مذاکرات پوتین و بایدن به قیمت نفت و پیمان اوپک پلاس نرسید

سران آمریکا و روسیه در نشست ژنو درباره قیمت نفت یا پیمان اوپک پلاس صحبت نکردند.

مذاکرات پوتین و بایدن به قیمت نفت و پیمان اوپک پلاس نرسید
کد خبر: 496571
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۸ ۰۸:۳۳:۵۷

اعتمادآنلاین| دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه در مسکو به خبرنگاران گفت: ولادیمیتر پوتین و جو بایدن درباره قیمت نفت، پیمان اوپک پلاس یا ونزوئلا که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد و از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده است، صحبت نکردند.

به گزارش ایسنا، با این حال سران آمریکا و روسیه درباره ایران و ادامه مذاکرات هسته ای برای بازگشت به برجام که رفع تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران را به دنبال خواهد داشت، گفت و گو کردند.

جو بایدن از زمانی که در ژانویه به ریاست جمهوری آمریکا رسیده است، درباره قیمت جهانی نفت یا پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس اظهارنظر عمومی نداشته است. این رویکرد برخلاف رفتار دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکاست که مرتب در توییتر از اوپک به دلیل اقداماتش انتقاد می کرد و در اوج همه گیری ویروس کرونا از عربستان سعودی و روسیه خواست به پیمان محدودیت عرضه برگردند که به مدت یک ماه آن را رها کرده بودند.

رییس جمهور آمریکا همچنین از همتای روس خود پرسید چه حسی خواهد داشت اگر کسی حمله باج افزاری علیه خطوط لوله نفت روسیه انجام دهد.

چند هفته پیش یک گروه هکری روسی به نام دارک ساید به یکی از مهمترین شبکه های خط لوله سوخت رسانی آمریکا که توسط شرکت کلونیال پایپ لاین اداره می شود، حمله کرده بود. این حمله باعث تعطیلی بیش از یک هفته ای فعالیت این سیستم خط لوله شد و کمبود سوخت در ایالتهای شرقی آمریکا و افزایش قیمتها را به دنبال داشت.

در نتیجه این حمله، جو بایدن فهرستی از 16 واحد زیرساختی مهم را پیشنهاد کرد که خط قرمز حملات سایبری خواهند بود و حمله به آنها واکنش دولتی را به دنبال خواهد داشت. بعضی از این 16 واحد، زیرساخت مربوط به انرژی هستند.

پس از حمله به شرکت کلونیال پایپ لاین، بایدن قول دادن این موضوع را با پوتین در دیداری که پیشنهاد شده بود، در میان بگذارد. دولت بایدن در آوریل در پی رخنه هکرهای مرتبط با دولت روسیه به شبکه های دولتی آمریکا، تحریمهای جدید علیه روسیه وضع کرد. بایدن در آن زمان هشدار داده بود هر گونه اقدامی علیه آمریکا با تبعات متناسب روبرو خواهد شد.

روسیه هر گونه دست داشتن در حمله سایبری به کلونیال پایپ لاین را تکذیب کرده است. بایدن همچنین اظهار کرده که دولت روسیه عامل این حمله نبوده اما شواهدی وجود دارد که هکرها در روسیه زندگی می کنند.

طبق گزارش نچرال گاز ورلد، خط لوله نورد استریم 2 هم در نشست بایدن و پوتین مطرح نشد. آلمان که در یک سر این خط لوله قرار دارد، پروژه مذکور را از نقطه نظر اقتصادی می بیند اما آمریکا، چندین کشور اروپایی شامل کشورهای منطقه دریای بالتیک، لهستان و اتحادیه اروپا نگران هستند روسیه از فروش گاز و موقعیت انحصاری شرکت گازپروم به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمریکا ماه گذشته اعلام کرد شرکت نورد استریم 2 که گرداننده پروژه خط لوله نورد استریم 2 است را هدف تحریم قرار نمی دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها