مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی:

اولویت اول دولت آینده حل مشکلات معیشتی باشد / رئیسی به دنبال «رونق تولید» و «رفع تبعیض و فساد» باشد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اولویت اول برای حل مشکلات کشور توسط دولت آینده حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است سم مهلک برای دولت در این مسیر، این است که سراغ راهکارهای سطحی و موقتی مانند افزایش یارانه یا بسته‌های معیشتی برود.

اولویت اول دولت آینده حل مشکلات معیشتی باشد / رئیسی به دنبال «رونق تولید» و «رفع تبعیض و فساد» باشد
کد خبر: 497063
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۱۳:۳۵:۴۰

اعتمادآنلاین| رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه مردم مثل همیشه شگفتی‌ساز شدند و دشمن و مسئولان کشور را بطور همزمان غافلگیر کردند، به تشریح 4 خطر پیش روی دولت آینده بر اساس روایت امیر مومنان (ع) پرداخت.

به گزارش فارس، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم اظهار داشت: با توجه به مجموعه اتفاقاتی که در این چند سال اخیر رخ داد و فشار سنگین اقتصادی که بر دوش مردم قرار داشت و نیز وعده‌های فراوان عمل نشده‌ای مانند ایجاد رونق اقتصادی و بی‌نیازی مردم به یارانه‌ها، چرخیدن همزمان چرخ زندگی مردم و سانتریفیوژ‌ها، اعتبار گذرنامه‌های ایرانی در جهان و وعده‌هایی از این قبیل و نیز تلاش گسترده رسانه‌های استکباری و ایادی داخلی آنها و کشورهای وابسته با استکبار در منطقه برای دلسرد کردن مردم و عدم حضور آنها در انتخابات، مردم با توجه به جمیع جوانب و مشکلات فتح‌الفتوح کردند.

وی افزود: مردم در این انتخابات علاقمندی و پیوندشان را با انقلاب، نظام و ولایت نشان دادند و اثبات کردند که همچنان به آرمان‌های شهدا و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی پایبند هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مردم همیشه به طور همزمان دشمن خارجی و مسئولان خودمان را غافلگیر کرده‌اند و این بار نیز شگفتی‌ساز شدند و این پیروزی را رقم زدند، لذا در ابتدا به خود مردم و سپس به رهبر فرزانه و حکیم انقلاب که پرچم اقتدار کشور را سرافراز نگه داشته و کشور را از فتنه‌ها به سلامت عبور داده‌اند، تبریک می‌گویم.

مردم کارآمدی دولت را ببینند، حضور سیاسی‌شان بازسازی خواهد شد

ذوالنوری تصریح کرد: اگرچه می‌شد که شور انتخاباتی بیش از اینها باشد و مشارکت مردم بالاتر باشد، ولی با توجه به مشکلات موجود، معتقدم مردم با نظام قهر نکردند، بلکه در فشار اقتصادی بوده‌اند و اگر رئیس جمهور منتخب با کار جهادی و هوشمندانه و نیز با مقابله قاطع با فساد و ناکارآمدی فضای کشور را عوض کند و مردم طعم کارآمدی نظام و دولت مستقر را بچشند، سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مردم کارآمدی را در عمل ببینند، نوع حضورشان شگفتی‌سازتر خواهد شد و دیگر القائات شیاطین برطرف می‌شود و حضور سیاسی مردم نیز بازسازی خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه عملکرد دولت آینده در افزایش سرمایه اجتماعی و ملی نظام مؤثر است، اظهار داشت: با توجه به سابقه عملکرد آقای رئیسی در قوه قضائیه و مسئولیت‌های دیگر و عزم کار جهادی که در ایشان وجود دارد، امیدواریم کابینه‌ای توانمند، کارآمد و پاک تشکیل دهد که در فرصت مناسب و متناسب با توقعات بحق مردم امور کشور را سامان دهند و بخش قابل توجهی از مطالبات مردم را برآورده کنند تا مردم نیز تفاوت بین مسئولان با نگرش‌های مختلف و نیز فرق مدیریت جهادی و غیرجهادی را احساس کنند و قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

رئیسی به دنبال «رونق تولید» و «رفع تبعیض و فساد» باشد

ذوالنوری در ادامه با بیان اینکه اولویت اول برای حل مشکلات کشور توسط دولت آینده حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است، به الزامات حرکت دولت در این مسیر اشاره و تاکید کرد: سم مهلک برای دولت در این مسیر، این است که سراغ راهکارهای سطحی و موقتی مانند افزایش یارانه یا بسته‌های معیشتی برود و خودش را با این کارها سرگرم کند.

وی ادامه داد: در مناظره‌ها هم دیدیم که تقریبا همه نامزدها غیر از آیت‌الله رئیسی کشور را یک قلک تصور کرده بودند که رئیس جمهور در آن دست می‌کند و پول تقسیم می‌کند و یک راهکار جدی برای افزایش سرمایه مردم و توانمندسازی مردم و حل مشکلات تولید و اشتغال و برنامه‌های کارشناسی‌شده در این زمینه از آنها ندیدیم و اگر هم چیزی ارائه می‌کردند، با منابع نجومی غیرواقعی همراه بود که یا این منابع غیرقابل تحقق است و یا در صورت تحقق، با تورم وحشتناکی همراه خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت آینده به جای چنین راهکارهایی مسیر بهبود معیشت مردم را از رونق تولید و افزایش اشتغال دنبال کند، خودبخود بار اداره کشور از دوش دولت برداشته می‌شود و اگر مردم شغل و درآمد مناسب داشته باشند، خودشان زندگی‌شان را اداره می‌کنند و لازم نیست که از دولت پول بگیرند، حتی با دادن مالیات دولت را نیز اداره خواهند کرد تا زمینه قطع وابستگی به نفت و شفافیت بودجه و جلوگیری از فساد در ساختار اقتصادی کشور فراهم شود.

ذوالنوری ادامه داد: تلاش دولت آیت‌الله رئیسی باید حرکت در این مسیر باشد که اگر مشکل تولید و اشتغال حل شود، مشکلات دیگر مانند تامین مسکن و ازدواج نیز قابل حل خواهد بود.

وی افزود: دومین اولویت پیش روی دولت منتخب نیز باید از بین بردن زمینه‌های تبعیض و بی‌عدالتی باشد؛ چراکه مردم دائما ابراز کرده‌اند که مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنند اما تبعیض را نمی‌پذیرند، لذا در دولت جناب آقای رئیسی باید شاهد کاهش محسوس تبعیض‌ها و فساد در اداره کشور باشیم.

دولت آینده، همت خود را صرف دوری از حاشیه‌ها و تعامل قوا کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه همه نامزدهایی که در عرصه رقابت حضور یافتند و به مشارکت مردم کمک کردند در پیشگاه خداوند مأجور هستند، اظهار داشت: حالا همه با هم باید کمک کنند تا برای حل مشکلات کشور گوشه‌ای از بار را بر دوش بکشند.

ذوالنوری همچنین در خصوص آفت‌های پیش روی دولت آینده تصریح کرد: شیاطین و کسانی که از برگزاری انتخابات و رأی مردم خوشحال نیستند، همه همت خود را برای ناکارآمدی دولت منتخب به کار خواهند گرفت، لذا مهم این است که دولت منتخب اجرای سیاست کلان نظام و اهداف و آرمان‌های انقلاب را سرلوحه کارش قرار دهد‌ و همه همت خود را برای مسائل اصلی کشور بگذارد و از حاشیه‌های خودداری کند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: ویژگی مهم آقای روحانی و دولتش این بوده که هیچ انتقادی را برنمی‌تافت و هر انتقادی را توهین و دشمنی تلقی کرده و سریع گارد می‌گرفت؛ در حالی که دولت جدید باید با حسن نظر و سعه صدر با منتقدان برخورد کرده و انتقادهای سازنده را بپذیرد و از کنار انتقادهای نابجا عبور کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت منتخب باید همت خود را بر تعامل با دو قوه دیگر بگذارد و ظرفیت پشتیبانی مجلس را محترم بشمارد، تصریح کرد: مجلس نیز با همه توان در کمک به این دولت فعال خواهد شد تا مشکلات مردم کاهش یابد.

4 عامل اضمحلال دولت‌ها در روایت امیرالمومنین (ع)

ذوالنوری در پایان، با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین امام علی (ع) در مورد علت فروپاشی و اضمحلال دولت‌ها به 4 عامل در این روایت اشاره کرد و گفت: بر اساس این روایت نورانی، نخستین عامل فروپاشی و اضمحلال دولت‌ها «زیرپا گذاشتن و ضایع کردن اصول» است؛ دولت جدید باید توجه کند که اصول انقلاب اسلامی، قوانین بالادستی و سیاست‌های کلان کشور کدام است و دولت در قبال آنها چه وظیفه‌ای دارد. همچنین دومین عامل، «تمسک به فروع» و پرداختن به حاشیه‌ها و مسائل غیرضروری است؛ مسئولان باید توجه کنند که زمان مسئولیت خیلی کوتاه و منابع کم است، لذا باید به مسائل مهم و اصلی کشور بپردازند.

وی گفت: سومین عامل اضمحلال دولت‌ها در این روایت، «تقدیم اراذل» یعنی به کارگیری نااهلان و غیرمتخصصان و چهارمین عامل، «تاخیر افاضل» به معنای کنار گذاشتن آدم‌های صالح و کارآمد است؛ لذا همه همت دولت آینده باید رعایت این 4 توصیه امیرالمؤمنین(ع) در اداره کشور باشد تا هم دولت موفق باشد و هم مردم از برکات خدمتگزاری دولت بهره‌مند شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها