کد خبر: 496914
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۰۹:۲۶:۰۰
| |

حسن روحانی، رئیس جمهوری:

انتخابات 1400| مشخص شده که چه کسی رای کافی را آورده است / از مردم برای حضور در انتخابات متشکرم / به منتخب مردم تبریک می‌گویم / دولت همه کارهای واکسن را انجام داده، کار دولت بعد فقط تزریق است

رئیس‌‌جمهوری گفت: قبل از هر چیز باید از حضور مردم و دقت و زمان‌شناسی آنها در این مقطع تشکر کنیم. از صدا و سیما و نامزدها همه آمدند به صحنه تا این فضا ساخته شد. پیش از همه توصیه رهبری برای حضور در این انتخابات را داشتیم.

انتخابات 1400| مشخص شده که چه کسی رای کافی را آورده است / از مردم برای حضور در انتخابات متشکرم / به منتخب مردم تبریک می‌گویم / دولت همه کارهای واکسن را انجام داده، کار دولت بعد فقط تزریق است
کد خبر: 496914
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۰۹:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری انتخابات روز گذشته عنوان کرد: با آن تصمیم که ستاد ملی کرونا گرفت شرایط بهتری از نظر آغاز و پایان ساعات رای‌گیری مهیا شد و مردم با رعایت همه موارد پروتکل‌ها را تا 95 درصد رعایت کردند و این انتخابات به صورت خوبی دیروز برگزار شد و ان‌شا‌الله نتایج آن امروز اعلام خواهد شد.

به گزارش ایلنا،‌ وی افزود: قبل از هر چیز باید از حضور مردم و دقت و زمان‌شناسی آنها در این مقطع تشکر کنیم. از صدا و سیما و نامزدها همه آمدند به صحنه تا این فضا ساخته شد. پیش از همه توصیه رهبری برای حضور در این انتخابات را داشتیم. همین جا از وزارت بهداشت تشکر می‌کنم که تلاش کرد در این انتخابات پیک جدیدی شکل نگیرد و وزارت بهداشت ما و همه آنها که با ویروس مبارزه می‌کنند برای برگزاری انتخابات باشکوه سهم زیادی داشتند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: تشکر می‌کنم از همه آنها که در این 7، 8 سال برای فضای مجازی تلاش کردند که اگر نبودند این فضا گرم نمی‌شد، به همه عزیزانی که این ایام خدمات لازم را به مردم دادند، تشکر می‌کنم در این مدت به همه مسئولان تاکید کردم که برای مواد مورد نیاز مردم این ایام آرام باشد و خدا را شکر این ایام آرامشی در همه جا بود که اگر نبود کار سخت می‌شد و در مساله امنیت همیشه مرهون خدمات عزیزان این حوزه هستیم.

روحانی گفت: همچنین به منتخب مردم تبریک می‌گویم چون رسما اعلام نشده تبریک رسمی را به تاخیر می‌اندازم اما مشخص شده که چه کسی رای کافی را آورده است و او امروز منتخب مردم است و ان‌شا‌الله 45 روز دیگر مسئولیت را به عهده خواهد گرفت و این دولت پایان ماموریتش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همین جا افتخار می‌کنم در دولتی بودیم که سخت‌ترین ایام تاریخ ایران را شاهد بودیم و بار مسئولیت را در طول یک قرن گذشته در این سه سال و نیم که تحریم و کرونا را داشتیم، توانستیم بر دوش بگیریم.

وی ادامه داد: شاکریم به دلیل توفیقاتی که خداوند به ملت و به خدمتگزاران داد؛ روزهای سختی را پشت سر گذراندیم و امیدوارم روزهای آینده روزهای بهتری برای دولت آینده باشد.

روحانی گفت: اگر بخواهم خلاصه‌ای را از روز آغاز کرونا و شرایطی که امروز با آن روبرو هستیم بگویم؛ ما دو دوره را پشت سر گذاشتیم، دوره اول 16 ماه پیش آغاز شد و دنیا در برابر این ویروس متحر بود و نمی‌دانست چه کاری باید انجام دهد و به همین دلیل هم تلاش مختلفی صورت گرفت اما همه رسیدند به اینکه این ویروس خطرناک مسری است و همچنین اینکه به راحتی دست از سر ما بر نمی‌دارد و راه فعلا فاصله گرفتن از این ویروس است.

وی افزود: فاصله گرفتن اجتماعی آغاز و سفر و فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی تعطیل شد. هیچ کشوری در دنیا سختی ما را نداشت؛ چراکه پیش از آن 2 سال جنگ اقتصادی داشتیم و نمی‌توانستیم بگوییم خانه بمانید و ما نیازهای شما را تامین می‌کنیم. مساله دوم جنگ اقتصادی بود که کشور در محاصره صد در صد بود و من خیلی خوشحال شدم که مامور آمریکایی دو روز قبل گفت ما تحریم واکسن و ماسک را برمی‌داریم چرا که هرچه ما می‍‌گفتیم ما تحریم هستیم و نمی‌گذارند واکسن بخریم عده‌ای می‌گفتند این‌ها شامل تحریم نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین مشخص شد ترامپ که تروریست بود و بایدن هم همین مسیر غلط را ادامه داد. حالا ببینید ما در چه شرایط سختی بودیم. با چه سختی و مشکلاتی توانستیم پول برای کواکس جابجا کنیم. پول ما که سال‌هاست در کشورهای مختلف که ادعا می‌کنند با تروریسم میانه‌ای ندارند، قفل است. همه این‌ها اموال ما را نگه داشتند.

روحانی اظهار کرد: ما دو مشکل بزرگ داشتیم که دنیا نداشت؛ یکی منابع ما به دلیل جنگ اقتصادی و اینکه ما نمی‌توانستیم نقل و انتقال پول داشته باشیم، همین امروز گزارش داده شد که برای خرید واکسن‌های کوواکس چقدر زحمت کشیده شده است اما علیرغم این مشکلات، خداوند نعمت‌های فراوانی به ما عطا کرد. مردم همکاری بسیاری داشتند یعنی هر جا گفتیم سفر نروید و مصوبات ستاد را اجرا کنید، با روی باز قبول کردند. از مردمی که منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند، تشکر می‌کنم. همه مدافعان سلامت حضور پیدا کردند و تلاش کردند و در این مدت کار بزرگی در زمینه سلامت انجام گرفت.

وی با بیان اینکه روز پنجشنبه 1200 تخت بیمارستانی پزشکی را افتتاح کردیم، افزود: ابتدای زمان شیوع کرونا دو آزمایشگاه داشتیم، الان 400 آزمایشگاه داریم. در دوران کرونا تخت‌های بیمارستانی ما دو برابر شده است و 472 اکسیژن‌ساز اضافه شده است 185 سی تی اسکن به بیمارستان‌ها افزوده شده است.

وی بیان کرد: نکته بعد هدایت مقام معظم رهبری و فرهیختگان بود، مرتب مقام معظم رهبری تاکید کردند که مردم به نکات ستاد ملی کرونا گوش کنند، فکر نمی‌کنم هیچ کشوری در دنیا باشد که رئیس‌جمهور کشور در طول هفته سه بار جلسه ویژه کرونا داشته باشد، امروز هفتاد و سومین جلسه کروناست.

رئیس دولت ادامه داد: جزء کشورهایی هستیم که ارزان‌ترین ماسک را در اختیار مردم گذاشتیم، همچنین ساختار‌های مناسبی که در ابتدای دولت در زمینه بهداشت، ساختار‌های مناسب انجام گرفت، یک نفر پشت در بیمارستان نماند. سختی داشتیم اما در عین حال خداوند هم نعمت‌های بزرگی به ما داد. از همه نخبگان، فرهیختگان، مقام معظم رهبری و مدافعان سلامت تشکر می‌کنیم.

وی افزود: در زمینه واکسن گرفتار بگو و مگوها نشدیم، البته عده‌ای اظهارات مختلفی داشتند و حرف‌هایی در زمینه واکسن زده شد؛ وقتی واکسن کرونا آمد تبلیغ زیاد بود، اما ستاد ملی کرونا آگاهانه گفت که باید واکسن خریداری شود و ما یک روز هم برایمان خیلی مهم بود، لذا همه اقدامات انجام شد، از خرید واکسن کوواکس گرفته تا خرید از کشورهای دوست و همسایه که عمدتاً روسیه و چین بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از آغاز ویروس کرونا تصمیم گرفتیم که برای ساخت و تولید واکسن در کشور تلاش کنیم، با همه شرکت‌های تولیدی که می‌خواستند واکسن تولید کنند در کشور جلسه گذاشتیم و با آنها همکاری کردیم. وزارت بهداشت هم از لحاظ مالی، ارزی و تایید وزارت بهداشت کمک کرد و کار پیش رفت؛ امروز دو واکسن ما مجوز لازم برای مصرف اضطراری دریافت کرد؛ یعنی یک واکسن از این هفته و واکسن دیگر از هفته آینده استفاده می‌شود. حداقل پنج واکسن در داخل خواهیم داشت و اینکه ایران در این شرایط پنج واکسن تولید کرده کار سخت و عظیمی است، مگر چند کشور در دنیا وجود دارد که واکسن تولید می‌کند؛ شش کشور بیشتر نیستند و ایران هم جزء تولید کنندگان واکسن کرونا در جهان است.

وی افزود: احتمالاً در ماه‌های آینده هم شرایط صادرات واکسن را داشته باشیم. دولت دوازدهم زمینه تولید و تامین واکسن را ارائه کرد و دولت بعدی فقط باید واکسن را تزریق کند. مسئولان بهداشتی ما می‌گویند در این شرایط باید از واکسن استفاده کرد، شاید از هزار واکسن یک مورد مشکل پیش بیاید اما نفع آن بیشتر است و چاره‌ای نداریم. حتی پس از تزریق واکسن نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، زیرا جهش یافتن مجدد ویروس کرونا امکان دارد؛ مانند الان که امکان انتقال ویروس هندی هست، در آینده نیز ویروس‌های جهش یافته دیگری به وجود آید.

رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: در مناظرات هم برخی نامزدها متاسفانه اطلاعاتشان ناقص بود. در ایام نوروز ویروس انگلیسی کار ما را سخت کرد وگرنه ما مشکلی نداشتیم. اگر این ویروس که از خوزستان شروع شد، به استان‌های دیگر ویروس انتقال نمی‌یافت، مشکلی به وجود نمی‌آمد. البته مصوبه ما هم این بود که طبق استانداردها، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت شود.

روحانی اظهار کرد: دولت تلاش می‌کند نوید باز شدن همه آموزشگاه‌ها و برگزاری آموزش حضوری را در سال تحصیلی جدید تا پایان تابستان بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها