کد خبر: 500805
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۰۸:۱۳:۰۵
| |

دلار محبوب تر شد

سهم دلار از ذخایر ارزی جهان افزایش پیدا کرد.

دلار محبوب تر شد
کد خبر: 500805
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۰۸:۱۳:۰۵

اعتمادآنلاین| اقبال بانک‌های مرکزی جهان به دلار رو به افزایش است و اسکناس سبز در حال گرفتن جای ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس است. آن‌طور که داده‌های جدید صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایان سه ماهه نخست سال 2021 به 59.5 درصد رسیده است تا بدین ترتیب بیشترین افزایش فصلی سهم دلار در 9 ماه اخیر به ثبت برسد. این رقم 0.7 درصد بیشتر از رقم ثبت شده دوره مشابه قبل است.

به گزارش ایسنا، رکورد سهم دلار از مجموع ذخایر ارزی جهانی مربوط به سه ماهه دوم سال 2001 است که دلار 72.1 درصد از کل ذخایر ارزی جهانی را تشکیل می داد.

از سوی دیگر روند افزایش سهم یوان چین از ذخایر ارزی جهان کماکان ادامه دارد و این ارز حدود 2.4 درصد کل ذخایر را تشکیل می دهد که 0.1 درصد بیشتر از رقم ثبت شده در فصل قبل است. در طرف مقابل اما سهم ین به 5.2 درصد کاهش یافته است. سهم یورو از این ذخایر نیز به 20.6 درصد رسیده که 0.9 درصد کمتر از رقم ثبت شده قبلی است. با بهبود وضعیت اقتصاد چین پس از همه گیری کرونا تمایل معامله گران به خرید و نگهداری یوان بیشتر شده است تا جایی که این ارز بیشترین صعود را در برابر دلار در بین 9 ارز مهم جهانی داشته است.

بیپان رای- استراتژیست ارزی در موسسه سی آی بی سی- گفت: هرچند به آهستگی شاهد فاصله گرفتن کشورها از دلار هستیم اما رسیدن به یک نظام ارزی چندقطبی چیزی است که در نهایت اتفاق خواهد افتاد.

یکی از بانک های بزرگ آمریکایی نیز در گزارشی جداگانه از کاهش تمایل بانک های مرکزی به نگهداری دلار و افزایش تقاضای خرید طلا خبر داده است. به گفته بنک آف امریکا، بانک های مرکزی جهان در سال گذشته بیش از 650 تن طلا به ذخایر ارزی خود افزوده اند. این بانک سهم دلار از ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان را 61.8 درصد ارزیابی کرده که 0.5 درصد بیشتر از برآورد صندوق بین المللی پول بوده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها