کد خبر: 498188
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۴:۵۳:۳۷
| |

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

پیام خاتمی دلجویی از مخالفان مشارکت بود / مشخص بود که مردم قصد مشارکت ندارند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نامه آقای خاتمی که خودش از جمله دعوت‌کنندگان به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بود، نوعی دلجویی از آن گروهی بود که در این انتخابات موضع درستی داشتند.

پیام خاتمی دلجویی از مخالفان مشارکت بود / مشخص بود که مردم قصد مشارکت ندارند
کد خبر: 498188
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۴:۵۳:۳۷

اعتمادآنلاین| انتخابات ریاست جمهوری 1400 نه به خاطر شکست بلکه به خاطر آن دو دستگی که به جان اصلاح‌طلبان انداخت، یک نقطه عطف برای آنان به حساب می‌آید. سوال جدی نیز آن است که رهبری این جریان از این پس به دست کدام طیف خواهد افتاد. طیف محافظه‌کاری که خواهان حمایت از همتی بود و شکست خورد؟ یا طیف آرمان‌گرایی که نداشتن نامزد حداکثری را بهانه عدم مشارکت کرد؟ شاید هم جوانان مسالمت‌جویی اصلاح‌طلب که به محافظه‌کاران نزدیک‌تر هستند!

سیاسیون در جریان اصلاحات دیدگاه‌های مختلفی دارند. برخی از ایجاد انشقاق گفته و سوالات مذکور را قابل تامل می‌دانند. گروه دیگری اما خوشبین بوده و تصور می‌کنند دوری این جریان از قدرت فرصت خوبی برای احیای اصلاح‌طلبی خواهد بود.

به گزارش «نامه نیوز» علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گروه دوم قرار دارد. او در گفت‌وگویی به تشریح دلایل بروز این وضعیت در جریان اصلاحات پرداخت و گفت: «یکی از دلایل این عدم استقبال مردم از اصلاح‌طلبان انشقاق بود. برخی سران این جریان و دیگرانی از جمله خود من بارها نوشته و گفتیم که فضا برای انتخابات مناسب نیست و بهتر است به نفع مردم در انتخابات مشارکت نکنیم. برخی دیگر در جریان اصلاحات اما به رهبری بخشی از حزب کارگزاران وارد عرصه شده و بدون اینکه مطالعه و اطلاع دقیقی از وضعیت جامعه داشته باشند برخلاف مصوبه جبهه اصلاحات ایران که اعلام کرده بود نامزد نداریم، وارد فاز جدی مشارکت شدند. بعدا هم به سراغ شخصیت‌هایی مثل آقای خاتمی و حاج آقای کروبی و سیدحسن خمینی رفتند. این‌ها هم به صحنه آمدند و از مشارکت در انتخابات حمایت کردند. برخی مثل آقای کروبی صریحا از همتی برخی هم مثل آقای خاتمی به صورت غیر مستقیم حمایت کردند».

وی افزود: «در واقع این اشکال از بدنه اصلاح‌طلبان نبود زیرا مردم دیگر از کشمکش در راس حکومت و اینکه مسئولان مدام در حال فرافکنی باشند و کار پیش نرود و کسی هم با شهامت نگوید که علت چیست، خسته شده و به این جمع بندی رسیدند که اگر شده یک بار هم، یکپارچگی در حاکمیت ایجاد شود. یعنی گفتندکه ما شرکت نمی‌کنیم و نامزدهای اصولگرا بیایند و با هم رقابت کند و هر کدام که پیروز شد در هماهنگی با راس نظام مشکلات را حل کند»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «از یک سال قبل فضا روشن و مشخص بود که مردم قصد مشارکت ندارند» گفت: «این به خاطر نارضایتی و یاس از عملکرد اصلاح‌طلبان نیست و به خاطر نارضایتی از امور کشور است اما برخی متوجه نشدند و درک نکردند. نمی‌خواهم بگویم که اعتماد به اصلاح‌طلبان مثل قبل است. بالاخره بعد از سال 96 که برخی با آن راهپمایی مشهد شعار اصلاح‌طلب، اصولگرای دیگه تمومه ماجرا را کلید زدند، از محبوبیت اصلاح‌طلبان نیز کم شد اما وضعیت فعلی بیشتر ناشی از اشتباه سران اصلاحات بود».

نمازی در پاسخ به اینکه از این به بعد رهبری جریان اصلاحات به دست کدام طیف خواهد افتاد؟ گفت: «اینکه بدنه اصلاح‌طلبان از کدام بخش پیروی می‌کند معلوم است. بدنه این جریان طرفدار آن دسته از اصلاح‌طلبان هستند که مشارکت نکردند و این کفه سنگین‌تر از کفه‌ای است که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند».

وی ایجاد انشقاق بین این دو طیف اصلاح‌طلب را بعید دانست و گفت: «نامه آقای خاتمی که خودش از جمله دعوت کنندگان به مشارکت در انتخابات بود، نوعی دلجویی از آن گروهی بود که در این انتخابات موضع درستی داشتند».

وی افزود: «ضمن اینکه دعوا و انشقاق معمولا در زمانی که یک جریانی در قدرت باشد، رخ می‌دهد. اکنون اصلاح‌طلبان در قدرت نیستند که بخواهند از هم سهم خواهی کنند و انشقاق ایجاد شود. اکنون وقت کار، رسیدگی به ومشکلات و سازماندهی است. به نظر من دو طیف نیز می‌توانند با هم کنار بیایند».

نمازی گفت: «در شرایط فعلی کف مخالفان مشارکت در انتخابات سنگین‌تر است و اصلاح‌طلبان به سمت سازماندهی این جریان می‌روند. اگر عملکرد آقای رئیسی و دولت او خوب باشد که حتما باز هم مورد اقبال قرار می‌گیرد اما اگر نباشد، باز هم فرصت رقابت بین دو جریان ایجاد شده و اصلاح‌طلبان فرصت حضور پیدا می‌کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایجاد یک حزب فراگیر و واحد را از جمله راه‌حل‌های ساماندهی وضعیت جریان اصلاحات دانست و گفت: «به نظرمن احتمال انشقال نیست. اگر هم انشقاق ایجاد شود کفه مخالفان مشارکت سنگین است. ضمن اینکه اصلاح طلبان به سوی ساماندهی می‌روند و بخشی از آنان حداقل مجمع نمایندگان ادوار دنبال ایجاد یک حزب واحد هستند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها