اشتباه نکنید/ طالبان یک گروه تروریستی است نه سیاسی

طالبان یک گروه تروریستی است نه سیاسی و به همین جهت دولت ایران نباید اشتباه خود درباره این گروه تروریستی را تکرار کند. راه درست اینست که دولت‌های ایران و افغانستان برای سرکوب ساختن طالبان متحد شوند.

اشتباه نکنید/ طالبان یک گروه تروریستی است نه سیاسی
کد خبر: 498854
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۳ ۱۸:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| پیشروی گروه تروریستی طالبان در شمال افغانستان و تصرف پیاپی شهرها و ایالات این کشور، اصحاب رسانه و صاحب‌نظران سیاسی افغانستان را نیز وادار به اعتراض کرده بطوری که برای کشورشان احساس خطر می‌کنند و به رئیس‌جمهور و دولت تذکر و هشدار می‌دهند. یکی از روزنامه‌های کابل نوشته است «غنی (رئیس‌جمهور افغانستان) باید توان تشخیص مردم و دشمنان مردم را داشته باشد».

به گزارش جمهوری اسلامی، روزنامه‌های دیگر و فعالان سیاسی در کابل نیز کوتاهی دولتمردان افغانستان را علت پیشروی گروه تروریستی طالبان می‌دانند و معتقدند خروج نظامیان ناتو از افغانستان فرصتی پیش آورده که دولت از آن برای امنیت بخشیدن به کشور می‌توانست استفاده کند ولی تعلل دولت باعث سوء‌استفاده گروه تروریستی طالبان شد و آنها شهرها را یکی پس از دیگری به تصرف خود درآورده‌اند و این پیشروی ممکن است تا جائی ادامه پیدا کند که دولتمردان مجبور شوند افغانستان را ترک کنند.


توجه به این نکته که تهدید شدن افغانستان توسط گروه تروریستی طالبان، برای کل منطقه ازجمله ایران تهدید محسوب می‌شود، می‌تواند برای دولتمردان ایرانی نیز یک هشدار تلقی شود. دولتمردان ایرانی درباره طالبان اشتباه کردند که آنها را یک گروه سیاسی به حساب آوردند و از نمایندگانشان در تهران رسماً استقبال و پذیرائی و با آنها مذاکره کردند. طالبان، به سه دلیل یک گروه سیاسی نیست و نباید روی آن حساب باز کرد.


دلیل اول اینست که طبق اعتراف مسئولان آمریکائی، این گروه توسط آمریکا تاسیس شده و خود دولتمردان آمریکائی گفته‌اند هدف از تاسیس طالبان ایجاد ناامنی در افغانستان و منطقه بوده است.


دلیل دوم اینکه طالبان در عمل نیز به آنچه دولتمردان آمریکائی گفته‌اند پای‌بندی نشان داده و مرتکب جنایات زیادی شده‌اند. به شهادت رساندن عبدالعلی مزاری و کارمندان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و خبرنگار ایرانی شاغل در مزارشریف از اولین جنایات گروه تروریستی طالبان بود و در همین دو ماه اخیر نیز به شهادت رساندن دانش‌آموزان، معلمان، کارگران، هنرمندان و مردم عادی در کابل و هرات و سایر مناطق افغانستان، چهره تروریستی این گروه جنایتکار را نشان داد.


و سومین دلیل اینکه مذاکرات بین‌الافغانی را طالبان فشل کرده و نشان داده‌اند که در پی حل اختلاف نیستند بطوری که آقای عبدالله عبدالله رئیس شورای صلح افغانستان هفته گذشته با صراحت اعلام کرد طالبان اهل صلح نیستند و بهیچوجه با مذاکره‌کنندگان همراهی نمی‌کنند.


اینها نشان می‌دهند که طالبان یک گروه تروریستی است نه سیاسی و به همین جهت دولت ایران نباید اشتباه خود درباره این گروه تروریستی را تکرار کند. راه درست اینست که دولت‌های ایران و افغانستان برای سرکوب ساختن طالبان متحد شوند و بدون کمترین اغماض، این گروه تروریستی را ریشه‌کن نمایند.

دولتمردان ما نباید فریب حرف‌های درگوشی سران طالبان را بخورند و ادعای عدم خصومت آنان با جمهوری اسلامی ایران را باور کنند. اولین و بارزترین ویژگی تروریست‌ها بی‌صداقتی و بی‌رحمی آنهاست. فلسفه تاسیس گروه تروریستی طالبان توسط آمریکا نیز مقابله با جمهوری اسلامی ایران بوده و این هدف هنوز در دستور کار طالبان قرار دارد. بنابراین، ما باید قدرت گرفتن طالبان در افغانستان را یک تهدید جدی برای ایران بدانیم و با تمام توان با این گروه تروریستی مقابله کنیم. این کار، هرچه زودتر باید انجام شود و بدانیم که برای این کار، فردا دیر است. دولتمردان ما به یاد داشته باشند که طالبان یک گروه تروریستی است نه سیاسی. بنابراین، اشتباهشان را تکرار نکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها