سید مصطفی آقا میرسلیم، عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام:

رئیس‌جمهور منتخب آماده جوابگویی نسبت به عملکرد خود باشد / گزینش وزرا و معاونان رییس جمهوری شتابزده نباشد

یک عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرکدام از مراسم تنفیذ و تحلیف که در قانون اساسی ذکر شده حاوی تعهداتی است که رییس جمهوری منتخب باید همواره مدنظر داشته باشد و آماده جوابگویی نسبت به عملکرد خود و انطباق آن با مفاد قسم و سپس نطق خود در مقابل نمایندگان مردم باشد.

رئیس‌جمهور منتخب آماده جوابگویی نسبت به عملکرد خود باشد / گزینش وزرا و معاونان رییس جمهوری شتابزده نباشد
کد خبر: 497833
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۱۵:۴۵:۰۵

اعتمادآنلاین| سید مصطفی آقا میرسلیم روز دوشنبه درباره مهم‌ترین اقدامات رییس جمهوری منتخب به گفت و گو پرداخت.

به گزارش ایرنا، متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

* با توجه به مسوولیت‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، وزارت و نیز مشاورت بعضی از رؤسای جمهوری داشته‌اید، به نظر شما مهمترین اقدامات رییس جمهوری منتخب در این روزها چیست؟

این روزها یکی از پرکارترین و حساس‌ترین ایام فعالیت رییس جمهوری منتخب است؛ نه از لحاظ کشف مشکلات مردم و مسائل مبتلا به کشور بلکه از نظر آماده شدن برای استقرار در جایگاه ریاست جمهوری. این استقرار چند جنبه دارد: 1- تحویل گرفتن دولت از رییس جمهوری قبلی، 2- برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف 3- سازماندهی فعالیت‌های ستادی.

*یا تحویل گرفتن دولت فرآیند خاصی دارد؟

البته، ولی شیوه‌نامه خاصی ندارد و هر رییس جمهوری به اتکاء شناخت خود عمل می‌کند. مهم این است که صرف نظر از ابعاد تبلیغاتی، معلوم باشد چه دستاوردهای واقعی دولت قبل داشته که باید به آن اعتنا و احیانا پیگیری شود، چه اقداماتی نیمه تمام است و باید احتمالاً تکمیل شود و کدام از برنامه‌ها پیشرفت لازم را نداشته یا شکست خورده و باید متحول و اصلاح شود. این کار مهم که دارای ابعاد مالی و فنی و اداری است، معمولاً تحت شعاع دیگر فعالیت‌ها قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم حیف نشود باید با برنامه ریزی دقیق در طی چندین جلسه کارشناسی و با حضور مشاوران رییس جمهوری منتخب به آن پرداخته شود. همین کار را البته بعدا وزرا باید در حیطه مسئولیتی خود انجام دهند.

*آیا مراسم تنفیذ و تحلیف پیچیدگی خاصی دارد؟

پیچیدگی ندارد، اما نباید صرفا تشریفاتی تلقی شود. هرکدام از این مراسم که در قانون اساسی ذکر شده حاوی تعهداتی است که رییس جمهوری منتخب باید همواره مدنظر داشته باشد و آماده جوابگویی نسبت به عملکرد خود و انطباق آن با مفاد قسم و سپس نطق خود در مقابل نمایندگان مردم باشد. این نطق نشان دهنده باور رییس جمهوری نسبت به مردم و کشور و نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است و به نوعی ترسیم کننده محور اعتقادی فعالیت‌های او در سال‌های بعد است.

*منظور شما از سازماندهی ستادی چیست؟

فعالیتهای ریاست جمهوری عمدتاً ستادی و در موارد خاص ممکن است اجرایی باشد. سازماندهی آن فعالیت‌ها و چگونگی آن سازماندهی بیشتر علمی است تا سلیقه‌ای و اگر آن سازماندهی انجام نگیرد یا توام با تاخیر شود به اداره امور کشور خلل وارد می‌آید. اصل سازماندهی در این چهل سال گذشته تقریبا ترسیم شده است و چندان تغییر نمی‌کند، هرچند در زمینه‌هایی رؤسای قبلی مبادرت به تغییراتی کرده‌اند نظیر تبدیل سازمان برنامه و بودجه و امور اداری استخدامی به معاونت رییس جمهوری ولی آنچه باید دقیقا مراعات شود معیارهای شایسته سالاری در انتخاب مسئولان است: تعداد وزرا و معاونان و مشاوران اصلی رییس جمهوری در حدود 50 نفر هستند و گزینش آنها نمی‌تواند شتابزده و بدون توجه به استعدادها و قابلیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی که در کشور وجود دارد و با دید بسته یا در محدوده تنگ دوستان و همکاران و اقربا انجام گیرد و رییس جمهوری ناچار است خود شخصا پس از برخی بررسی‌های اولیه مثلا در مورد وزرا، به سنجش داوطلبان و ارزیابی دیدگاه و کارنامه آنها و برنامه های‌شان بپردازد و اینها نیازمند فرصت است. نفوذ کوچکترین رگه‌های فرصت طلبی در این رده بسیار خطرناک است.

رییس جمهوری قوی کسی است که می‌داند چگونه از ظرفیت‌های عالی موجود در کشور و نه فقط در میان اطرافیان خود، برای خدمت جانانه به مردم استفاده کند؛ تصور این که رییس جمهوری در همه زمینه‌ها تخصص دارد، باطل است و مردم هم چنان انتظاری ندارند ولی قطعا انتخاب‌های داهیانه او را تمجید می‌کنند و همین موجب جلب اعتماد آنها و همکاری آنها در هنگام اجرای طرح‌هایی که بویژه همراهی، یاری و شکیبایی مردم را می‌طلبد، می‌شود. نتیجه گیری درست آنگاه حاصل می‌شود که نیروی درست در جای درست بکار گرفته شود و تحت تأثیر غلبه احساسات و شعارهای تبلیغاتی و القائات اغیار قرار نگیرد. از خدای متعال کمال توفیق را برای رییس محترم جمهوری منتخب و یاران او در این شرائط حساس و خطیر کشور مسألت می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها