کد خبر: 497431
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

بررسی احتمالات قرعه‌کشی برای تیم‌ملی ایران

تجدید دیدارهای تاریخی؟

قرعه‌کشی مرحله بعدی انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر در منطقه آسیا درحالی روز دهم تیر برگزار خواهد شد که تیم‌ملی فوتبال کشورمان غیر از ژاپن، شانس هم‌گروهی با هر 10 تیم دیگر صعودکننده به این مرحله را دارد.

تجدید دیدارهای تاریخی؟
کد خبر: 497431
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| 10 تیم عبارتند از استرالیا، کره‌جنوبی، عربستان، امارات، سوریه، چین، عراق، عمان، ویتنام و لبنان. بعد از قرعه‌کشی، دو گروه شش‌تیمی شکل می‌گیرد و همه برای کسب چهارونیم سهمیه آسیا در جام‌جهانی به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این میان ممکن است دست قرعه، تقابل‌های بسیار جذابی برای تیم‌ملی ایران رقم بزند. این جدال‌ها فارغ از سختی و آسانی، جذابیت‌های منحصربه‌فردی برای فوتبال ایران خواهد داشت که مرور آنها خالی از لطف نیست.

جدال بعد از 24 سال؟

هیچ خاطره‌ای برای هواداران فوتبال در ایران جذاب‌تر از بازی تاریخی با استرالیا در مرحله پلی‌آف جام‌جهانی 98 فرانسه نیست. ما با دو تساوی یک - یک در تهران و 2- 2 در ملبورن، بعد از 20 سال به جام‌جهانی رسیدیم و یک جشن باشکوه خیابانی برگزار شد. با این حال از همان زمان به بعد دیگر هیچ مصافی بین دو تیم رخ نداد. الان 24 سال از آخرین رویارویی ایران و استرالیا می‌گذرد. در بخشی از این دوران کانگوروها در قاره اقیانوسیه فعالیت می‌کردند و از زمان حضورشان در آسیا هم دست تقدیر ما را روبه‌روی هم قرار نداده است. این بار اما ممکن است استرالیا با ایران رقابت کند. آنها در سید دوم کنار کره‌جنوبی قرار گرفته‌اند و ایران به یکی از این دو تیم خواهد خورد. جالب است بدانید ایران و استرالیا تا به حال شش بار با هم ملاقات کرده‌اند که استرالیا تنها یک بار برنده بوده، سه بار تیم کشورمان برده و دو بازی هم در سال 97 میلادی به تساوی کشیده شده که منجر به صعود تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی فرانسه شد. از آخرین تقابل دو تیم 24 سال و از تنها پیروزی استرالیا بر ایران 48 سال می‌گذرد. اتفاقا دیروز مسوولان تیم ملی استرالیا ابراز علاقه کردند به ایران بخورند!

دارد یادمان می‌رود

در سطح ملی به این مسابقه می‌گویند ال‌کلاسیکوی آسیا، اما راستش آن‌قدر با عربستان بازی نکرده‌ایم که کم‌کم دارد یادمان می‌رود چنین رقیبی هم داشتیم! آخرین تقابل ایران و عربستان به مهرماه 91 برمی‌گردد؛ روزی که دو تیم در مسابقات کم‌اهمیت غرب آسیا در کاظمیه کویت به تساوی صفر- صفر تن دادند. این بازی‌ها آنقدر غیررسمی بود که کارلوس کی‌روش عملکرد تیم ایران را از روی سکو دنبال کرد. با کنار گذاشتن این بازی، آخرین تقابل ما و سعودی‌ها برمی‌گردد به نوروز نحس 88 که آنها اولین پیروزی‌شان را در ورزشگاه آزادی جشن گرفتند. عربستان آن بازی را 2 بر یک از تیم‌ملی ما برد؛ تیمی که هدایتش بر عهده علی دایی بود و به طور کامل تحت‌الشعاع عدم دعوت از علی کریمی قرار داشت. در روزی که استادیوم خشمگین یکصدا اسم کریمی را فریاد می‌زد ما به عربستان باختیم و علی دایی به دستور مقامات ارشد دولت وقت برکنار شد. رقص عربی بازیکنان این تیم در پایان بازی، هنوز پیش چشم هواداران ایرانی است. با این حال خوشحال می‌شویم اگر این بار هم به عربستان نخوریم و با دیگر تیم سید سوم یعنی امارات رودررو شویم! فاصله سطح کیفی دو تیم بسیار زیاد است.

ایران رودرروی برانکو؟

در سید پنجم ملاقاتی انتظار فوتبال ایران را می‌کشد که از جهات مختلف دوست داریم اتفاق بیفتد. آنجا از بین عمان و سوریه یک تیم باید به مصاف ایران برود. سوریه را در این سال‌ها در مسابقات تدارکاتی خیلی خوب برده‌ایم، اما در دیدارهای رسمی آنها کار را برای ما سخت کرده‌اند. در نتیجه ترجیح می‌دهیم به عمان بخوریم؛ تیمی که هدایتش بر عهده برانکو ایوانکوویچ است و به همین دلیل هم برای ما می‌تواند جذاب‌تر باشد. برانکو سابقه سال‌ها کار در فوتبال ایران را دارد. او با تیم‌ملی ایران در جام ملت‌های آسیا 2004 و جام‌جهانی 2006 آلمان حاضر بود و سال‌ها بعد نیز به مدت بیش از چهار فصل هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. بسیاری از بازیکنان فعلی تیم‌ملی سابقه کار زیر نظر برانکو را داشته‌اند و به عنوان مثال بازیکنی مثل شجاع خلیل‌زاده از جمله محبوب‌ترین شاگردان پروفسور به شمار می‌آمد. غیر از جاذبه‌های نوستالژیک دیدار با برانکو، هم‌گروهی با عمان از نظر فنی هم برای ایران بد نیست. آنها با پیروزی دشوار 2 بر یک برابر افغانستان صعودشان به مرحله بعدی را قطعی کردند. طی 13 تقابل دو تیم، هفت بار ایران برنده بوده، چهار بازی به تساوی کشیده شده و تنها دو‌بار عمان پیروز شده است.

با ژاپن؛ فقط در یک صورت

به عنوان بند چهارم این مطلب، خیلی راحت‌تر بود که از عراق نام ببریم. این تیم در مرحله قبلی با ما هم‌گروه بود؛ یک بار تیم کشورمان را برد و مرتبه بعدی به ایران باخت. عراق در سید چهارم کنار چین قرار گرفته و اگر از ما بپرسید، طبعا راضی‌تریم که به چین بخوریم. عراق را اما فراموش کنید. سوژه این بند، ژاپن است. بله؛ نوشتیم که ایران و ژاپن در سید اول قرار گرفته‌اند و محال است هم‌گروه شوند، این اما شانس رویارویی دو تیم را صفر نمی‌کند. درحال‌حاضر تنها امکان مواجهه ایران و ژاپن این است که هر دو تیم در گروه خودشان سوم شوند و در پلی‌آف رودرروی یکدیگر قرار بگیرند. تیم‌های سوم دو گروه، ابتدا یک پلی‌آف داخلی دارند و بعد تیم برنده راهی پلی‌آف بین‌قاره‌ای خواهد شد. امیدواریم تیم کشورمان صاحب یکی از دو سهمیه صعود مستقیم شود و ما را به این رنج مبتلا نکند، اما گفتیم که بدانید از نظر احتمالات شانس رویارویی دو تیم وجود دارد. حتما یادتان هست که آخرین بازی ما با سامورایی‌ها در نیمه‌نهایی جام ملت‌های قبلی آسیا بود که رفتیم برای اعتراض به داور و آن گل بد را خوردیم و بعد سه تایی شدیم. بدمان نمی‌آید انتقام بگیریم، اما به وقتش، نه الان!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها