گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی:

توافق فنی ایران و آژانس راه‌حل پایدار نیست

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نزدیک شدن زمان اتمام توافق فنی ایران و آژانس، تمدید یا حفظ آن را دشوار خواند.

توافق فنی ایران و آژانس راه‌حل پایدار نیست
کد خبر: 497807
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۱۴:۴۹:۴۰

اعتمادآنلاین| رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با پایگاه اینترنتی پاس بلو Pass Blue اتریش که به پوشش خبری مستقل اخبار سازمان ملل می‌پردازد، درخصوص تمدید توافق فنی آژانس و ایران برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران که در سوم تیرماه به پایان می‌رسد، گفت: در خصوص تمدید احتمالی توافق فعلی بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران، از تهران پاسخی دریافت نکرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، او تصریح کرد: این توافق نباید راه حلی طولانی مدت برای پایش و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران تلقی شود.

گروسی افزود: من دوباره با ایران تماس می‌گیرم و به آن‌ها می‌گویم لازم است به صورت مجازی یا فیزیکی دیدار و گفتگو کنیم. همانطور که در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود گفتم، تمدید یا حفظ این تمهید که موقتی است، به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

او گفت: دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران محدود است و ما نباید بیشتر از این محدود شویم. این توافق محدود، یک راه حل پایدار نیست. این توافق را نمی‌توان جایگزینی برای رویکرد صحیح راستی آزمایی در یک برنامه هسته‌ای با ابعاد برنامه ایران دانست.

مدیر کل آژانس تاکید کرد: ضمیمه فنی توافق موقت که جزئیات بازرسی‌هایی مشخص می‌کند هنوز در حال اجراست و متوقف نشده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال تغییر در تعاملات آژانس با ایران با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور گفت: ایران یک کشور دارای حق حاکمیت است. اما من معتقدم سودی ندارد که آن‌ها روابط با آژانس را قطع یا سیاست رویارویی با آژانس را اتخاذ کنند. این شیوه فعالیت مسبب مشکلاتی برای ایران در تمام سطوح می‌شود و این به نفع آن‌ها نیست.

او افزود: آماده همکاری با رئیس جمهور بعدی ایران و شنیدن دیدگاه‌های تهران هستم. من می‌خواهم هرچه سریع‌تر با کادر جدید در ایران گفتگو و اعتماد سازی کنم و رابطه داشته باشم. ما مدتی طولانی در حال انجام این کار بوده ایم.

گروسی خواستار شفاف سازی ایران در خصوص موضوعات پادمانی شد و ادعا‌های وجود ذرات هسته‌ای در سه نقطه ایران را مجدد مطرح کرد.

او درباره فرایند مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: ما یکی از طرف‌های مذاکرات نیستیم. ما تلاش می‌کنیم با رایزنی با مذاکره کنندگان از این روند حمایت کنیم. ما به مذاکره کنندگان کمک می‌کنیم تا متوجه شوند چطور چیز‌هایی که آن‌ها در حال مذاکره درباره آن‌ها هستند در خصوص بررسی واقعیت و راستی‌آزمایی اهمیت دارند.

رافائل گروسی افزود: ما به سیستمی نیاز داریم که به ما امکان بدهد دیدی کامل بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم. این عملیاتی پیچیده است، زیرا قبلا در مورد طرح جامع اقدام مشترک، اوضاع در خصوص قابلیت‌های هسته‌ای ایران متفاوت بود. در سال‌های گذشته مسائل زیادی در این خصوص تغییر کرده است. حق و وظیفه من ایجاب می‌کند به طرف‌های مذاکره کننده بگویم به عنوان یک بازرس به چه چیزی نیاز دارم تا اطمینان حاصل کنم این توافق بلند پروازانه بر اساس اطلاعات دقیق قرار دارد، اما تصمیم گیری درباره جنبه سیاسی این توافق در گرند هتل وین انجام می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان به تأثیر خرابکاری اخیر صهیونیست‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران بر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گفت: بله، تأثیری به وجود آمده است. آخرین گزارش من تا حدودی به این موضوع می‌پردازد و البته ارزیابی خسارت، مربوط به سرویس‌های امنیتی ایران است، اما معیار اندازه گیری که بتوانید به سراغ آن بروید، سرعت افزایش تولید است. یک رویداد جدی اتفاق افتاد و این موضوع در فعالیت‌های آنجا آشکار است، اما ما همچنین شاهد فعالیت زیادی از لحاظ جایگزینی سانتریفیوژ‌ها هستیم. بنابراین، فعالیت در این سایت ادامه یافته است.

دور ششم مذاکرات وین روز شنبه برگزار شد و رؤسای هیئت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشره تیم کارشناسی اعلام کردند که دور آتی مذاکرات می‌تواند دور نهایی باشد و رسیدن به راه حلی برای احیای برجام نزدیک است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها