خداداد افشاریان،رئیس کمیته داوران:

باید برای حق میزبانی ایران و نصب VAR آماده شویم

رئیس کمیته داوران در واکنش به الزام وجود VAR برای میزبانی بازی‌های تیم ملی ایران در انتخابی جام جهانی گفت: هزینه اجرای این سیستم برای هر ورزشگاه حدود 10 تا 15 میلیارد تومان است که برابر اهمیت جام جهانی و فوتبال برای ایران، مساله خاصی نیست.

باید برای حق میزبانی ایران و نصب VAR آماده شویم
کد خبر: 498098
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به تازگی اعلام کرده است، در دور پایانی مرحله انتخابی جام جهانی 2022 که 12 تیم قاره کهن در آن حضور خواهند دارند، از فناوری کمک‌داور ویدئویی (VAR) استفاده خواهد شد؛ مسابقاتی که قرار است از ماه سپتامبر (شهریور) آغاز شوند و چهار نماینده مستقیم در کنار یک تیم برای حضور در پلی‌آف آسیا - کونکاکاف در جام‌جهانی قطر را معرفی کند. استفاده از این فناوری برای اولین بار از مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 امارات صورت گرفت و همچنین فصل گذشته از مسابقات مرحله یک‌چهارم نهایی به بعد لیگ قهرمانان آسیا از VAR استفاده شد.

به گزارش ایسنا،این بدان معناست که فوتبال ایران یک قدم دیگر از اخذ امتیاز میزبانی دور خواهد شد چرا که حتی یک ورزشگاه در فوتبال ایران به سیستم VAR مجهز نیست و هنوز راهکار فدراسیون فوتبال برای حل این چالش و چالش‌های قبلی مطرح شده از سوی AFC برای دریافت میزبانی مسابقات بین‌المللی پابرجاست.

خداداد افشاریان، سرپرست کمیته داوران و عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال درباره نامه اخیر AFC برای استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی و نبود چنین سیستمی در ایران گفت: من هنوز نامه‌ای مبنی بر این موضوع رویت نکرده‌ام اما سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال فوتبال مصمم هستند در ماه‌های آینده حداقل چهار، پنج ورزشگاه استاندارد را به این سیستم تجهیز کنند.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که ما از نظر سخت افزاری عقب هستیم اما باید به استقبال این مساله برویم و خودمان را برای بازی‌های تیم ملی آماده کنیم.

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کزد: در دنیا چندین شرکت معدود هستند که با فیفا کار می کنند و فیفا سیستم ویدویی این شرکت ها را تایید می کند. از طرفی من جزییات فنی این موضوع را نمی دانم چرا که هنوز آموزشی در ایران انجام نشده است ولی با توجه به اینکه مسابقات از سوی داوران مورد تایید فیفا برگزار می‌شود، در حال حاضر باید تجهیزات فیزیکی را فراهم کنیم.

این عضو هیات رئیسه در واکنش به اینکه آیا فدراسیون فوتبال قادر است در صورت برگزاری بازی‌ها به صورت رفت و برگشت، سیستم کمک داور ویدویی را حداقل برای یک ورزشگاه فراهم کند، گفت: به طور تقریبی، هزینه اجرای این سیستم برای هر ورزشگاه حدود 10 تا 15 میلیارد تومان است که برابر اهمیت جام جهانی و فوتبال برای کشورمان، مساله خاصی نیست. ما باید این سیستم را به خاطر میزبانی اجرا کنیم و در آینده هم به کارمان می‌آید. باید دید چطور می‌توان با مساله انتقال پول و مسائل تحریمی کنار آمد.

وی ادامه داد: هزینه کلی برای اجرای این سیستم در ایران، حدود 3 میلیون دلار برآورد شده ولی من اطلاع دقیق از ریز این مبالغ ندارم. با توجه به اینکه اجرای VAR باید از سوی باشگاه‌ها انجام شود، سازمان لیگ در جریان آخرین روند بررسی امکان خریداری و نصب VAR در ایران است.

افشاریان درباره تعیین سرنوشت سرمربی تیم ملی ایران با تصمیم اعضای هیات ریسه گفت: هنوز چیزی برای برگزاری جلسه به ما ابلاغ نشده و کارشناسی هم صورت نگرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها