آمریکا به دنبال انتقال افغان‌های همکار خود به سه کشور آسیای مرکزی است

بر اساس گفته سه منبع آگاه، دولت جو بایدن در حال بررسی است تا سه کشور حوزه آسیای مرکزی را مجاب به پذیرش موقت هزاران افغان همکار با نیروهای آمریکایی کند که حالا با خروج این نیروها بعد از 20 سال از کشورشان با تهدید طالبان مواجه هستند.

آمریکا به دنبال انتقال افغان‌های همکار خود به سه کشور آسیای مرکزی است
کد خبر: 501127
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۰:۰۷:۰۶

اعتمادآنلاین| آنها گفتند که واشنگتن در حال مذاکره با قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان در خصوص اجازه آنها به ورود این شهروندان افغانی که در خطر حمله هستند، است. دو تن از این منابع مقامهای آمریکایی هستند و همه آنها نامشان را فاش نکردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این سه منبع گفتند هنوز برقراری یک توافق با هیچ یک از این کشورها قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.

هزاران تن از مترجمان افغان بعد از دو دهه کار در کنار ارتش آمریکا با تهدیدات طالبان مواجه هستند. چند روز پیش آمریکا از برنامه‌اش برای کسب پناهندگی برای هزاران افغان آسیب پذیر در کشورهای دیگر برای آن که فرآیند درخواست روادیدشان برای آمریکا در امنیت طی شود، خبر داد اما واشنگتن مشخص نکرد که آنها کجا خواهند رفت.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز جمعه جزئیات بیشتری در این خصوص مطرح نکرد.

یک مقام ارشد دولت اظهار کرد: ما در حال شناسایی یک گروه از متقاضیان روادید مهاجرتی ویژه که به عنوان مترجم کتبی و شفاهی و همینطور دیگر دسته بندی‌های در خطر که به ما کمک کرده‌اند، هستیم. آنها قبل از آنکه ما خروج نظامی خود را تا ماه سپتامبر تکمیل کنیم به جایی خارج از افغانستان منتقل خواهند شد تا فرآیند تقاضای روادید خود را کامل کنند.

روز پنجشنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با همتایانش از تاجیکستان و ازبکستان دیدار کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره این دیدارها گفت که در جریان آنها درباره افغانستان بحث شده اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی همچنین ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه برای افغانستان اظهار کرد، آمریکا نمی‌تواند و نباید برنامه خروج سربازانش از افغانستان را تبدیل به فرآیند جابجا کردن تاسیسات نظامی خود به آسیای مرکزی کند.

کابلوف به خبرگزاری ریانووستی گفت: ما چنین سیگنالی را در سطوح مختلف به واشنگتن فرستاده‌ایم و من امیدوارم که آن را گوش کنند.

کابلوف رویارویی فعلی میان طالبان و دولت افغانستان را یک "بن بست" خوانده و از همه طرفها خواست یک دولت ائتلافی تشکیل دهند.

او با دادن وعده حمایت بین‌المللی از تشکیل یک دولت موقت تاکید کرد، "تصمیم نهایی در خصوص شکل و پارامترهای ساختار قدرت آینده باید از سوی خود افغانها گرفته شود."

این فرستاده انتظار دارد موقعیت مناسب به جریان انداختن فرآیند مذاکرات به پاییز نزدیکتر باشد و برگزاری نشستی با هدف به جریان انداختن مذاکرات صلح را رد نکرد.

کابلوف اظهار کرد: ما به همکاری با یکدیگر در فرمت ترویکای (سه‌تایی) گسترش یافته با شرکت روسیه، آمریکا، چین و پاکستان ادامه می‌دهیم. ما تشکیل دور بعدی در آینده نزدیک را رد نمیکنیم. علاوه بر آن ما امکان سازماندهی یک نشست دیگر در فرمت مسکو را در ذهن داریم، همانطور که میدانید این فرمت همه کشورهای منطقه و همینطور آمریکا را پیرامون افغانستان متحد می‌کند. او گفت، مذاکرات درباره مسائل افغانستان در ساختارهای سازمان ملل از جمله در شورای امنیت بهتر است در مقطعی دیرتر زمانی که طرفهای افغان به امضای یک توافق صلح دست یافته‌اند انجام شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها