کد خبر: 500976
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ارتش مصر اموال خود را در کجا سرمایه‌گذاری کرده است؟

یک رسانه عربی از دارایی‌های هنگفت ارتش مصر و سرمایه‌گذاری‌های مخفیانه‌اش پرده برداشت.

ارتش مصر اموال خود را در کجا سرمایه‌گذاری کرده است؟
کد خبر: 500976
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک رسانه عربی از دارایی‌های هنگفت ارتش مصر و سرمایه‌گذاری‌های مخفیانه‌اش پرده برداشت.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از تارنمای عربی 21، دولت مصر هیچ نوع نظارتی بر دارایی‌های مزبور نداشته و بخش‌‌هایی از آن در خارج از مصر قرار دارد.

منابع آگاه به این رسانه عربی خبر دادند، این اموال مخفیانه و محرمانه بوده و افشای آن می‌تواند پاسخی به ابهامات موجود در رابطه با منابع سرمایه‌گذاری ارتش در برخی از پروژه‌ها و طرح‌های این کشور محسوب شود.

عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر نیز فوریه 2021 در پاسخ به شبهات پیش‌آمده در مورد منابع پول‌‌هایی که ارتش مصر هزینه می‌کند، گفته بود: «این پول‌ها مصری هستند و خدا می‌رساند.»

او پیشتر هم در سپتامبر 2019 در این باره گفته بود: «حقیقت چیزی بزرگ‌تر از من است، همین.»

در این بین منابع آگاه اطلاع دادند بودجه عمومی نیروهای مسلح مصر در یک حساب ویژه در بانک مرکزی و چند بانک دیگر (که نامی از آنها برده نشده) سرمایه‌گذاری شده‌ و مدیریت آن به طور کامل در انحصار ارتش مصر بوده و بودجه رسمی ارتش به شمار می‌رود، این در حالی است که اطلاعات بسیار ناچیزی درباره بودجه محرمانه در دست است و تنها تعداد بسیار کمی از فرماندهان ارشد ارتش از آن مطلع‌اند.

گفته می‌شود بودجه محرمانه ارتش مصر در قالب سپرده‌های ارزی (دلار) و بدون نظارت هیچ یک از نهادهای نظارتی دولتی هزینه می‌شود.

در حال حاضر ابهامات و پرسش‌های زیادی در مورد دارایی‌های ارتش مصر مطرح می‌شود، اما ارتش مصر کماکان از شفاف‌سازی در این باره امتناع می‌کند.

با وجود این، گویا در جریان جنگ آزادسازی کویت طی سال 1990، کشورهای عربستان و کویت بابت مشارکت مصر در این جنگ مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون دلار به این ارتش پاداش داده‌اند. حسنی مبارک رئیس‌جمهور وقت مصر نیز با سرمایه‌گذاری این مبلغ توسط ارتش موافقت کرد، مشروط بر اینکه تمامی سودهای حاصل از این سرمایه‌گذاری در بهبود توانمندی تسلیحاتی ارتش هزینه شود.

این منابع افزودند: کل این مبلغ در بانک‌های یونان و سوئیس سرمایه‌گذاری شد اما 2 سال بعد از جنگ آزادسازی کویت، ژنرال محمد حسین طنطاوی وزیر دفاع مصر پس از اعتراض نظامیان مصری شرکت‌کننده در جنگ آزادسازی کویت توانست موافقت حسنی مبارک را برای پرداخت 150 میلیون جنیه مصر به عنوان حق‌الزحمه افسران و درجه‌داران ارتش بابت حضور در این جنگ جلب کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها