تحلیلگران هشدار دادند اگر بازارهای سهام سقوط کند، بیت‌کوین می‌تواند به زیر ۳۰ هزار دلار برسد

شکست حمایت 35 هزار دلاری از بیت‌کوین

به نظر می‌رسد بار دیگر شاهد تأثیر سقوط بازارهای سهام بر قیمت ارزهای دیجیتال هستیم. بهای رمزارز پرچمدار بازار با نزدیک شدن به آزادسازی قریب‌الوقوع دارایی‌های قفل‌شده در صندوق نهادی گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست (GBTC)، با افت قیمتی پنج درصد روبرو شد.

شکست حمایت 35 هزار دلاری از بیت‌کوین
کد خبر: 497753
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۱۳:۴۱:۵۵

اعتمادآنلاین| به نظر می‌رسد بار دیگر شاهد تأثیر سقوط بازارهای سهام بر قیمت ارزهای دیجیتال هستیم. بهای رمزارز پرچمدار بازار با نزدیک شدن به آزادسازی قریب‌الوقوع دارایی‌های قفل‌شده در صندوق نهادی گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست (GBTC)، با افت قیمتی پنج درصد روبرو شد. صندوق‌گری اسکیل در هفته‌های آینده قرار است بخش عمده‌ای از دارایی سرمایه‌گذارانش را از قفل شش ماهه خارج کند و احتمال افزایش فشار فروش در این میان وجود دارد چرا که سرمایه‌گذاران معتبر و نهادی به دنبال آن هستند تا بخشی از ضرر خود را با فروش بیت‌کوین در بازار جبران کنند. روز گذشته بیت‌کوین تا 33 هزار دلار هم سقوط کرد، زیرا ترس از سطح حمایتی ضعیف در میان معامله‌گران افزایش یافت. همچنین با عقب‌نشینی بازار، معاملاتی به ارزش 150 میلیون دلار لیکوئید شده است. تحلیلگران معتقدند با سقوط بازارهای سهام جهان، قیمت بیت‌کوین ممکن است به زیر 30 هزار دلار تنزل کند.

به گزارش تعادل، آخرین باری که سقوط بازارهای سهام جهان را شاهد بودیم، به مارس 2020 (اسفند 98) باز می‌گردد. در این زمان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، حتی اقتصادهای پیشرفته و درحال‌توسعه جهان هم با بن‌بست مواجه شدند. در نتیجه، سهام‌های جهانی سقوط کردند و قیمت بیت‌کوین هم در طی دو روز نصف شد. اکنون که بیش از یک سال از مارس 2020 می‌گذرد، بیت‌کوین و بازارهای سهام دوباره درگیر احساسات منفی مشابهی شده‌اند؛ با این تفاوت که این‌بار با رشد شاخص دلار هم روبرو هستیم. شاخص دلار (U.S. Dollar Index یا همان DXY) متغیری است که میزان قدرت دلار امریکا را در برابر سایر ارزهای قدرتمند جهان نمایش می‌دهد.

این شاخص با افزایش 8.78 درصدی به 102.992 رسیده و بالاترین رکورد خود را از ژانویه 2017 (دی 95) تاکنون ثبت کرده است. این اتفاق نشان‌دهنده این موضوع است که سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین و سهام خود را فروخته‌اند و به‌دنبال یک دارایی مطمئن‌تر رفته‌اند و این دارایی مطمئن چیزی نیست جز دلار امریکا. فدرال رزرو در روز چهارشنبه، 16 ژوئن (26 خرداد) اعلام کرد که تا پایان سال 2023، نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد؛ یعنی یک سال زودتر از زمانی که پیش‌تر وعده داده بود. نرخ‌ بهره پایین فدرال رزرو یکی از عواملی بود که بسیاری از افراد را به سمت بازار سهام و ارزهای دیجیتال سوق داده بود. فدرال رزرو نرخ بهره خود را به‌شدت کاهش داده بود و آن را به چیزی بین 0 تا 0.25 درصد رسانده بود. همین امر باعث افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال شده بود و موجب شده بود که قیمت بیت‌کوین از 3,858 دلار در مارس 2020، به 65 هزار دلار در آوریل 2021 (فروردین 1400) برسد. در این بین، شاخص دلار امریکا به بیشترین حد خود در دو ماه گذشته رسیده و از افزایش تقاضا برای این ارز در بازار جهانی خبر داده است.

خطر کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در پیش است

ویلی وو، تحلیلگر داده‌های درون‌زنجیره‌ای معروف در ارتباط با تأثیر سقوط بازار سهام و رشد شاخص دلار بر قیمت بیت‌کوین می‌گوید: «اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، خطر کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در پیش روی ما خواهد بود. رشد شاخص دلار به معنی تبدیل حجم بالایی از سرمایه به این ارز است و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در تلاشند تا از سرمایه خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنند.» مایکل بری، رییس سایون اسِت منیجمنت، هم به خطر سقوط بازار سهام و بیت‌کوین اشاره کرده و معتقد است که سقوط شدیدی در پیش است. به عقیده او، این سقوط ممکن است باعث لیکوییدشدن تعداد زیادی از معامله‌گران شود و کسانی که از قراردادهای فروش استفاده کرده‌اند را با ضررهای تریلیارد دلاری مواجه کند.

او در همین‌ رابطه توییتی را منتشر کرده بود که پس از مدتی آن را پاک کرد. متن این توییت از این قرار بود: «مشکل بازار ارزهای دیجیتال هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر، اهرم است. اگر نمی‌دانید که اهرم چیست یا میزان اهرم‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال چقدر است، یعنی هیچ‌چیزی درمورد این ارزها نمی‌دانید.» با وجود این، وضعیت فعلی ارزهای دیجیتال یک تفاوت اساسی با مارس 2020 دارد. پذیرش بیت‌کوین در زمان فعلی، بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده در حال سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هستند و اخبار آنها هرروزه در دنیای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. به عنوان مثال، به‌تازگی اعلام شد که شرکت بزرگ گلدمن‌ ساکس با همکاری دیجیتال گلکسی شروع به معامله قراردادهای آتی بیت‌کوین کرده است. گلکسی دیجیتال بانکی با قابلیت پشتیبانی از ارزهای دیجیتال است که گلدمن ساکس از آن به عنوان تأمین‌کننده نقدینگی خود استفاده کرده. گزارشات حاکی از آن است که گلدمن ساکس این کار را به‌خاطر درخواست‌های مکرر و پی‌در‌پی مشتریان ثروتمند خود انجام داده است.

ورود سرمایه‌گذاران جدید و افزایش تعداد کاربران رمزارزها ادامه دارد

دمین وندرویلت، نایب‌رییس دیجیتال گلکسی معتقد است که «پذیرش بیت‌کوین باعث کاهش نوسان قیمت آن می‌شود و راه‌ را برای ورود سرمایه‌گذاران نهادی باز می‌کند». او در این باره می‌گوید: «وقتی که یک بانک شروع به پشتیبانی از بیت‌کوین می‌کند، بقیه بانک‌ها هم دچار «ترس از دست دادن» می‌شوند و برای جلب رضایت مشتریان خود، شروع به این کار می‌کنند.» پیش‌ از این، بانک‌ها و موسسات مالی معروف دیگری مانند مورگان استنلی‌ و پی‌پل هم خدماتی مبتنی بر ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران خود قرار داده بودند. حتی ویلی وو هم در عین نگرانی برای کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، نظر مساعد خود را درمورد روند پذیرش بیت‌کوین در جامعه ابراز کرده است.

او در رشته‌توییتی در این باره می‌گوید: «در پاسخ به این پرسش که آیا بازار بیت‌کوین در وضعیت نزولی قرار دارد یا خیر، باید بگویم که بازارهای نزولی زمانی آغاز می‌شوند که خریداران جدید به آنها وارد نشوند و از قیمت‌ها حمایت نکنند؛ اما درمورد بیت‌کوین اینگونه نیست. ما شاهد ورود سرمایه‌گذاران جدید و افزایش تعداد کاربران ارزهای دیجیتال هستیم. نکته جالب‌توجه دیگر، خروج سرمایه از قالب استیبل‌کوین‌ها و تبدیل آنها به ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین است (می‌گویم بیت‌کوین، چون کاهش سلطه آلت‌کوین‌ها را شاهد هستیم) . به نظر می‌رسد که همه سرمایه‌های کوچکی که در حاشیه قرار داشتند، اکنون در حال ورود به بازار اصلی هستند.» وو طبق تحلیل‌های خود بیان می‌کند که فروش‌های اخیر بیت‌کوین باعث خروج این بیت‌کوین‌ها از دست کاربران ضعیف و قرارگرفتن آنها در اختیار کاربران قوی‌تر شده است، به‌بیان دیگر، احساسات منفی موجود در بازار موجب ترس کاربران ضعیف‌تر شده و باعث شده که آنها بیت‌کوین‌های خود را بفروشند؛ اما کاربران قوی‌تر و باتجربه‌تری که سرمایه بیشتری هم دارند، این بیت‌کوین‌ها را خریداری کرده و در اختیار خود درآورده‌اند. با وجو‌د این وو می‌گوید: «تنها نگرانی من این است که اصلاح شدیدی در بازار سهام را تجربه کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد، صرف‌نظر از همه تحلیل‌های فاندامنتال، قیمت بیت‌کوین کاهش خواهد یافت. رشد شاخص دلار هم همین هشدار را به ما می‌دهد که برخی از سرمایه‌گذاران در حال فرار از همین اتفاق و پناه‌بردن به یک دارایی امن هستند.»

رابرت کیوساکی: منتظرم قیمت بیت‌کوین به 24 هزار دلار برسد

نویسنده کتاب «پدر پولدار، پدر بی‌پول» مدعی است که بزرگ‌ترین سقوط تاریخ جهان در انتظار بیت‌کوین است و او منتظر است که قیمت این ارز دیجیتال به 24.000 دلار برسد. رابرت کیوساکی، کارآفرین و سرمایه‌گذار برجسته و نویسنده کتاب پرفروش «پدر پولدار، پدر بی‌پول»، در حساب توییتر خود درباره تصمیم دولت امریکا برای توزیع بسته‌های حمایتی بیشتر اظهارنظر کرده است. او ضمن انتقاد از این تصمیم، بیان کرده که چنین کاری باعث تضعیف سیستم مالی می‌شود و در اثر آن، قیمت بیت‌کوین هم با کاهش مواجه خواهد شد. دولت امریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد 1.9 تریلیون دلار بسته حمایتی را در بین اعضای جامعه توزیع کند؛ اما اخیراً اعلام شده که این مقدار افزایش خواهد یافت. افزون بر این، برخی قانون‌گذاران امریکایی پیشنهاد صدور سری چهارم چک‌های کمک‌هزینه را داده‌اند (این بسته‌های حمایتی و کمک‌هزینه‌ها برای حمایت از مردم امریکا در دوران شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده‌اند) .

در همین راستا، کیوساکی در توییتر خود نوشته که با حبابی مواجه هستیم که به سرعت در حال رشد است و «بزرگ‌ترین سقوط تاریخ جهان در راه است». کیوساکی اخیراً به یکی از حامیان مطرح بیت‌کوین تبدیل شده است؛ اما برخلاف سایر طرفداران بزرگ بیت‌کوین، مخالف دارایی‌های امن سنتی مانند طلا نیست. او اعلام کرده که در حال خرید طلا، نقره و بیت‌کوین است.‌ کیوساکی در توییت اخیرش هشدار داده که انتظار دارد قیمت بیت‌کوین به 24 هزار دلار برسد و گفته است که قصد دارد بیت‌کوین را در همین قیمت خریداری کند. او همچنین تأکید کرده که دوره‌های سقوط قیمت، بهترین زمان برای ثروتمندشدن هستند. متن توییت او از این قرار است: «بزرگ‌ترین حباب تاریخ در حال بزرگ‌ترشدن است و بزرگ‌ترین سقوط تاریخ در راه است. فعلا در حال خرید طلا و نقره هستم و منتظرم که قیمت بیت‌کوین به 24.000 دلار برسد. دوره‌های سقوط، بهترین زمان‌ها برای ثروتمندشدن هستند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها