گره‌گشایی از کلاف سردرگم بورس در خردادماه

معاملات بورس در آخرین ماه فصل بهار، تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و مذاکرات برجام با نوسان همراه بود که در نهایت در اواخر خردادماه و با مشخص نتیجه انتخابات، مسیر این بازار تغییر کرد و در مسیر صعود قرار گرفت.

گره‌گشایی از کلاف سردرگم بورس در خردادماه
کد خبر: 498444
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۱:۴۸:۰۴

اعتمادآنلاین| بورس در نخستین روزهای خردادماه با توجه به ارائه راهکارهای متعدد برای بهبود وضعیت بازار، پیشنهادات 3+7 و مصوبان سران قوا معاملات چندان معقولی را تجربه نکرد، اکثر کارشناسان علت چنین روندی در بازار را ابهام موجود در خصوص برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری اعلام کردند و معتقد بودند در صورت اجرای یکجا و درست پیشنهادات 10 گانه در کنار یکدیگر می توان تا حدودی شاهد تاثیرگذاری آن بر روند بازار و کاهش هیجان های ایجاد شده بر معاملات بازار باشیم.

به گزارش ایرنا، پس از فراز و نشیب‌های زیادی که بورس در چند وقت گذشته تجربه کرده است، بازار از (4 خرداد ماه) و با مشخص شدن اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری با افزایش تقاضا در سهام شاخص‌ساز و بزرگ روبرو شد که این موضوع توانست روند معاملات این بازار را تحت تاثیر قرار دهد و بار دیگر با توجه به کاهش ریسک های اعمال شده در این بازار و بازگشت امید به بازار، شاخص بورس وارد مدار صعودی شد که در نتیجه افزایش قیمت سهام و ادامه روند صعودی، شاخص توانست دوباره کانال یک ملیون و 100 هزار واحد را پس گرفت.

حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و کارکنان آن‌ها

از سال 85 تاکنون و براساس ماده 31 آیین‌نامه معاملات شرکت بورس اوراق بهادار تهران مصوب شورای عالی بورس، شرکت‌های کارگزاری، مدیران و پرسنل آنها محدودیت‌هایی در خرید سهام داشتند اما در کنار تلاش و اقدامات متعدد سازمان بورس برای کاهش نوسان های ایجاد شده، شورای عالی بورس جهت استفاده شرکت‌های کارگزاری از منابع مازاد خود برای سرمایه‌گذاری در بورس با پیشنهاد هیات مدیره سازمان مبنی بر حذف محدودیت‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری و پرسنل آن‌ها موافقت کرد که این موضوع تا حدودی در افزایش حجم و ارزش معاملات بازار تاثیرگذار بود و بر بازگشت رشد به معاملات بورس تاثیرگذار شد.

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

مجلس در راستای اقدامات انجام شده برای هدایت نقدینگی‌ها به سمت بازارهای مولد از جمله بورس، در نشست علنی روز پنجم خرداد ماه، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد که بر اساس این طرح، نگهداری دارایی‌های غیر مولد همچون طلا، خودرو، مسکن و ارز مشمول مالیات خواهد شد.

اعلام چنین خبری در کنار مشخص شدن اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری، روند بازار را به شدت تحت شعاع خود قرار داد و اکثر کارشناسان معتقد بودند، در دستور کار قرار گرفتن چنین اقداماتی نشان دهنده حمایت دوباره مسوولان ارشد این کشور از بازار سهام و اعتماد دوباره سهامداران برای ورود سرمایه‌های در اختیار خود به این بازار است که این موضوع می‌تواند افق روشنی را از معاملات بورس در کشور ایجاد کند.

در کنار سهامدارانی که در حال سرمایه‌گذاری دوباره به این بازار بودند، افرادی وجود داشتند که در تکاپوی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و اولویت معاملات بورس در برنامه‌های کاندیداها بودند که در این میان، موضع مثبت کاندیداهای ریاست جمهوری در سخنان خود نسبت به بورس باعث شد تا ابهامی را که سهامداران نسبت به بورس و ورود سرمایه های خود به این بازار داشتند، کاهش پیدا کند.

واریز نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا 11 خرداد ماه

مبهم‌ترین نکته موجود در معاملات بازار سرمایه در خرداد ماه، موضوع واریز باقی‌مانده نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که در ابتدا تاریخ 11 خرداد ماه به عنوان آخرین مهلت مقرر برای این پرداخت اعلام شد اما تغییر رییس بانک مرکزی حاشیه‌هایی را برای زمان این واریز ایجاد کرد که در این زمینه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:‌ تغییر رییس بانک مرکزی هیچ ارتباطی به تاخیر یا عدم واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه ندارد، زیرا از زمان «عبدالناصر همتی» رییس سابق بانک مرکزی دستورات لازم به این بانک ابلاغ شده بود؛ این در حالیست که با توجه به وعده های رییس سازمان بورس مبنی بر انجام پیگیری‌های انجام شده برای واریز هر چه زودتر نقدینگی به این صندوق اما تاکنون هیچ خبری از زمان دقیق این واریزی اعلام نشده است.

بازار، تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری

همچنین به مرور و با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازار تحت تاثیر این رویداد مهم سیاسی کشور دچار نوسان شد و تا حدودی بر مدار نزولی قرار گرفت، این در حالیست که با مشخص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، شاهد بهبود نتیجه معاملات بازار بودیم.

بهبود روند معاملات بورس در چند روز اخیر ناشی از آن است که سهامداران امیدوار شده اند که بهبود این بازار جزو نخستین دستورات «حجت الاسلام والمسلمین رئیسی» است. در این زمینه اکثر کارشناسان معتقدند اولویت شخص رییس‌جمهوری حمایت از تولید و کاهش مالیات است، شاخص تولید، شاخص بورس محسوب می‌شود به همین علت با توجه به اقداماتی که جزو برنامه‌های وی قرار گرفته است بورس به رویه مثبت باز می‌گردد.

کمک به سهام کوچکتر شرکت‌ها

در این زمینه «سلمان نصیرزاده»، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند بورس در خرداد ماه گفت: معاملات بورس در خردادماه را می توان به دو بخش تقسیم کرد که نخستین بخش مربوط به مباحث غیرسیستماتیک و نکات موثر بنیادی بر روی صنایع و شرکت‌ها است.

وی با بیان اینکه برآیند مجموع مسایلی مانند برگزاری مجامع، انتشار گزارش فصلی و پایان سال مالی شرکت‌ها و انتشار گزارشات ماهانه شرکت‌ها مثبت ارزیابی می‌شود، افزود: عملکرد بازار نسبت به دو ماه نخست فصل بهار مثبت بود که با توجه به نکات بنیادین موثر بر شرکت‌ها، بازار روند رو به رشدی را در پیش گرفت.

نصیرزاده به مسایلی در راستای اجرای ثبات قوانین مانند متقارن کردن دامنه نوسان و تعدیل حجم مبنا اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع باعث کمک به سهام کوچکتر شرکت‌ها در راستای بهبود نقدشوندگی بازار بود، به دنبال آن، صنایع کوچکتر بازار که قفل در صف فروش بودند و بازار از یک عدم توازنی رنج می برد به سمت شرایط پایدار پیش رفتند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مباحث غیرسیستماتیک و ثبات قوانین در خرداد ماه کمک کرد تا بازار در محدوده تعادلی یک میلیون و 100 هزار واحد قرار بگیرد و تلاش کند تا معاملات بازار بعد از ماه‌ها به تعادل برسد.

رفع ابهام بازار با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

وی تاکید کرد: در معاملات خرداد ماه و در حوزه سیستماتیک با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری نشست‌های وین در راستای رسیدن به یک نتیجه نهایی برای برجام همراه بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زمینه رفع یک ابهام مهم در بازار را فراهم کرد، گفت: بازار بیشتر به دنبال برنامه های دولت جدید است تا آنها را برای ماه های بعد در معادلات سرمایه‌گذاری خود بگنجاند.

نصیرزاده به ادامه نشست ها در حوزه برجام اشاره و تاکید کرد: به نظر می‌رسد در بخش‌هایی که اختلاف نظر وجود داشت توافقاتی صورت گرفته است اما باز هم، هیچ نتیجه نهایی ایجاد نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه به قرار گرفتن نرخ ارز در محدوده ثبات اشاره تاکید کرد و گفت: در قیت جهانی تعادل نسبی را شاهد بودیم اما در مجموع، خرداد ماه به عنوان نقطه ای تلقی می شود که می تواند آغازگر و کمک کننده روند متعادل بازار باشد.

روند معاملات بورس در تیرماه

وی به روند معاملات بورس در تیرماه اشاره کرد و گفت: در تیرماه شرایط بازار از نظر مباحث غیرسیستماتیک، بنیادی و مسایلی که بر روی شرکت ها موثر است، در شرایط مناسبی قرار دارد.

نصیرزاده با اشاره به اینکه قیمت‌ها در اکثر صنایع مانند سیمان، دارو، لاستیک، فولاد، کانی فلزی، پتروشیمی و پالایشگاه به محدوده ای منصفانه رسیده اند، گفت: با توجه به اصلاح شدید قیمت ها و ارزش سهام در ماه‌های گذشته بازار آماده یک حرکت مثبت است که کمک تحولات و رخدادهای غیربازاری به بازار می تواند عاملی برای افزایش حجم و ارزش معاملات باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون ارزش معاملات در محدوده چهار تا پنج هزار میلیارد تومان قرار دارد اما تحرکات کمرنگ حقوقی‌ها و عدم تمایل حقیقی‌ها برای فروش سهام شرایط را برای بهبود بازار فراهم کرده است.

ارزیابی معاملات مثبت بورس در تیر ماه

وی با بیان اینکه معاملات بورس در تیرماه مثبت ارزیابی می شود، افزود: بازار از بعد تکنیکی به دلیل قرار گرفتن صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشگاه، فلزی برای شکستن روندهای نزولی خود، بهانه خوبی را برای رشد دارد.

نصیرزاده اظهار داشت: شاخص بورس آماده حرکت در رشد است و در معاملات تیرماه، خوش‌بین به وقوع اتفاقات مثبت در این بازار هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها