کد خبر: 497124
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۱۵:۰۹:۳۶
| |

فضای ناهموار شهر برای فعالیت اجتماعی زنان

استادیار گروه آموزشی جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی، گفت: معمولا در فعالیت‌های حوزه اجتماعی به لحاظ ساختاری فضا برای مردان هموارتر از زنان است. زنانه‌تر شدن فضای عمومی شهر می‌تواند به نفع همگان باشد، زنانه‌تر شدن فضای عمومی شهر متناسب با قوانین و با فراهم شدن بستر ساختاری آن نیازی است که باید شکل گیرد.

فضای ناهموار شهر برای فعالیت اجتماعی زنان
کد خبر: 497124
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۱۵:۰۹:۳۶

اعتمادآنلاین| رضا صفری شالی، در وبینار «دختران توانمند، شهر متعالی» که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: شهر در صورت متعالی خواهد بود که از هر دو جنس مرد و زن در آن حضور موثر داشته باشند.

به گزارش ایسنا، فرصت برابر به مثابه اینکه زنان همانند مردان هستند، نیست بلکه در کنار هم قرار گرفتن این دو جنس می‌تواند حوزه خانواده و شهر را تکمیل کند.

وی ادامه داد: مردان در حوزه‌های سخت افزاری و زنان در جنبه زیبایی و نرم افزاری شهر توانمندی ویژه‌ای‌ دارند. باید به نقش برابر در حوزه برنامه شهری و عدالت جنسیتی توجه کرد.

در گام اول عدالت جنسیتی، فراهم کردن فرصت‌های برابر برای هر دو جنس است. باید برای دختران فرصت‌هایی را فراهم کرد تا بتوانند در راستای حقوق و تکالیف شهروندی حرکت کنند.

صفری شالی همچنین این را هم گفت که در گام بعدی باید اصل استحقاق و شایستگی را در نظر گرفت. حضور زنان و دختران می‌تواند باعث به سازی و بهتر شدن فعالیت‌ها شود.

وی تصریح کرد: جامعه مدرن روابط و سبک زندگی را تغییر داده است. با توجه به «حوزه عمومی» و «حوزه خصوصی» در نظریه «هابر ماس» فضای عمومی باید فضایی برابر با دوری از هرگونه فشار باشد تا زنان بتوانند کنش‌های خود را ابراز کنند.

استادیار گروه آموزشی جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی، گفت: معمولا زنان بیشتر از مردان خواهان تغییرات اجتماعی در راستای تحقق مطالباتشان هستند.

زندگی روزمره زنان در دو بخش فضای درونی و بیرونی بخش بندی می‌شود. فضای درونی فضای داخل منزل است و فضای بیرونی به سه دسته مدرسه و دانشگاه، منازل مسکونی و دوستان و اقوام و خویشان و فضاهای عمومی شهر نظیر مراکز خرید و تفریح و ... تقسیم می‌شود.

صفری شالی ادامه داد: مطابق با نظرسنجی‌های انجام شده، مهم ترین پارامترهای ایجاد اضطراب و عدم امنیت روانی نبود امنیت کافی در شهر به ویژه در فضای‌های بومی است. میزان نگرانی از امنیت در زنان به مراتب بالاتر از مردان بوده.

در واقع این مساله جنسیتی است و ما نتوانستیم فضای شهر را برای زنان امن کنیم. فعالیت‌هایی انجام شده که متناسب با نیازها نیست.


وی در پایان ادامه داد: در صورتی شهر متعالی خواهد شد که از هر دو جنس با توجه به قابلیت ها و توانایی هایشان در آن حضور داشته باشند چراکه بسیاری از مواقع مردها نیازها و خواسته های زنان را نمی‌دانند. همچنین نقش‌ها را باید با توجه به تفاوت‌ها در نظر گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها