نیویورک تایمز:

تیم ترور خاشقچی در آمریکا آموزش نظامی دیده بود

یک رسانه آمریکایی خبر داد، اعضای تیم ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پُست، در آمریکا تعلیم نظامی دیده بودند.

تیم ترور خاشقچی در آمریکا آموزش نظامی دیده بود
کد خبر: 498332
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۰۸:۵۰:۱۱

اعتمادآنلاین| روزنامه نیویورک تایمز از آموزش نظامی اعضای تیم اعزامی عربستان سعودی برای ترور جمال خاشقچی در ایالت آرکانزاس این کشور خبر داد.

به گزارش فارس، اکتبر 2018 بود که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول توسط تیم ترور اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته و بنا بر گزارش‌های رسانه‌ها، جسدش مثله شد.

مقام‌های عربستان سعودی در ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد اما مشخص شد سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری ادعا کنند که او خاشقچی بوده اما این فریب آنها فاش شد.

نیویورک تایمز روز سه شنبه (دیروز) خبر داد، برخی از اعضای تیم ترور جمال خاشقچی در آمریکا آموزش و تعلیم نظامی دیده بودند.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، شرکت امنیتی «گروه تایر 1»(Tier 1 Group) مستقرر در آرکانزاس به تعدادی از اعضای تیم ترور خاشقچی تعلیم داده بود هر چند این آموزش جنبه «دفاعی» داشت و هدف از آن «حفاظت بهتر از رهبران سعودی» بود.

نیویورک تایمز گزارش داد، تیم سعودی بعد از تعلیم در آمریکا برای سرکوب مخالفان دولت عربستان سعودی در اقداماتی از قبیل ربایش، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی فعالیت داشت.

«لوئیز برمر» مدیر ارشد اجرایی یک شرکت وابسته به «گروه تایر 1» در مصاحبه با نیویورک تایمز نقش این شرکت در دادن آموزش به این تیم سعودی را تایید کرد.

برمر که برای عهده دار شدن یک منصب در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در زمان دولت دونالد ترامپ با سوالات کتبی قانونگذاران کنگره مواجه شده بود، رسما تایید کرد که این شرکت امنیتی به تیم سعودی آموزش نظامی داده بود.

طبق اسناد مربوط به پاسخ‌های لوئیز برمر، چهار عضو تیم ترور سعودی در سال 2017 در این شرکت امنیتی آمریکایی آموزش دریافت کردند و دو تن دیگر هم طی سال‌های 2014 تا 2015 آموزش دیدند.

برمر البته ادعا کرد که شرکت امنیتی «گروه تایر 1» هیپ اقدام غیرقانوین انجام نداد و آموزش‌هایش هیچ ارتباطی با قتل جمال خاشقچی نداشت و از دسامبر سال 2017 دیگر هیچ آموزشی به سعودی‌ها نداده است.

وبگاه آمریکایی «هیل» در رابطه با این خبر به سراغ «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رفت تا واکنش این وزارتخانه را جویا شود.

پرایس مدعی شد که وزارت خارجه آمریکا نمی‌تواند درباره هیچ یک از فعالیت‌های صدور پروانه صادرات دفاع دفاعی که در گزارش‌های رسانه‌ای ادعا می‌شوند را تأیید یا درباره آنها اظهارنظر کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «عربستان سعودی با تهدیدات فزاینده در قبال سرزمین خود مواجه است و ما به همکاری برای کمک به ریاض جهت تقویت مواضع دفاعی آن متعهد هستیم».

وی افزود: «البته مردم آمریکا توقع دارند که سیاست ایالات متحده در قبال شراکت استراتژیک خود با عربستان سعودی روی حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر اولویت بندی شود چرا که اینها از منافع ایالات متحده در این شراکت منفک نیستند».

ادعای این مقام واشنگتن در شرایطی مطرح شده که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری طی سال‌های گذشته بارها از نادیده انگاشتن کارنامه عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر از سوی آمریکا و ادامه حمایت‌های تسلیحاتی و دیپلماتیک واشنگتن از جنگ ائتلاف سعودی در یمن انتقاد کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها