی آرت (WikiArt) و دیگر مجموعه‌های دیجیتال استفاده کردند تا ویژگی‌ ظاهری آثار سبک‌های خاص هنری را به شبکه‌های عصبی آموزش دهند و سپس از مدلهای مختلف این شبکه‌ها خواستند سبک‌ نقاشی‌های متفاوت را شناسایی کنند.

چنین کاری حتی برای انسان‌ها هم دشوار است. برخی سبک‌های هنری را تنها با توجه به شیوه رسم نقاشی به راحتی می‌توان تشخیص داد. مثلا یادگیری اینکه کدام آثار در دسته سبک کوبیسم قرار می‌گیرند، برای شبکه‌های عصبی کاری نداشت. اما برخی از سبک‌ها خیلی به هم شبیه هستند و تقریبا در دوره زمانی یکسانی ظاهر شدند. تشخیص این سبک‌ها از هم بود که کار را برای هوش مصنوعی سخت کرد.

سیستم‌های هوشمند در حین آموختن بانک داده آرتمیس، شروع کردند به ارائه توضیحات مستقل درباره آثار هنری مشخص. بعضی از این شرح و توضیحات خیلی قانع کننده و باقی به اصطلاح از مرحله پرت بودند. به عنوان مثال در توصیفاتی که هوش مصنوعی از نقاشی گردن زدن جان باپتیست (The Beheading of John the Baptist) از رامبرانت فان راین ارائه داد بدین شرح بود: به زنی که در نقاشی وجود دارد خوش می‌گذرد و مرد وسطی درد می‌کشد. هر انسانی با نگاه کردن به این تابلو، می‌فهمد که این توضیحات تا چه اندازه مهمل و بی‌معنی هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها