کد خبر: 497120
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۱۵:۰۰:۰۲
| |

ادامه تنش بین روسیه و اوکراین بر سر کریمه و دونباس

تنش بین روسیه و اوکراین بر سر کریمه و دونباس ادامه دارد و در آخرین مورد، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز شنبه از سخنان وزیر خارجه اوکراین درباره شبه جزیره کریمه انتقاد کرد.

ادامه تنش بین روسیه و اوکراین بر سر کریمه و دونباس
کد خبر: 497120
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۱۵:۰۰:۰۲

اعتمادآنلاین| زاخارووا با اشاره به اظهارات وزیر خارجه اوکراین که تصمیم دولت این کشور برای برگزاری همایش بین المللی «پلتفرم کریمه» در ماه اوت را اعلام کرد، نوشت: مقامهای اوکراینی قبلا می خواستند کریمه را بازگردانند. اما در شرایط کنونی، سطح تمایل آنها کاهش یافته است و صرفا به یک برنامه پر زرق و برق نیاز دارند.

به گزارش ایرنا از مسکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مقامهای اوکراینی به دلیل بیچارگی و نداشتن امکان برای اقدامات دیگر تصمیم به برگزاری کنفرانس پلتفرم کریمه گرفته اند.

به گفته زاخارووا، مقامهای اوکراینی به مازوخیسم (خودآزاری) دچار شده اند.

«دیمیتری کوله با» وزیر خارجه اوکراین به تازگی اعلام کردکه کنفرانس بین المللی پلتفرم کریمه روز 23 ماه اوت در کی یف برگزار می شود که بزرگترین اجلاس در 30 سال اخیر در اوکراین خواهد بود.

روسیه علیه اوکراین به شورای امنیت شکایت کرد

روسیه روز گذشته (جمعه) نیز بخاطر اقدامات ارتش اوکراین علیه شبه نظامیان جمهوری خودخوانده لوگانسک و خرابکاری در این منطقه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

به گزارش ایرنا در نامه روسیه به شورای امنیت خواستار رسیدگی به حمله اخیر نیروهای اوکراینی به شبه نظامیان منطقه لوگانسک در شرق اوکراین شده است.

روسیه از اعضای شورای امنیت خواسته است تا این حمله نیروهای اوکراینی به مقر شبه نظامیان منطقه خودخوانده لوگانسک که نقض آتش بس بین دو طرف برقرار شده ازروز 22 ماه آوریل سال 2020 است، محکوم شود.

در نامه روسیه به شورای امنیت از اقدامات سرکوبگرانه کی یف علیه شهروندان این کشور ابراز نگرانی شده است.

روسیه با اشاره به اینکه حمله به شبه نظامیان لوگانسک پنج کشته برجای گذاشت خاطرنشان کرد که این اقدام بلافاصله پس از گفت و گوی تلفنی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با جو بایدن همتای آمریکایی وی صورت گرفت.

در نامه روسیه به شورای امنیت، از تشویق اوکراین از سوی غرب برای انجام اقدامات نظامی علیه مناطق لوگانسک و دونتسک ازجمله با تحویل تسلیحات ابراز نگرانی شده است.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، بامداد دیروز هم در مرکز شهر لوگانسک، خط لوله گاز منفجر شد که بر اثر آن آتش سوزی رخ داد و ماموران آتش نشانی توانستند ساعت شش و 30 دقیقه بامداد امروز آن را مهار کنند.

شبه جزیره کریمه در سال 2014 پس از اعلام استقلال یکجانبه از اوکراین با امضای توافقنامه ای به روسیه ملحق شد.

منطقه دونباس با اکثریت ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع و از سال 2014 با تغییر حکومت در کی یف و روی کار آمدن دولت غرب گرا اعلام خودمختاری کرده و در جریان جنگ های بین شبه نظامیان مناطق دونتسک و لوگانسک و گلوله باران این مناطق تاکنون بیش از 13 هزار نفر ازجمله شمار زیادی از ساکنان غیرنظامی کشته شده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها