تاکید عربستان بر نقش مهم اوپک پلاس در مهار تورم

وزیر انرژی عربستان سعودی درست چند ساعت پس از صعود نفت برنت به بالای 75 دلار در هر بشکه، اعلام کرد گروه اوپک پلاس در مهار و کنترل فشارهای تورمی نقش داشته است.

تاکید عربستان بر نقش مهم اوپک پلاس در مهار تورم
کد خبر: 498718
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۳ ۱۰:۳۲:۵۳

اعتمادآنلاین| اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در شرایطی مطرح شده که گفته می شود کشورهای عضو اوپک پلاس سرگرم مذاکره برای افزایش بیشتر تولید در ماه‌های آینده هستند.

به گزارش ایسنا،این گروه قرار است هفته آینده نشست آنلاینی داشته باشد و درباره سیاست تولید در اوت و پس از آن تصمیم بگیرد. وزیران اوپک پلاس پیش از این با احیای تولید 2.1 میلیون بشکه در روز نفت در فاصله ماه مه تا ژوییه موافقت کرده بودند.

شاهزاده عبدالعزیز در کنفرانسی که به میزبانی بانک امریکا برگزار شد، گفت: ما با تضمین این که بازار از کنترل خارج نمی شود، در کنترل و مهار تورم نقش داشته ایم. اما وزیر انرژی عربستان سعودی هشدار داد معلوم نیست قیمت‌های نفت به دلیل عرضه و تقاضای واقعی افزایش پیدا کرده اند یا افزایش آنها تحت تاثیر انتظارات و پیش بینی های خوش بینانه بوده است.

این اظهارات نشان می دهد ریاض در آستانه نشست اوپک پلاس روی چه خط ظریفی حرکت می کند.

شاهزاده عبدالعزیز اظهار کرد: اوپک پلاس باید محتاط بماند، زیرا بازار نفت از نوسانات ناشی از همه گیری ویروس کرونا رهایی نیافته است.

وی در کنفرانس بانک امریکا گفت: ما باید محتاط باشیم. اما احتیاط به معنای آن نیست که نباید کاری انجام دهیم بلکه به معنای آن است که باید مطمئن شویم هیچ قدم اشتباهی اینجا یا آنجا برنمی داریم.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شاهزاده عبدالعزیز به کاهش سطح ذخایر جهانی نفت و انتظارات بهتر برای تقاضا در نیمه دوم سال 2021 و سال 2022 اذعان کرد اما در ادامه افزود: اوپک پلاس نمی تواند احتمال بازگشت موارد ابتلا به کووید 19 را در نظر نگیرد و هشدار داد احیای احتمالی تولید نفت ایران و ونزوئلا ابهامات بزرگی مانده است که این گروه باید در نظر بگیرد.

پس از گذشت یک سال از بحران بازار نفت که ناشی از شیوع ویروس کرونا بود، مصرف سوخت رشد قوی را نشان می دهد و آژانس بین المللی انرژی از اوپک پلاس خواسته است تولیدش را افزایش دهد. آژانس بین المللی انرژی با پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت به میزان 3.1 میلیون بشکه در روز در سال 2022 و بازگشت آن به سطح پیش از شیوع پاندمی کووید 19 تا سه ماهه چهارم، هشدار داد اگر اوپک پلاس واکنش نشان ندهد، شکاف عظیمی میان عرضه و تقاضا در نیمه دوم امسال ایجاد می شود.

گروه اوپک پلاس همچنان تولیدش را به میزان 5.8 میلیون بشکه در روز محدود نگه داشته است.

شاهزاده عبدالعزیز پیش از این گفته بود، می خواهد شواهد روشنی از احیای قوی تقاضا پیش از احیای میزان بیشتری از ظرفیت تولید نفت را مشاهده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها