رسول مهاجر، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه:

تحریم‌های آمریکا برخلاف ادعاها مشمول دارو شده است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشور گفت: لغو تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در موضوع واکسن کرونا و ماسک نشان داد تحریم‌های آمریکا برخلاف ادعاها مشمول دارو شده است.

تحریم‌های آمریکا برخلاف ادعاها مشمول دارو شده است
کد خبر: 497473
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۱۵:۴۳:۵۰

اعتمادآنلاین| معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: لغو تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در موضوع واکسن کرونا و ماسک نشان داد تحریم‌های آمریکا برخلاف ادعاها مشمول دارو شده است.

به گزارش ایسنا، رسول مهاجر پس از جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی وزارت خارجه در مورد مسائل مطرح شده در این جلسه گفت : بحث بسیار مهمی راجع به صادرات داشتیم؛ وزارت امور خارجه در هماهنگی با اتحادیه اروپا و سازمان تجارت بین‌الملل، یک همکاری را چند سال پیش با موضوع صادرات شروع کرد برای آن که بتوانیم مسئله تدوین استراتژی صادرات را در کشور داشته باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه وزارت صمت تلاش خوبی در دو سال گذشته برای تسهیل صادرات انجام داده است گفت: امروز گزارش وزارت صمت در جلسه ارائه شد؛ محور اصلی گزارش این بود که چه کار کنیم که در ارتباط با رهنمودهای رهبر انقلاب درباره اقتصاد درون زا و برون گرا، کشور بتواند همزمان با این که تاب آوری خودش را در برابر تحریم‌ها ادامه و صادرات را هم هر چه بیشتر توسعه دهد و مراوداتمان با کشورهای همسایه و کشورهای دنیا افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت صمت کاستی‌هایی که در داخل وجود دارد از جمله اینکه در کشور ما در خیلی از امور از یارانه استفاده می‌کنند؛ اینکه چگونه کشور ما بتواند از این یارانه‌ها خلاص شود در جلسه امروز بحث شد.

مهاجر در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه برخی از مشکلات داخلی از جمله کمبود زیرساخت ها، مانع صادرات در داخل است، اظهار کرد : اینکه از نظر قوانین و مقررات چه کارهایی می‌تواند برای روان شدن صادرات انجام شود مورد بررسی قرار گرفت؛ بعضی از اسناد تعرفه ترجیحی و آزاد نیز مورد اشاره قرار گرفت و همان طور که شما می‌دانید ما با برخی از کشورها از جمله کشورهای اوراسیا تعرفه ترجیحی خودمان را در طول سال داشته ایم و قرار است مذاکراتی همین روزها شروع شود تا موضوع تعرفه آزاد در مجموعه اوراسیا مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرد: در جلسه امروز بحث شد که کشور ما برای اینکه اسنادی با مجموعه کشورها یا هر کشوری برای تعرفه ترجیحی یا آزاد داشته باشد، باید چه مصوباتی را بگذراند.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز درباره اینکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها چگونه شرایط را به دولت جدید و رئیس جمهور جدید انتقال بدهند صحبت شد، اظهار کرد : درباره برنامه‌های ستاد هماهنگی در زمینه انتقال دولت در این جلسه صحبت شد؛ برای اینکه بتوانیم مراودات کشور و همکاری‌های اقتصادی را هم با کشورهای همسایه و هم با دیگر کشورهای دنیا داشته باشیم.

مهاجر درباره یکی از مشکلات صادرات در حال حاضر گفت : موضوع زیرساخت‌ها مطرح است؛ ما باید ناوگان ترابری خودمان را توسعه بدهیم، کامیون‌های یخچال دار را توسعه بدهیم و مرزهای ما ظرفیت بیشتر و مدیریت یکپارچه داشته باشند؛ برخی از تجهیزات ما در مرزها مربوط به سال‌های قبل است و باید امکانات مرزی ما به حدی توسعه پیدا کند که بتواند ظرفیت روابط اقتصادی ما را با کشورهای همسایه داشته باشد.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: هم به دلیل تحریم‌ها و هم به دلیل اهمیت یافتن کشورهای همسایه، مراودات ما با همسایگان رشد کرده است؛ این معنایش این است که رفت و آمدها در مرزهای زمینی ما بیشتر شده است و یکی از بحث‌های این جلسه این بود که چه کنیم تا ناوگان داخلی و هم امکانات و تجهیزات و زیرساخت‌های کشور برای افزایش صادرات توسعه پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه اخیرا یک مقام آمریکایی گفته است که تحریم‌های ایران درباره واکسن و ماسک برداشته شده است، گفت: این مصوبه و لغو تحریم‌های مربوط به واکسن و ماسک یک سال خواهد بود و این صحبت نشان داد تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر عکس ادعای آن‌ها حتی مشمول دارو و تجهیزات بیمارستانی شده و خودش دلیلی بر ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکاست؛ در حالی که کشور ما تحت تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیست، اما آمریکایی‌ها یک جانبه این تحریم را علیه ما اعمال کردند.

مهاجر با اشاره به اقدامات وزارت خارجه برای افزایش تاب آوری، علیرغم تحریم‌ها گفت: تلاش کردیم همانگونه که رهبر انقلاب گفتند کشور معطل تحریم‌ها نشود و درون زایی و برون گرایی اقتصاد کشور اتفاق بیفتد؛ بنابراین وزارت خارجه در یک سال و نیم گذشته تلاش کرده است به موسسات داخلی برای تولید واکسن کرونا کمک کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بی بدیل خواندن اقدامات وزارت خارجه در مقابله با تحریم‌ها اظهار داشت: وزارت خارجه کارها و اقداماتش را خبری نکرده؛ اما برای کمک به موسسات داخلی در تهیه واکسن کمک‌های بی دریغ و فراوانی کرده است؛ تهیه واکسن یک مسئله بسیار حیاتی با تکنولوژی پیچیده است و امروز ایران مفتخر است که خودش تولید کننده واکسن است.

وی با اشاره به اینکه در داخل کشورهای اروپایی منازعه وجود دارد که واکسن را به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا صادر نکنند افزود: این در حالیست که کشورهای در حال توسعه نیازمند واکسن هستند.

مهاجر ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران چند موسسه‌ای که توانسته اند واکسن تولید کنند، کمک‌های وزارت خارجه برای آن‌ها بسیار مهم و حیاتی بوده است و من خوشحالم یکی از این واکسن‌ها وارد بازار شده و دیگری بزودی وارد می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه واردات واکسن گفت: ما از چند کشور واکسن وارد کرده ایم و وزارت خارجه تلاش بسیار بی بدیلی را برای واردات واکسن از کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه، هند و کشورهای دیگر داشته است.

وی تاکید کرد: حتی در موضوعاتی که ارتباطی با وزارت خارجه ندارد، از جمله پرداخت پول یا گرفتن واکسن به صورت رایگان، وزارت خارجه تلاش زیادی کرده و خوشبختانه آخرین محموله‌ای که پنج شنبه گذشته وارد شد یک میلیون دوز واکسن بود که از کشورهای مختلف و دوست وارد شد و این مسیر ادامه خواهد داشت.

این دیپلمات به عنوان معاون وزیر خارجه برگزاری انتخابات در کشورمان را تبریک گفت و افزود: در جهان بعضی از کشورها هستند که انتخاباتشان اجباری است و آمار مشارکت به 99 یا 98 درصد می‌رسد و اگر در انتخابات شرکت نکنند باید جریمه بدهند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه انتخابات در کشور ما اجباری نیست، گفت : ما تنها کشور دنیا هستیم که عده‌ای کمپین نه به انتخابات راه می‌اندازند و من عین این را در هیچ کجای دنیا ندیده ام.


وی با اشاره به مشارکت پرشور مردم در انتخابات ادامه داد: این انتخابات را به رهبر انقلاب و مردم تبریک می‌گویم؛ ما مردم را دیدیم که به سختی وارد میدان شدند و به شما بگویم که در دو روز گذشته خبرگزاری‌های خارجی متاسفانه سعی کردند مردم را دلسرد کنند حالا آن‌ها نمی‌دانند چگونه میزان حضور مردم را توجیه کنند.

مهاجر با ابراز اینکه امیدوارم مشکلات مردم هر چه زودتر و بیشتر کاهش پیدا کند، گفت: به رئیس جمهور جدید تبریک می‌گویم و امیدوارم انرژی جدیدی برای حل مشکلات مردم داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها