کد خبر: 498153
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۴:۰۰:۲۴
| |

تولیدی شدن مخزن آسماری بزرگ‌ترین میدان نفتی دریایی ایران

رئیس مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره از به تولید رسیدن مخزن آسماری میدان ابوذر برای نخستین بار در تاریخ توسعه این میدان خبر داد.

تولیدی شدن مخزن آسماری بزرگ‌ترین میدان نفتی دریایی ایران
کد خبر: 498153
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۴:۰۰:۲۴

اعتمادآنلاین| جواد رستمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در چند ماه گذشته برای ارزیابی تکمیلی مخزنی و امکان تولید نفت از لایه آسماری بالایی میدان ابوذر، حفاری چاه A 14-4 H در این مخزن انجام شد و پس از تکمیل و راه‌اندازی آن، تولید نفت از این مخزن برای نخستین بار در تاریخ توسعه میدان ابوذر تحقق یافت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به مطالعات قبلی و ارزیابی نتایج تولید حاصله از این چاه، برنامه‌ریزی برای حفاری چاه‌های بیشتر به‌منظور توسعه این مخزن انجام و پیش‌بینی می‌شود با توسعه اولیه این مخزن و حفاری پنج تا هشت حلقه چاه، امکان تولید روزانه 6 تا 10 هزار بشکه نفت (بر اساس روند تولید در چاه یادشده) از این مخزن میسر شود.

رئیس مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره تصریح کرد: تاکنون توسعه و تولید میدان ابوذر بر محوریت مخزن غار (با نفت درجای 4030 و ذخیره 1730 میلیون بشکه) و بخش اندکی در مخازن برگن (با نفت درجای 118 و ذخیره 31 میلیون بشکه) و دمام (با نفت درجای 138 و ذخیره 18.4 میلیون بشکه) انجام شده، به نحوی که تا پایان سال 1399 مقدار 1194 میلیون از مخزن غار، 13.5 میلیون از مخزن برگن و 6.7 میلیون بشکه نفت از مخزن دمام برداشت شده است که پس از کسب نتایج اخیر، مخزن آسماری هم به برنامه توسعه و تولید این میدان اضافه می‌شود.

بر اساس مطالعات حجم نفت درجای اولیه احتمالی این مخزن برابر با 676 میلیون بشکه نفت با دارا بودن گنبد گازی برآورد شد.

میدان ابوذر بالاترین مقدار تولید نفت را در میدان‌های نفتی دریایی دارد و اکنون نیز حدود یک‌چهارم تولید نفت شرکت فلات قاره ایران از میدان ابوذر انجام می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها