کد خبر: 498455
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۲:۱۱:۴۰
| |

گرم شدن کره زمین؛ بشریت در آستانه فاجعه

نتایج تازه ترین تحقیقات کارشناسان سازمان ملل نشان می دهد که حیات بشریت در کره زمین در اثر پیامدهای مخرب تغییرات آب و هوایی ازجمله خشکسالی، قحطی و انقراض گونه ها تا سال 2050 میلادی تغییر خواهد کرد.

گرم شدن کره زمین؛ بشریت در آستانه فاجعه
کد خبر: 498455
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۲:۱۱:۴۰

اعتمادآنلاین| کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی پیرامون پیامدهای مخرب تغیرات آب و هوایی هشدار می دهند: گرم شدن کره زمین بیش تر از 1.5 درجه سانتیگراد، تأثیرات جبران ناپذیری بر سیستم های انسانی و زیست محیطی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، براساس این گزارش، کودکان متولد شده در سال جاری میلادی (2021) هنگامی که به 30 سال می رسند با چهره دیگری از کره زمین مواجه خواهند شد.

لوفیگارو افزود: این مطالعه که از سوی صدها پژوهشگر درمورد تغییرات اقلیمی انجام شده، پس از اجماع 195 کشور عضو سازمان ملل در فوریه 2022 منتشر خواهد شد.

دولت ها با امضای توافق نامه پاریس در سال 2015 متعهد شدند که گرمایش کره زمین را به 2 درجه سانتیگراد و یا در صورت امکان 1.5 درجه سانتیگراد محدود کنند. این درحالی است که بر اساس آخرین مطالعات انجام شده از سوی کارشناسان سازمان ملل، گرم شدن کره زمین حتی به 1.5 درجه سانتی گراد ممکن است در طول قرن های متمادی، پیامدهای غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.

این کارشناسان هشدار می دهند: بدترین تغییرات اقلیمی هنوز مانده و پیامدهای آن در زندگی فرزندان و نوه های ما بسیار بیشتر از زندگی خود ماست.

پیامدهای مخرب افزایش میانگین ‌دما که از اواسط قرن نوزدهم میلادی به 1.1 درجه سانتی گراد رسیده، حتی درصورت کاهش انتشار CO2/ گاز دی اکسید کربن، همچنان به طور فزاینده ای شدید خواهد بود.

در این گزارش با اشاره به صخره های مرجانی که حیات نیم میلیارد نفر به آن بستگی دارد، تاکید شده است: شرایط زندگی برای برخی از حیوانات و گونه های گیاهی حتی در دمای 1.5+ درجه سانتیگراد تغییر می کند؛ چراکه این دما فراتر از توانایی سازگاری برخی ارگانیسم ها است. در میان گونه های درحال قرض می توان به حیوانات قطب شمال که سه برابر سریع تر از حد متوسط ‌در حال گرم شدن است، اشاره کرد.

این گزارش همچنین خطرات آب و هوایی را عامل اصلی تلفات ناگهانی در حال افزایش در تمام سیستم های تولید مواد غذایی کشاورزی، دامپروری، ماهیگیری دانست.

بشریت در این برهه زمانی برای مقابله با بدتر شدن شرایط کنونی آمادگی ندارد

این گزارش هشدار می دهد: سطح فعلی سازگاری برای پاسخگویی به خطرات آب و هوایی در آینده ناکافی خواهد بود.

براساس این گزارش، حتی درصورت محدود کردن روند افزایش دما به 2 درجه سانتی گراد، 80 میلیون نفر دیگر تا سال 2050 در معرض خطر قحطی هستند و در طی ده سال آتی، 130 میلیون نفر دیگر در معرض فقر شدید قرار می گیرند.

همچنین افزایش سطح دریا در پی گرم شدن زمین، منجر به مهاجرت صدها میلیون نفر از ساکنان شهرهای ساحلی در سال 2050 خواهد شد.

در دمای 1.5 درجه سانتیگراد، 350 میلیون نفر و در درمای 2 درجه سانتیگراد 400 میلیون نفر دیگر در شهرها در معرض کمبود آب قرار می گیرند؛ با این نیم درجه اضافی، 420 میلیون نفر دیگر نیز در معرض خطر امواج شدید گرما قرار می گیرند.

این گزارش پیش بینی می کند: انتظار می رود در دمای بالاتر از 2 درجه سانتیگراد هزینه های سازگاری برای آفریقا سالانه ده ها میلیارد دلار افزایش یابد.

برخی مناطق ازجمله شرق برزیل، آسیای جنوب شرقی، چین مرکزی و تقریباً همه مناطق ساحلی ممکن است توسط سه یا چهار فاجعه آب و هوایی یا حتی بیشتر ازجمله موج گرمای شدید، خشکسالی، طوفان، آتش سوزی و سیل به طور همزمان تحت تأثیر قرار بگیرند.

این گزارش خاطرنشان کرد: همچنین باید اثرات مخرب دیگر فعالیت های مضر بشر برای کره زمین ازجمله تخریب زیستگاه ها، بهره برداری بیش از حد از منابع، آلودگی هوا و گسترش بیماری ها درنظر گرفت.

نیکلاس استرن، اقتصاددان در حوزه اقلیم در این رابطه گفت: جهان با چالش های پیچیده درهم تنیده ای روبرو است.

کارشناسان در این گزارش به رغم هشدارهای خود، با ابراز امیدواری از اینکه بشر هنوز هم می تواند با اتخاذ تدابیر کارآمد سرنوشت خود را به سمت آینده ای بهتر هدایت کند، بیان کردند: ما به یک تغییر اساسی در روندها و رفتارها در همه سطوح نیاز داریم: افراد، جوامع، مشاغل، نهادها و دولت ها. ما باید شیوه مصرف و زندگی خود را بازتعریف کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها