کد خبر: 497195
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۰۷:۵۵:۳۶
| |

در نشست اخیر سیسی و بن سلمان چه گذشت؟

منابع آگاه مصری پشت پرده و جزئیات جدیدی از دیدار اخیر رئیس جمهوری مصر و ولیعهد سعودی در شهر شرم الشیخ مصر را فاش کردند.

در نشست اخیر سیسی و بن سلمان چه گذشت؟
کد خبر: 497195
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۰۷:۵۵:۳۶

اعتمادآنلاین| منابع مذکور در گفت‌وگو با "العربی الجدید" تصریح کردند: ولیعهد سعودی در این دیدار موافقت ریاض با تمدید سپرده‌های دلاری عربستان نزد بانک مرکزی مصر را به اطلاع السیسی رساند؛ سپرده‌هایی به ارزش 5.5 میلیارد دلار که قرار بود مصر تا پایان سال جاری به عربستان بازگرداند.

به گزارش ایسنا، منابع یاد شده افزودند: این اقدام در چارچوب هماهنگی مواضع منطقه‌ای میان دو کشور انجام شد.

گفتنی است حجم سپرده‌های عربستان نزد بانک مرکزی مصر به 7.8 میلیارد دلار می‌رسد که به 4 بخش تقسیم می‌شود که آخرین پرداختی در نیمه دوم سال 2022 میلادی به ارزش 668 میلیون دلار خواهد بود.

حجم سپرده‌های کشورهای عربی نزد بانک مرکزی مصر 17.2 میلیارد دلار بوده که مربوط به عربستان، کویت و امارات می باشد، مسئولان مصری اخیرا موفق شدند به توافقاتی با کویت و امارات برای تمدید مهلت پرداخت این سپرده‌ها تا پایان سال جاری دست یابند، سپرده‌های کویت در بانک مرکزی مصر 5 میلیارد دلار است.

منابع آگاه مصری در ادامه اظهار داشتند: السیسی و بن سلمان در این دیدار درباره احیای پیشنهاد تشکیل نیروی نظامی عربی گفت‌وگو کردند؛ پیشنهادی که به نام «ناتو عربی» به رهبری مصر و عربستان شناخته می شد و مسئولیت آن، تامین منافع کشورهای عربی در دریای سرخ و مناطق مورد منازعه عربی و جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه عنوان شده است.

این منابع افزودند: پرونده تشکیل نیروی نظامی عربی در سایه هماهنگی و همگرایی مصر و عربستان در فضایی مثبت پیش می رود و سودان نیز این پیشنهاد استقبال کرده و آمادگی خود را برای پیوستن به آن اعلام کرده است.

منابع یاد شده مصری افزودند: احتمال دارد گفت‌وگوها در سطح سران نظامی سه کشور مذکور در آینده نه چندان دور شروع شود، همچنین در این دیدار، درباره مساله فلسطین و موضوعات جاری در این کشور پس از درگیری‌های اخیر تل‌آویو و گروه‌های مقاومت فلسطین و میانجیگری مصر میان تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه‌های مقاومت از یک سو و تل‌آویو و گروه‌های فلسطینی از سوی دیگر، رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

این منابع ادامه دادند رئیس‌جمهور مصر درخواست گروه‌های مقاومت فلسطینی از عربستان درباره آزادی اعضای ارشد حماس را به ولی‌عهد سعودی منتقل کرده است.

حماس پیشتر چند بار از ریاض خواسته بود تا دکتر «محمد الخضری»‌ نماینده این جنبش در عربستان سعودی، پسر او و چند تن دیگر از اعضای حماس را که بدون اتهام در عربستان سعودی زندانی هستند، آزاد کند.

طبق این گزارش، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین از رئیس دستگاه اطلاعات مصر خواسته است تا در این مسئله میان این جنبش و ریاض میانجیگری کند تا الخضری و دیگر اعضای زندانی حماس در عربستان سعودی آزاد شوند.

عربستان سعودی بیش از شصت فلسطینی و اردنی را به دلیل حمایت از آرمان فلسطین بازداشت و اتهاماتی از قبیل «کمک به گروهی تروریستی و حمایت مالی از آن» به این افراد وارد کرده است.

رئیس جمهوری مصر، جمعه گذشته از ولیعهد عربستان سعودی در شهر بندری «شرم الشیخ» مصر استقبال کرده بود.

به گزارش میدل ایست نیوز، سیسی در صفحه رسمی خود در «فیس بوک» تصویری از خود در کنار ولی عهد سعودی منتشر کرد و در این باره نوشت: «امروز از ملاقات برادرم، شاهزاده محمد بن سلمان خوشوقت شدم. دیدار ما به بحث و تبادل نظر درباره راه های توسعه و گسترش مناسبات بین دو کشور اختصاص داشت، این درحالی است که دو طرف دیدگاه های مشترکی نیز درباره مسائل منطقه ای و بین المللی داشتیم.»

وی در پایان گفت: «من بر مناسبات خاص و متمایزی که مصر و عربستان سعودی را در دو سطح رسمی و مردمی به هم پیوند می‌دهد، تأکید می کنم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها