بیژن ذوالفقار نسب:

اسکوچیچ بهتر از مربی ایرانی و فامیل رئیس فدراسیون است

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: اگر فدراسیون فوتبال تا 10-15 روز دیگر دراگان اسکوچیچ را از سرمربیگری تیم ملی کنار نگذاشت، دیگر نباید مربی جدیدی انتخاب کند.

اسکوچیچ بهتر از مربی ایرانی و فامیل رئیس فدراسیون است
کد خبر: 499051
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۴ ۱۴:۳۹:۱۸

اعتمادآنلاین| بیژن ذوالفقار نسب با تاکید بر اینکه تیم ملی ایران نیاز به سرمربی جدیدی به جای اسکوچیچ دارد، گفت: اگر صحبت‌های مرا برای آقای اسکوچیچ وارونه ترجمه نمی‌کنند باید بگویم ما به یک مربی درجه یک برای تیم ملی نیاز داریم.

به گزارش مهر، از این بابت یک تجربه تلخی داریم که کمتر به آن توجه شده است. زمانی فدراسیون فوتبال با آقای ایویچ قرارداد بست و تیم ملی جایگاه خوبی پیدا کرد. 10 روز مانده به مسابقات جام جهانی، ایویچ تصمیم گرفت بدون ترکیب اصلی خود با تیم آ. اس رم ایتالیا بازی کند.

تیم ما مقابل آ. اس رم به هم ریخت

وی افزود: ایویچ می‌گفت آن روزی که با رم بازی داریم مربیان آلمان، آمریکا و یوگوسلاوی مسابقه ما را آنالیز می‌کنند و بنابراین نباید با ترکیب واقعی برابر رم بازی کنیم.

این صحبت‌ها را ساعت 12 ظهر در جلسه فنی انجام دادیم ولی تیم ما بیش از آنچه تصور می‌شد داخل زمین به هم ریخت. مثلاً سیروس هافبک راست بازی کرد در حالی که چپ پا است و نتیجه فاجعه آمیزی گرفتیم.

ایویچ ساعت 5 صبح برکنار شد

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: ساعت 5 صبح به وقت ایتالیا بود که به من اطلاع دادند سرمربی تیم ملی عوض شد. در عوض مربی‌ای به تیم ملی آمد که طی یک سال گذشته‌اش مربی تیم پینگ پنگ هم نبود.

به جزئیات برکناری ایویچ آگاه هستم

ذوالفقارنسب با بیان اینکه تیم ملی ایران با ایویچ می‌توانست حتی به مرحله دوم جام جهانی برسد، گفت: همان برد مقابل آمریکا و عملکرد خوب برابر یوگوسلاوی در جام جهانی 98 فرانسه دسترنج ایویچ بود. تعویض ایویچ توسط عده‌ای از افراد رسانه‌ای بود که وارد جزئیاتش نمی‌شوم ولی آگاه به آن هستم. آن تصمیم به صلاح فوتبال کشورمان نبود.

مربی بسیار قوی و بیکار زیاد داریم

وی خاطرنشان کرد: ایویچ در یکی از روزهایی که تمرین داشتیم به من گفت «باید آبرویم را در این مسابقات (جام جهانی) دوباره به دست بیاورم و نتایجی می‌گیرم که ایران تاکنون نگرفته است».

انگیزه‌ای که ایویچ داشت هیچکدام از بازیکنان نداشتند. این خیلی مهم است. الان مربیان بسیار قوی و بدون پست زیادی در دنیا داریم که آرزویشان حضور در جام جهانی است.

هرکسی را جای اسکوچیچ نیاورند

مربی پیشین تیم ملی ایران تاکید کرد: نسل فعلی تیم ملی فوتبال ایران بعد از نسل 98 تیم حائز اهمیتی است. این نسل و تیم با یک مربی توانمند و آگاه به سیستم‌های بازی همه حریفان می‌تواند نتایج خوبی بگیرد.

اگر می گویم اسکوچیچ زودتر عوض شود به این معنا نیست که هرکسی را به جای او بیاورند. مربی تیم ملی باید کارکشته و درجه یک باشد و در 10 مورد باید برایش شرایط بگذارند نه اینکه یک ایجنت مربی معرفی کند و روی او تبلیغات شود.

اگر قرار است فامیل عزیزی خادم سرمربی شود همان اسکوچیچ بهتر است

ذوالفقارنسب در ادامه اظهار کرد: با احترام به همه مربیان ایرانی می گویم اگر قرار است یک مربی ایرانیِ فامیل عزیزی خادم (رئیس فدراسیون فوتبال) سرمربی تیم ملی شود، همین آقای اسکوچیچ می‌تواند بهترین مربی باشد و این کار را نکنند.

باید تا هفته آینده مربی جدید انتخاب شود

وی یادآور شد: فدراسیون فوتبال باید آگاهانه توسط کارشناسان خبره یک مربی قوی و بین المللی برای تیم ملی در هفته آینده استخدام کند. ما مربیانی مثل ویلموتس داشته‌ایم و دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شویم.

50 درصد بازیکنان مخالف ایویچ بودند

کارشناس فوتبال ایران که با برنامه «ورزش و مردم» گفتگو می‌کرد، با اشاره به رابطه حسنه اسکوچیچ با بازیکنان تیم ملی، تاکید کرد: در دوره سرمربیگری ایویچ در تیم ملی، 50 درصد بازیکنان مخالف او بودند چون سخت گیر بود و از چیزی چشم پوشی نمی‌کرد. می‌توانید این را از علی دایی بپرسید که ایویچ چه عملکردی با شما داشت. تا با مربی بزرگ کار نکرده باشید نباید قضاوت کنید.

اگر اسکوچیچ تا دو هفته دیگر عوض نشد نباید مربی جدید بیاورند

ذوالفقارنسب گفت: اسکوچیچ اگر تا 10 - 15 روز دیگر عوض نشود نباید مربی جدیدی بیاید. بازیکنان اسکوچیچ را دوست دارند و شاید در فاز دیگری بازی کنند ولی در سطح بین المللی فوتبال این‌طور نیست. فوتبال دنیا پیچیده‌تر از اینهاست که یک مربی درجه 5 به یکباره در عرصه جام جهانی نتایج قابل قبولی بگیرد.

70 درصد موفقیت اسکوچیچ به خاطر اخلاقش است

وی افزود: صد درصد نمی گویم اسکوچیچ را از تیم ملی بردارید. بار اخلاقی و جامعه شناسی اسکوچیچ و ارتباطش با بازیکنان مثبت است. 70 درصد موفقیت اسکوچیچ به خاطر اخلاقش است و بازیکنان را شیفته خودش کرده است ولی در جام جهانی این محاسبات جواب نمی‌دهد. در جام جهانی باید مربی مقتدر و بین المللی کنار بازیکنان باشد.

از کارشناسان نظر بخواهید نه از ایجنت‌ها

این پیشکسوت فوتبال ایران در پایان از فدراسیون فوتبال درخواست کرد با دعوت از چند کارشناس خبره زودتر برای سرمربیگری تیم ملی تصمیم گیری کند نه با دعوت از ایجنت‌ها.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها