کد خبر: 497614
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۰۹:۵۶:۰۰
| |

علی نعمت‌اللهی، سفیر سابق ایران در سوئیس:

برجام در دولت روحانی احیا می‌شود / تضمین آمریکا به ایران فایده‌ای ندارد

سفیر سابق ایران در سوئیس گفت: به نظر می‌آید طرف‌های اروپایی می‌خواهند زودتر برجام را به نتیجه برسانند، بنابراین احتمالا در همین دورانی که هنوز دولت آقای روحانی سر کار است برجام احیاء شود.

برجام در دولت روحانی احیا می‌شود / تضمین آمریکا به ایران فایده‌ای ندارد
کد خبر: 497614
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۰۹:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی نعمت اللهی، سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل درباره مذاکرات وین، اظهار کرد: همه طرف‌های درگیر در برجام خواستار حصول توافق هستند و این موضوع را هم ابراز کردند، بنابراین احتمال اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود، بسیار زیاد است، البته طولانی شدن مذاکرات چندان مطلوب نیست و کار را برای هر دو طرف سخت‌تر می‌کند. البته به نظر می‌رسد شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کند، طولانی شدن مذاکرات برجام سبب می‌شود که طرف‌های غربی هر روز نکته و مسئله جدیدی را مطرح کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: طرف‌های اروپایی و غرب در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نظرات نامزدها را درباره برجام دنبال می‌کردند، اما سکوت نسبی که در رابطه با مسئله برجام و مذاکرات وین در این مناظر‌ها برقرار بود، مشخص کرد که این تصمیم نظام است و نه تصمیم دولتی، قرار نیست تغییری در آن باشد، بنابراین با مشخص شدن رئیس جمهور جدید کشورمان، طرف‌های غربی بلافاصله اعلام آمادگی کردن و برای به نتیجه رساندن احیاء برجام اظهار تمایل کردند و مذاکرات را هم شروع می‌کنند.

نعمت اللهی با اشاره به همکاری دولت آقای رئیسی با غرب درباره احیاء برجام، گفت: این‌ها مسائل حاشیه‌ای است، مسئله اصلی برای طرفین به توافق رسیدن است، هم ایران خواستار برداشته شدن زودتر تحریم هاست و هم طرف‌های غربی می‌خواهند در رابطه با بحث مسائل هسته‌ای نگرانی نداشته باشند، به ویژه اینکه ما در حال حاضر غنی سازی بالای 60 درصد را انجام می‌دهیم و آن‌ها از این بابت نگران هستند.

تغییر دولت اثر محسوسی در برجام ندارد

سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل درباره به نتیجه رساندن توافق برجام در دولت روحانی، اظهار کرد: تغییر دولت اثر محسوسی در مسائل مربوط به برجام ندارد، بنابراین این کار می‌تواند قبل از دولت آقای رئیسی یا حتی بعد از اتمام دولت آقای روحانی باشد، اما به نظر می‌آید طرف‌های اروپایی می‌خواهند زودتر برجام را به نتیجه برسانند، بنابراین احتمالا در همین دورانی که هنوز دولت آقای روحانی سر کار است برجام احیاء شود.

وی افزود: گاهی اوقات طرفین یک توافق، ترجیح می‌دهند که توافقی را در دوران فترت بین دو دولت انجام دهند که نه به دولت قبلی باجی داده باشند و نه به دولت بعدی، البته این موضوع سابقه دارد خود ما در مذکرات آزادی گروگان‌های آمریکایی مربوط به لانه جاسوسی آمریکا در تهران این کار را در دوره فترت بین دو دولت آمریکا انجام دادیم.

نعمت اللهی تصریح کرد: به نظر نمی‌آید که در داخل ایران اصراری باشد که احیاء برجام به شروع کار دولت رئیسی موکول شود، مطمئنا آقای رئیسی نمی‌خواهند که فشار تحریم‌ها بر مردم ادامه پیدا کنند تا دولت خودشان روی کار بیاید، البته خوشبختانه شاهدیم که یک انتقال قدرت آرام و ملایمی در ایران خواهیم داشت و نامزد‌های شرکت کننده در انتخابات نتیجه را پذیرفته‌اند و هم آقای روحانی.

وی افزود: آقای روحانی این نتیجه را پذیرفتند و اندکی بعد از قطعی شدن نتیجه انتخابات در دفتر آقای رئیسی حضور پیدا کردند و وزیر خارجه کشورمان هم بیانیه داد که باید با رئیس جمهور منتخب مردم، همکاری کرد و مشورت دولت جدید هم در احیاء برجام وجود داشته باشد، بنابراین مسئله خاصی وجود ندارد که موضوع احیاء برجام برای دولت آقای رئیسی به تاخیر بیفتد.

تضمین آمریکا به ایران فایده‌ای ندارد

سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل درباره تضمین گرفتن از دولت آمریکا برای احیاء برجام، گفت: این مسئله کاملا منطقی است و مقامات آمریکایی هم این را مطرح کردند که با توجه به بدعهدی‌های قبلی نیاز به تضمین گرفتن داریم، اما دادن تضمین آمریکا بسیار کم است و از طرف دیگر فایده‌ای ندارد، دولت بعدی یا همین دولت واشنگتن با یک حکم ریاست جمهوری آمریکا می‌توانند آن را باطل کند، بنابراین به جای پافشاری بر تضمین گرفتن باید بر متناظر بودن اقدامات صحبت کنیم و روی بحث امکان بازگشت به شرایط قبل در صورت بدعهدی اروپا و آمریکا صحبت کنیم.

پیشنهاد شورای عالی امنیت ملی برای تشکیل کمیته ای برای احیاء توافق برجام؛ هم خوب و هم بد وی با اشاره به پیشنهاد شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای تشکیل یک کمیته در راستا مطابقت و تغییر متن توافقنامه ایران با 4+1، گفت: این پروسه خوب است، چراکه نمایندگان مجلس و شورای عالی امنیت دیگر نمی‌توانند اعتراضی به روند مذاکرات داشته باشند و در اجرایی کردن آن همراهی می‌کنند، اما فردی که در حال مذاکره در وین است مرتب با مسائل مختلف روبه رو می‌شود، باید یک فرد مورد اعتماد با تخصص لازم باشد که بتواند خودش در آنجا تصمیم گیری کند، اگر این کار بخواهد در تهران انجام شود مرتب مجبور است این موضوع را به اینجا منعکس کنند و این رفت و آمد‌ها کار را مشکل می‌کند که به نتیجه رساندن و نهایی رساندن متن توافق را غیر ممکن می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهد در تهران با نمایندگان شورای عالی امنیت و نمایندگان مجلس مذاکرات بررسی شود و به توافق برسد، ممکن است توافق نهایی را غیر ممکن کند یا به عقب بیاندازد که به صلاح نیست.

نعمت اللهی اضافه کرد: تیم و ستادی که در تهران می‌خواهد، متن توافق برجام را تایید کند، شاهد مباحث مطرح شده و استدلال‌های مطرح شده در وین نبوده است به نتیجه رسیدن و توافق بسیار مشکل خواهد شد و راه حل این است که تیم مذاکره کننده باید یک تیم قوی، متخصص، زبان دان،کاملا قابل اعتماد، مورد تایید حاکمیت، آشنا به مذاکرات، روابط بین الملل و مسائل حقوقی باشد که بتواند در همان جا مذاکرات را نهایی کند.

نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع‌بندی رایزنی‌های انجام‌شده در دور ششم مذاکرات، امروز ساعت 14:30 (به وقت ایران) با حضور نمایندگان ایران و گروه 1+4 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا در گرند هتل وین در حال برگزاری است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیئت ایرانی را بر عهده دارد و ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

قرار است پس از پایان این نشست؛ هیئت‌ها برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها