مانع شرکت فیلم‌های غیرانگلیسی در گلدن کلوب برداشته شد

براساس مقررات و شروط جدید جایزه گلدن گلوب، از این پس فیلم‌های انیمیشنی هم، در صورتی که از دیگر شروط لازم برخوردار باشند، می‌توانند برای کسب جایزه در این دو شاخه اصلی رقابت کنند.

مانع شرکت فیلم‌های غیرانگلیسی در گلدن کلوب برداشته شد
کد خبر: 500720
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ ۱۲:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| انجمن مطبوعات خارجی هالیوود تغییراتی جدید در شرایط شرکت در جوایز گلدن گلوب اعمال کرده است که به موجب آن فیلم‌های غیرانگلیسی زبان نیز از این پس می‌توانند در رقابت برای کسب جایزه بهترین فیلم درام و جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شرکت کنند.

به گزارش ایرنا، علی سار (Ali Sar) رئیس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود با اعلام این خبر گفت: از این پس دیگر زبان، مانعی برای برگزیده شدن نخواهد بود.

براساس مقررات و شروط جدید جایزه گلدن گلوب، از این پس فیلم‌های انیمیشنی هم، در صورتی که از دیگر شروط لازم برخوردار باشند، می‌توانند برای کسب جایزه در این دو شاخه اصلی رقابت کنند. البته با توجه به آن که شبکه ان. بی. سی چندی پیش به نشانه اعتراض پخش زنده مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب سال 2022 را لغو کرد، این تغییرات تماشاچیان چندانی نخواهد داشت.

در گلدن گلوب سال گذشته، فیلم میناری به کارگردانی لی ایزاک چانگ، به دلیل استفاده زیاد از زبان کره‌ای در فیلم، از شرکت در بخش جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم درام منع و به اجبار به شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان منتقل شد؛ اقدامی که واکنش‌ها و انتقادات فراوانی به همراه داشت. یک سال قبل از مشکلی که برای میناری در گلدن گلوب پیش آمد، فیلم وداع هم که زبان آن ترکیبی از انگلیسی، ایتالیایی، ژاپنی و ماندارین است، به سرنوشتی مشابه دچار شد.

جوایز گلدن گلوب که هر ساله به بهترین‌های حوزه سینما و تلویزیون اهدا می‌شود، در ماه های اخیر در مظان انتقادات گسترده قرار گرفته است. جمعی از ستارگان هالیوودی از جمله تام کروز این جایزه را تحریم کردند و شبکه ان. بی. سی اعلام کرد گلدن گلوب 2022 را پخش نخواهد کرد. استودیوهای فیلمسازی بزرگی چون نتفلیکس و برادران وانر هم اعلام کردند تا زمان اجرای اصلاحات اساسی، با این رویداد هیچگونه همکاری نخواهند داشت. ریشه تمام اعتراضات و انتقادات علیه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود که مسئولیت برگزاری جوایز گلدن گلوب را برعهده دارد، به یک مسئله ختم می‌شود: تبعیض و نبود تنوع.

ماجرا از مقاله افشاگرانه‌ای شروع شد که روزنامه لس‌آنجلس تایمز در ماه فوریه (بهمن- اسفند 99) منتشر کرد و در آن نوشت از 87 روزنامه‌نگار عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هیچکدام سیاه‌پوست نیستند. این مقاله همچنین شبهاتی درباره رابطه نزدیک این انجمن و برخی از استودیوهای فیلمسازی ایجاد کرد که می‌تواند در انتخاب نامزدها و برندگان جوایز گلدن گلوب تاثیرگذار باشد. به این ترتیب دامنه فعالیت‌های انجمن مطبوعات خارجی هالیوود از زدوبند و دریافت رشوه گرفته تا طرح سوالات جنسیت‌زده و نژادپرستانه در کنفرانس‌های خبری، هدف انتقادات گسترده قرار گرفت.

در بحبوحه این انتقادات، چندی پیش محتوای نژادپرستانه یک ایمیل از فیل برک رئیس سابق انجمن مطبوعات خارجی هالیوود افشا شد که حسابی سروصدا کرد. برک در این ایمیل از جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» به عنوان یک جنبش نفرت‌پراکنی نژادپرستانه یاد کرده بود و بلافاصله به خاطرش اخراج شد.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در تاریخ 4 مه (14 اردیبهشت) در واکنش به انتقادات موجود از طریق سیاست مماشات در صدد احیای اعتبار از دست رفته خود برآمد و اعلام کرد قصد اعمال رشته‌ای از اصلاحات فوری را دارد. این انجمن متعهد شد یک کارشناس مستقل برای نظارت بر تنوع و برابری اعضای این نهاد استخدام کند، متخصصانی که سیاه‌پوستند یا به دیگر اقلیت‌ها تعلق دارند را به خدمت بگیرد و فرآیندی برای گزارش و بررسی نقض استانداردهای اخلاقی یا رفتار خلاف عرف راه‌اندازی کند.

این انجمن یک سری اصلاحات جدید پیشنهاد داد که به موجب آن علاوه بر وعده‌های قبلی، در سال 2021 دستکم 20 عضو جدید به مجموعه خود اضافه کند و در 18 ماه آینده، با تمرکز بر اقلیت‌ها، ظرفیت پذیرش عضو خود را تا 50 درصد افزایش دهد. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود همچنین از اعضای خود خواست دیگر از استودیوهای سینمایی و تلویزیونی هدیه و امتیاز قبول نکنند.

اردیبهشت ماه امسال شماری از ستاره‌های بزرگ هالیوودی بار دیگر از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود انتقاد کردند و خواستار اصلاحات فوری و گسترده در پشت پرده جوایز گلدن گلوب شدند؛ اسکارلت جوهانسون بازیگر 36 ساله آمریکایی هفته پیش اعلام کرد سال هاست در هیچکدام از کنفرانس‌های مطبوعاتی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود شرکت نمی‌کند چون مورد پرسش‌ها و اظهارات جنسیت زده اعضا قرار گرفته بود که با آزار جنسی مرز باریکی داشتند.

جوهانسون در گفت‌وگو با نشریه اینترتیمنت ویکلی گفت: تا زمانی که اصلاحات واجب در این نهاد صورت نگرفته، معتقدم باید انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را تحریم و در عوض روی اهمیت و قدرت اتحاد بین اصناف مختلف، و به طور کلی صنعت سینما، تمرکز کنیم.

مارک روفالو همبازی جوهانسون در فیلم انتقام‌جویان نیز با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت به این که جایزه گلدن گلوب را گرفته افتخار نمی‌کند و خوشحال نیست.

روفالو تصریح کرد: حالا زمان آن فرارسیده که پیش قدم شویم و اشتباهات گذشته را جبران کنیم.

آخرین ستاره‌ای که به جمع معترضان به سازوکار جوایز گلدن گلوب پیوست، تام کروز بازیگر مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن بود. کروز در اعتراض به اهمال کاری متولیان گلدن گلوب به اصلاح سازوکار این رویداد، سه جایزه گلدن گلوب خود را برگرداند.

این ستاره 58 ساله آمریکایی تاکنون دو بار برای بازی در فیلم‌های جری مگوایر و متولد چهارم ژوئیه برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر مرد شده و یک بار هم برای بازی در فیلم ماگنولیا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از نهاد مذکور گرفت.

اگرچه تام کروز بیانیه‌ای رسمی در این باره منتشر نکرده اما منابع آگاه در گفت‌وگو با ددلاین و سی ان ان از بازگرداندن این جوایز خبر دادند.

اما جریان این اعتراضات تنها به ستارگان سینما محدود نشد و شبکه ان. بی. سی در تاریخ 20 اردیبهشت اعلام کرد به نشانه اعتراض مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب سال 2022 را پخش نخواهد کرد.

این شبکه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این باره عنوان کرد باور دارد انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به انجام اصلاحات مربوطه متعهد است اما تغییراتی در این ابعاد، زمان و کار زیادی می‌برد. این انجمن برای این که این اصلاحات را به درستی انجام دهد به زمان نیاز دارد. با فرض بر این که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برنامه‌های خود را اجرایی کند، امید داریم در موقعیتی باشیم که بتوانیم این مراسم را در ژانویه سال 2023 دوباره روی آنتن ببریم.

ان. بی. سی از سال 1996 جوایز گلدن گلوب را پخش می‌کند و سالانه حدود 60 میلیون دلار برای حق پخش این مراسم می‌پردازد.

شرکت های نفلیکس و آمازون نیز چندی پیش اعلام کردند تا زمانی که اصلاحات جدی در جوایز گلدن گلوب صورت نگیرد، همکاری با انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را قطع می‌کنند.

تد ساراندوس از مدیران نتفلیکس در نامه‌ای خطاب به کمیته متولیان این انجمن نوشت: فکر نمی‌کنیم سیاست‌های جدید پیشنهادی به ویژه درباره تعداد و سرعت رشد اعضا، دردی از تبعیض نهادینه شده در انجمن مطبوعات خارجی هالیوود یا نبود استانداردهای شفاف برای عملکرد اعضای این انجمن دوا کند. بنابراین تا زمانی که تغییرات واقعی صورت نگرفته‌اند، هرگونه همکاری با نهاد شما را متوقف می‌کنیم.

انتشار مقاله ماه فوریه روزنامه لس آنجلس تایمز جوایز گلدن گلوب سال 2021 را تحت الشعاع قرار داد. بسیاری منتقدان سینمایی به نادیده گرفته شدن فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی فاخر که به دست تولیدکنندگان رنگین پوست ساخته شده بودند مثل فیلم پنج همخون ساخته اسپایک لی و سریال ممکن است نابودت کنم از مایکل کوئل انتقاد کردند.

هفتادوهشتمین دوره از جوایز گلدن گلوب تنها 6 میلیون و 900 هزار بیننده داشت، کاهش 63 درصدی در مقایسه با مراسم دوره قبل که 18 میلیون و 400 هزار نفر به تماشای آن نشستند.

مقامات انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در تلاش برای فرونشاندن آتش انتقادات اخیر، علاوه بر اعمال این اصلاحات در بخش جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم، همچنین در پاسخ به اعتراضات اخیر اعلام کردند اکثر اعضای این انجمن دوره‌های آموزشی مباحث تنوع، برابری و دربردارندگی را گذرانده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها