ترامپ:

اگر در انتخابات آمریکا تقلب نشده بود، ظرف یک هفته با ایران توافق کرده بودم

رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر با فاجعه توصیف کردن عملکرد دولت «جو بایدن»، تأکید کرد که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا تقلب نشده بود، ظرف یک هفته می‌توانست با ایران به توافق برسد.

اگر در انتخابات آمریکا تقلب نشده بود، ظرف یک هفته با ایران توافق کرده بودم
کد خبر: 499316
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۰۷:۵۷:۱۳

اعتمادآنلاین| «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده روز گذشته (شنبه) به وقت محلی در اولین راهپیمایی تبلیغاتی خود در «اوهایو» از زمان ترک دفتر ریاست‌جمهوری تاکنون، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران و چین در حال تحقیر ایالات متحده هستند.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری روسی «تاس»، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بار دیگر با انتقاد از دولت فعلی کشورش گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال نابود کردن آمریکا است.

وی عملکرد پنج ماهه دولت بایدن را یک «فاجعه کامل» توصیف کرد و گفت: «جرایم رو به رشد است، قتل‌ها رو به رشد است، خارجی‌ها در حال عبور از مرز ما هستند. هیچ‌کس تاکنون چیزی شبیه به این را مشاهده نکرده بود».

ایران و چین و روسیه در حال تحقیر ایالات متحده هستند

رئیس‌جمهور سابق آمریکا سپس بدون آن که توضیحی درباره منظورش از واژه «تحقیر» بدهد، ادامه داد: «چین، روسیه و ایران در حال تحقیر کشور ما هستند. جو بایدن در حال تخریب کشورمان است».

ترامپ که در سال 2018 به صورت یکجانبه برجام را ترک کرد و سیاست «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفت، هرگونه طرح بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را عاملی برای نابودی رژیم صهیونیستی توصیف کرد که ممکن است به یک جنگ بزرگ منتهی شود.

بازگشت به برجام موجب نابودی اسرائیل می‌شود

ترامپ در این خصوص گفت: «هم‌اکنون بازگشت به سوی توافق ایران در حال رخ دادن است که این قضیه اسرائیل را نابود می‌کند یا این که به احتمال بیشتر به یک جنگ بزرگ‌تر منتهی می‌شود».

وی سپس با دفاع از سیاست‌های دولت خود در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما از توافق هسته‌ای ایران که مطابق با آن 150 میلیارد دلار به ایران داده شد، خارج شدیم. فکر کنید، چه توافق احمقانه‌ای بود و حالا دوباره می‌خواهیم آن را تکرار کنیم. اگر در انتخابات آمریکا تقلب نشده بود و این انتخابات به سرقت نرفته بود، ظرف یک هفته با ایران توافق کرده بودیم».

این اولین بار نیست که رئیس‌جمهور سابق آمریکا از زمان کنار رفتن از سمت ریاست‌جمهوری ایالات متحده، در مناسبات مختلف مدعی می‌شود در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ظرف یک هفته با ایران توافق می‌کرد.

در یکی از جدیدترین موارد از ادعاهای خود، اواسط خردادماه امسال، ترامپ طی سخنرانی در مجمع سالانه حزب جمهوری‌خواه در ایالت کارولینای شمالی، ضمن ایراد ادعاهای تکراری علیه ایران، سیاست خارجی دولت جو بایدن را «شرم‌آور» خواند و ادعای تکراری خود درباره «توافق با ایران» ظرف مدت زمانی کوتاه را تکرار کرد و گفت: « «(اگر من رئیس‌جمهور بودم و با ایران توافق می‌کردم) آن توافق، یک توافق عالی بود».

دولت ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت 1397 در اقدامی غیرقانونی و خلاف تعهدات مصرح این کشور در برجام و همچنین قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، از این توافق بین‌المللی خارج شد و با هدف رسیدن به آنچه «توافق بهتر» با ایران خوانده بود، کارزار فشار حداکثری را در پیش گرفت.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

دولت بایدن همچنین مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

انتخابات 2020 آمریکا، «جنایت قرن» بود

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی دیگر از سخنان خود به انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی بایدن پرداخت و از هواداران خود خواست که برای بازپس گرفتن اکثریت در کنگره آمریکا به حزب جمهوری‌خواه کمک کنند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2020 آمریکا، این انتخابات را «جنایت قرن» توصیف کرد.

وی در این خصوص گفت: «به نظر من، آن چه در ماه نوامبر (انتخابات 2020 آمریکا) رخ داد، جنایت قرن بود زیرا هم‌اکنون ما در مرز خود بحران داریم و به دلیل تمامی آن چیزهایی که در حال حاضر در کشور ما در حال رخ دادن است».

دونالد ترامپ در ادامه افزود که «سوم نوامبر (2020)، شرم‌آور بود. انتخابات عصر سوم نوامبر به پایان رسید و سپس وقایع شروع به رخ دادن کرد. ما در انتخابات شکست نخوردیم، خیر، ما شکست نخوردیم».

ترامپ بار دیگر مدعی شد که به واسطه تقلب‌های مرتبط به رأی‌گیری از راه دور، انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، یادآور انتخابات سال 2004 اوکراین بوده است.

وی ادامه داد: «آن چه که در این جا (آمریکا) رخ داده است، شبیه به چیزی است که وزارت خارجه آمریکا زمانی در کشورهای کمونیست منتقد آن بوده است و آن وقوع تقلب در نتایج رأی‌گیری‌ غیرحضوری و از راه دور است. آن‌ها به طور غیرقانونی شمارش آراء را تغییر می‌دادند. می‌گفتند، این اتفاق در سال 2004 در اوکراین رخ داده است. حالا همان اتفاق همین جا (در امریکا) به وقوع پیوسته است و ما این را ثابت می‌کنیم».

بنا بر گفته ترامپ، تخلفات انتخاباتی مشابهی در شهرهای دیترویت ایالت «میشیگان»، «فیلادلفیا» پنسیلوانیا و «آتلانتا» جورجیا رخ داده است.

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا مدعی شد که در دولت وی پیشرفت‌های زیادی در زمینه سیاست داخلی و خارجی آمریکا رخ داده است.

وی سپس ادامه داد: «ما داعش را نباود کردیم. با ژنرال‌های ارشد، داعش را نابود کردیم و [ابوبکر] البغدادی (سرکرده داعش) را تلاش می‌کرد مجدداً این گروه را احیا کند، کشتیم. در جاده‌ها، بمب‌های دست‌سازی کار گذاشته شده بود که بسیاری از سربازان ما را از بین برده بود».

ویروس کرونا از آزمایشگاه «ووهان» بیرون آمده است

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بخشی از سخنان خود، پیشرفت در زمینه ساخت و تولید واکسن کرونا در ایالات متحده را مرهون زحمات خود دانست و بار دیگر مدعی شد که از همان ابتدا بر این باور بوده است که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین بیرون آمده است و این در حالی است که بایدن به تازگی تصمیم گرفته است در خصوص این فرضیه تحقیقاتی صورت دهد.

ترامپ با مطرح کردن مجدد ادعای منشأ چینی ویروس کرونا گفت: «چین موظف به پرداخت تریلیون‌ها و تریلیون‌ها دلار به ما است».

جمهوری‌خواهان در 2020 کنترل کنگره را به دست می‌آورند

دونالد ترامپ سپس در بخش دیگر سخنان خود هیچ اشاره‌ای به این نکته نکرد که آیا قصد دارد مجدداً در سال 2024 در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کاندید شود یا خیر و فقط موضوع جنجال‌های پیش رو برای کاخ سفید را مطرح کرد و مدعی شد که جمهور‌خواهان مجدداً در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022، کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به دست خواهند آورد.

بر اساس این گزارش، وی در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 میلادی دارد، گفت: «منتظر هستم تا در موقع مناسب تصمیم نهایی ام را درباره نامزدی اعلام کنم».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها