چرا صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان امن نیست؟

اگر این مطلب را می‌خوانید احتمالا جزو یکی از این دو دسته هستید: یا خودتان تجربه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را داشته‌اید، یا در دسته دوم قرار می‌گیرید که هنوز وارد معاملات ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین نشده‌اید و در چند ماه اخیر، اخباری را در مورد سودهای فضایی 1000 یا حتی چند هزار درصدی این بازار شنیده‌اید.

چرا صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان امن نیست؟
کد خبر: 498184
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۴:۴۷:۴۷

اعتمادآنلاین| اگر این مطلب را می‌خوانید احتمالا جزو یکی از این دو دسته هستید: یا خودتان تجربه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را داشته‌اید، یا در دسته دوم قرار می‌گیرید که هنوز وارد معاملات ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین نشده‌اید و در چند ماه اخیر، اخباری را در مورد سودهای فضایی 1000 یا حتی چند هزار درصدی این بازار شنیده‌اید. در هر صورت، چه معامله‌گر ارزهای دیجیتال باشید، چه هنوز وارد این بازار نشده‌اید، بهتر است این مطلب را بخوانید.

احتمالا می‌دانید که ارزهای دیجیتال را از پلتفرم‌های آنلاینی به نام صرافی ارز دیجیتال (cryptocurrency exchange) خریداری می‌کنند. بنابراین، انتخاب صرافی مناسب می‌تواند خیال‌تان را از بابت امنیت سرمایه راحت کند. این روزها و با رشد محبوبیت رمز ارزها، جمعیت زیادی به‌دنبال خرید ارز دیجیتال هستند. پس اینکه بتوانیم یک صرافی درست را انتخاب کنیم، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

بهتر است قبل از از هر چیز، بدانیم که صرافی ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟


اول از همه بگوییم به این دلیل به این پلتفرم‌ها صرافی می‌گویند که امکان تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر را فراهم می‌کنند. در واقع، صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم آنلاین است که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین را فراهم می‌کند. می‌توانید این صرافی‌ها را مثل یک فروشگاه آنلاین در نظر بگیرید. می‌توانید پول‌های رایج مثل ریال، دلار، یورو و ... را پرداخت کنید و هر ارزی را می‌خواهید، بخرید. همچنین، می‌توانید در این صرافی‌ها رمز ارزها را به یکدیگر تبدیل کنید. برای مثال بیت کوین را بدهید و اتریوم بگیرید. پس، این صرافی‌ها هستند که امکان معاملات ساده و سریع ارزهای دیجیتال را فراهم و به محبوبیت آن‌ها در جهان کمک فوق‌العاده‌ای کرده‌اند.

محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی


بر اساس اعلام سایت کریپتیمی (cryptimi)، در حال حاضر بیش از 500 صرافی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. در اغلب کشورها یک یا چند صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که افراد زیادی از مردم در آن‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف مشغول هستند.

علاوه بر این، چند صرافی برتر هم فعال هستند که شهرت بین‌المللی دارند و بسیاری از مردم سراسر جهان، رمز ارزهای خودشان را از آن‌ها می‌خرند. مهم‌ترین صرافی‌های خارجی که میلیون‌ها کاربر بین‌المللی دارند عبارت‌اند از: صرافی بایننس، کراکن، کوین‌بیس، بیتفینکس، کوکوین، جمینی و اوکی‌اکس.

این صرافی‌ها حجم بازار بالایی دارند، چراکه معامله‌گران زیادی در آن‌ها فعالیت می‌کنند. به‌علاوه، تنوع ارزها در این پلتفرم‌ها بسیار بالاست و می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن پیدا کنید!

احتمالا با خودتان می‌گویید که بهتر است از یک صرافی خارجی استفاده کنید، اما چند دقیقه صبر کنید و ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید که چرا همه چیز به همین سادگی نیست و زمانی که به استفاده از یک صرافی خارجی فکر می‌کنید، بهتر ریسک از دست دادن سرمایه‌تان را در نظر بگیرید.

آیا استفاده از صرافی خارجی امن است؟


اگر به‌دنبال استفاده از یک صرافی خارجی هستید، فراموش نکنید که باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید. برای مثال، اغلب صرافی‌ها با قوانین مربوط به کشوری که در آن مستقر هستند یا قوانین بین‌المللی کار می‌کند. این چه معنایی دارد؟ یعنی اینکه اگر شما یک فردی ایرانی هستید، بهتر است بدانید که تحریم‌های مالی و بانکی گسترده‌ای علیه ایران وجود دارند که موجب می‌شود تقریبا همه نهادها و موسسات مالی در خارج از ایران، مایل به کار یا تراکنش با شما نباشند.

تحریم‌هایی که دولت آمریکا علیه ایران وضع کرده، ریسک کار شرکت‌های خارجی با ایرانی‌ها را بسیار افزایش داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده هر بانک یا موسسه مالی از جمله همین صرافی‌های ارز دیجیتال، در صورت همکاری با ایرانیان، دیگر نمی‌توانند در آمریکا فعالیت کنند و علاوه بر این، باید جریمه‌های بسیار سنگینی هم بپردازند. رقم این جریمه‌ها حتی می‌تواند به میلیاردها دلار هم برسد.

پس طبیعی است که صرافی‌های ارز دیجیتال که خود یک نوع نهاد مالی هستند، تمایلی نداشته باشند تا ریسک کار با ایرانی‌ها و نقض تحریم‌ها را به جان بخرند. زیرا هم بازار آمریکا را از دست می‌دهند و هم باید جریمه‌های بزرگی بپردازند. اگر شما جای این شرکت‌ها باشید، چه می‌کنید؟ آیا منطقی است که به خاطر ورود چند صد هزار دلار از سرمایه ایرانی‌ها، میلیاردها دلار جریمه به وزارت خزانه‌داری آمریکا بدهید؟

تا اینجا در مورد ریسک کار با ایرانی‌ها، برای صرافی‌های خارجی صحبت کردیم. اما خطرات کار با صرافی خارجی برای شهروندان ایرانی بسیار بیشتر است.

خطرات صرافی‌ های خارجی برای ایرانیان


اگر بحث جریمه‌‌ها برای صرافی های خارجی را کنار بگذاریم، به موضوع امنیت سرمایه شهروندان ایرانی می‌رسیم که اهمیت بالایی دارد. پول‌های خردی که توسط افراد وارد بازار معاملات ارزهای دیجیتال می‌شود، بخش مهمی از سرمایه آن‌ها است و هر فرد باید به فکر حفظ امنیت دارایی خودش باشد.

گفتیم که صرافی های خارجی به دلیل اینکه نمی‌توانند از بازار آمریکا صرف نظر کنند و ریسک پرداخت جریمه‌های هنگفت وزارت خزانه داری را به جان بخرند، محبور هستند قوانین مالی آمریکا را در رابطه با تحریم‌ها رعایت کنند. به همین دلیل، بیشتر صرافی های شناخته‌شده خارجی از جمله بایننس، محل سکونت معامله‌گران را به دقت بررسی می‌کنند. اگر با بررسی آی‌پی (IP) دستگاه موبایل یا کامپیوتر شما، متوجه شوند که شهروند ایران هستید، دارایی شما را بلوکه می‌کنند و شما دیگر نمی‌توانید به ارزهای دیجتال‌تان دسترسی داشته باشید.

همچنین، اگر بخواهید بازگرداندن دارایی خود را پیگیری کنید، تقریبا غیر ممکن است موفق شوید.

در این بین، برخی برای دور زدن صرافی های خارجی، از فیلترشکن استفاده می‌کنند تا آن‌ها متوجه ایرانی بودن شما نشوند. با این حال، در بسیاری از موارد ممکن است مکانی که در فیلترشکن تعیین کرده‌اید، به‌طور خودکار تغییر کند و آن صرافی به شما مشکوک شده و دارایی‌تان را مسدود کند.

مواردی زیادی وجود دارد که دارایی دیجیتال افراد توسط همین پلتفرم‌ها مسدود شده و هنوز هم پیگیری‌ها به جایی نرسیده است. اما حالا که در ایران هستیم، امن‌ترین روش برای معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟ پاسخ شما صرافی ارز دیجیتال ایرانی است.

چرا صرافی ارز دیجیتال ایرانی خیال‌مان را راحت می‌کند؟


صرافی‌های ارز دیجیتال که در ایران حضور دارند، خیال شما را از بابت مشکلات مربوط به تحریم‌ها و مسدود شدن سرمایه راحت می‌‌کنند. حوزه فعالیت صرافی‌های ایرانی محدود به داخل است و ارتباطی با تحریم‌ها و مقررات آن پیدا نمی‌کنند، در حقیقت، همه این صرافی‌ها در راستای مقررات داخلی و بانک مرکزی کشورمان فعالیت می‌کنند.

از این مهم‌تر، وجود پشتیبانی آنلاین و 24 ساعته در این صرافی‌ها باعث می‌شود که اگر خطایی در تراکنش‌های شما رخ داد، بتوانید به ساده‌ترین شکل و در کمترین زمان، پیگیری‌های لازم را انجام داده و مشکل‌تان را برطرف کنید.

اکسکوینو، یک سامانه جامع خدمات رمز ارزها است. جامع از این جهت که هم امکان خرید و فروش سریع و مقرون به‌صرفه ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند و هم زیرساخت‌های فنی لازم را برای در اختیار داشتن کیف پول‌ امن ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با اکسکوینو می‌توانید به بیش از 70 ارز دیجیتال دسترسی داشته باشید.

علاوه بر این، پشتیبانی 24 ساعته در اختیار کاربران قرار دارد تا بتوانند در هر ساعتی از شبانه‌روز ، همه سوالات و ابهامات خود را با کارشناسان در میان گذاشته و در کمترین زمان آن را برطرف کنند.

در اکسکوینو می‌توانید بدون نیاز به احراز هویت، اقدام به واریز و برداشت رمز ارزهایتان کنید و از این جهت، اکسکیونو می‌تواند به‌عنوان یک کیف پول ارز دیجیتال عمل کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها