عرضه 6000 پروژه از طرف ایران در اکسپوی دوبی

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران گفت: در وزارت اقتصاد بسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو تهیه شده که پیش‌بینی می‌شود شامل3 تا 6 هزار پروژه باشد.

عرضه 6000 پروژه از طرف ایران در اکسپوی دوبی
کد خبر: 499544
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۴:۲۳:۲۵

اعتمادآنلاین| حسن زمانی امروز در نشست خبری در مورد برگزاری نمایشگاه اکسپوی دوبی، با بیان اینکه برای بار اول است که اکسپو در یکی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا برگزار می‌شود، اظهار داشت: اکسپوی 2020 دوبی فرصتی استثنایی برای کشور ماست که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم و دولت جدید می‌تواند اکسپو را بزرگترین پروژه اداری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود تلقی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران ادامه داد: 200 کشور و سازمان مختلف در اکسپوی دوبی حضور خواهند داشت و با توجه به کاهش روند کرونا، پیش‌بینی می‌شود طی 6 ماه برگزاری نمایشگاه، 25 میلیون بازدیدکننده از آن بازدید کنند که 70 تا 75 درصد بازدیدکنندگان نیز از خارج از منطقه هستند.

وی تصریح کرد: در سال 2020 صنعت گردشگری جهان 1200 میلیارد دلار خسارت خورد و با توجه به ابعاد نمایشگاه اکسپو، این دوره فرصت خوبی است تا صنعت گردشگری تا حدی احیا شود.

توسعه روابط تجاری ایران و امارات

این مقام مسئول افزود: کشور امارات برنامه دارد سالانه 60 میلیون مسافر جابه‌جا کند، ایران که از نظر جاذبه‌های تاریخی رتبه 10 جهان و از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه 5 جهان را دارد باید بتواند از این فرصت استفاده کند.

زمانی با اشاره به هزینه‌های انجام شده در نمایشگاه اکسپو، گفت: هزینه کشورهای مختلف برای اکسپو بین 100 تا 200 میلیون دلار بوده است که کمترین مربوط به آذربایجان با 25 میلیون دلار بوده است؛ ایران نیز به طور کلی 8 میلیون دلار هزینه کرده که فعلاً 10 درصد آن را دریافت کرده‌ایم اما از آذرماه کار روی پاویون ایران شروع می‌شود و تاکنون 85 درصد پیشرفت داشته است. نکته جالب توجه اینکه پاویون ایران جز 8 پاویون برتر شناخته شده است.

وی اظهار داشت: رئیس اتاق بازرگانی امارات در جلساتی که داشتیم پذیرفت که ارتباط خود را با اتاق مشترک افزایش دهد و همین‌طور تعداد اعضای امارات بیشتر شوند. جمع مراودات ما با امارات حدود 15 تا 16 میلیارد دلار است و اماراتی‌ها قول تسهیل زمینه‌سازی‌ها برای رساندن این رقم به 30 میلیارد دلار را داده اند.

عرضه 6000 پروژه از طرف ایران

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران با اشاره به نقش مهم صنعت فرش در پاویون ایران در این نمایشگاه، گفت: تمام سعی ما این است که در نمایشگاه نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد و در زمان برگزاری نمایشگاه، فرش بافته خواهد شد.

زمانی افزود: همچنین در وزارت اقتصاد بسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در طی اکسپو تهیه شده است که پیش‌بینی می‌شود بین 3000 تا 6000 پروژه از طرف ایران عرضه شود. جلساتی نیز بین تجار برگزار می‌شود که امیدواریم در طی این پروژه‌ها و جلسات بتوانیم از مزیت‌های صادراتی خود مانند معادن، مس، صنعت فولاد و… استفاده کنیم.

وی گفت: یکی از دستگاه‌های تأثیرگذار در نمایشگاه، اتاق بازرگانی است. جایگاه ویژه‌ای برای اتاق در نظر گرفته‌ایم که ارتباط شرکت‌های کوچک با دیگر شرکت‌ها را برقرار کنیم.

زمانی افزود: در بعد فرهنگی نیز جلساتی با بنیاد رودکی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت ارشاد برگزار کرده‌ایم و قرار است در روزهای خاص مانند 22 بهمن، نوروز و کریسمس برنامه داشته باشیم. همچنین خارج از پاویون، در 50 نقطه از مکان‌های مشترک استفاده می‌کنیم و برنامه فرهنگی داریم.

افزایش مبادلات تجاری ایران و امارات به 20 میلیارد دلار

همچنین در ادامه این نشست فرشید فرزانگان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: ما در نمایشگاه اکسپو دوبی اهدافی مانند نمایش دستاوردهای جدید علمی برگزاری جلسات تجاری، گسترش مبادلات تجارت، بررسی پتانسیل اقتصادی تولیدی و برندسازی بازارسازی، عرضه محصول، استفاده از فضاهای جدید برای برندسازی و تبلیغات و … را دنبال می‌کنیم. شرکت‌های مختلف مانند خودروسازی‌ها و حتی واکسن برکت می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به سطح روابط تجاری دو کشور تصریح کرد: روابط ایران و امارات به تدریج در حال پیشرفت است رویکرد اماراتی‌ها نیز افزایش مراودات تجاری با ایران است که پیش بینی می‌شود در سال 2022 ححم مبادلات دو کشور به 20 میلیارد دلار و تا پنج سال بعد از آن به 30 میلیارد دلار برسد.

وی افزود: اکسپو فرصت بی‌نظیری برای کل کشورها به ویژه ایران است. برای مثال می‌توان از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده کرد. نگاه‌ها به ایران نیز قطعاً تغییر می‌کند، من فکر نمی‌کنم کمتر از 12 تا 15 میلیون نفر بازدیدکننده از اکسپو وجود داشته باشد. دوبی از سال 2015 به شدت روی اکسپو برنامه‌ریزی کرده است.

فرزانگان درمورد توقعات از دولت جدید برای افزایش مراودات با امارات تصریح کرد: یکی از مهمترین توقعات ما به عنوان اتاق بازرگانی ایران و امارات علاوه بر به نتیجه رساندن مذاکرات وین و توسعه تعاملات تجاری در سایه یک سند چشم انداز است، یعنی باید یک سند چشم‌انداز برای تعامل با همسایگان کشورهای آسیایی، آفریقا و … داشته باشیم. همچنین باید به بازار آفریقا نگاه ویژه‌ای داشت اکسپو فرصت خوبی برای معرفی محصول در جهت توسعه صادرات به آفریقا است دولت جدید توجه داشته باشد که صادرات باعث افزایش اشتغال نیز می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها