کد خبر: 501266
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۴:۱۲:۲۶
| |

30 سال آزمایش اتمی در دل اقیانوس آرام و پنهانکاری های دولت فرانسه

خبرگزاری فرانسه با اشاره به افشاگری یک پایگاه خبری در خصوص آزمایشات هسته ای فرانسه میان سالهای 1966 تا 1996 در مجمع الجزایر پلی نزی در اقیانوس آرام نوشت: مقامات این کشور اروپایی تاکنون هرگونه سرپوش گذاشتن بر روی تشعشعات اتمی در این منطقه را رد کرده اند.

30 سال آزمایش اتمی در دل اقیانوس آرام و پنهانکاری های دولت فرانسه
کد خبر: 501266
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۴:۱۲:۲۶

اعتمادآنلاین| دولت فرانسه روز جمعه هرگونه سرپوش گذاشتن در مورد میزان تشعشعات در پلی نزی (مجمع الجزایری در اقیانوس آرام و بخشی از قاره اقیانوسیه که جز قلمرو فرانسه محسوب می شود) را پس از آزمایش هسته ای در منطقه انکار کرد. این در حالی است که در پی انتشار آمار و ارقامی از خسارات انسانی این آزمایشات توسط پایگاه خبری دیسکلوز (به معنی افشا) به تازگی و بار دیگر بحث بر سر حمایت دولت در مورد انفجارهای هسته ای بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری، در پی ادعاهای جدید مطرح شده مبنی بر اینکه آزمایشات هسته ای میان سالهای 1966 تا 1996 باعث تشعشعاتی در جو و زمین شده، یک نشست دو روزه به دعوت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برگزار شد.

همزمان «ژنویو دریوسک» سیاستمدار و از مقامات وزارت دفاع فرانسه در اظهار نظری کوتاه در حاشیه این نشست هرگونه عذرخواهی دولت را رد کرد.

در ماه مارس (اسفند)، تارنمای تحقیقاتی دیسکلوز موجی ایجاد کرد و در آن مدعی شد که نزدیک به دو هزار صفحه از اسناد طبقه بندی نشده ارتش فرانسه را در مورد نزدیک به 200 آزمایش انجام شده در اطراف پلی نزی فرانسه تجزیه و تحلیل کرده است. این تحقیق که با همکاری کارشناسان آماری و دانشگاه پرینستون در آمریکا انجام شده نتیجه گرفته است که "مقامات فرانسوی بیش از 50 سال است که تأثیر واقعی آزمایش هسته ای بر سلامت مردم منطقه پلی نزی را پنهان کرده اند."

اما در نشست برگزار شده از سوی مکرون، علاوه بر رئیس جمهوری سه وزیر دولت وی هم حضور داشتند هرچند در پی شنیدن این یافته ها در این نشست در روز پنج شنبه اظهار نظری نکردند.

از سوی دیگر، «ادوارد فریچ» رئیس جمهور منطقه نیمه خودمختار پلی نزی، در واکنش به این تحقیقات گفت که مکرون قول داده بایگانی های نظامی را در مورد آزمایش ها که خواسته اصلی مورخان هم بوده است، بررسی کند.

اما نشست برگزار شده از سوی مکرون با انتقاد برخی از سیاستمداران پلی نزی و همچنین مبارزان و مورخان ضد هسته ای روبرو شده است؛ همان کسانی که مدعی شده اند پیشتر براساس برخی قوانین محرمانه کشوری از تحقیق در این خصوص منع شده اند.

مکرون در طول دوره ریاست جمهوری خود تمایل نشان داده است که برای مقابله با مسائل تابو فرانسه، از جمله تاریخ خونین استعمار در الجزایر و نقش آن در نسل کشی رواندا اقدام کند.

اما آزمایش های هسته ای همچنان منشا کینه و عصبانیت عمیق در پلی نزی فرانسه هستند؛ جایی که گواه روشن استعمار و حتی نژادپرستی علیه مردم این مجمع الجزایر فرانسوی تلقی می شود.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پایگاه خبری دیسکلوز، تاکنون تنها 63 غیرنظامی پلی نزی فرانسه، به استثنای سربازان و پیمانکاران، به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات اتمی غرامت دریافت کرده اند.

اما این پایگاه مدعی شده است که براساس نتیجه گیری های خود، رسوبات خاک رادیواکتیو در یکی از جزایر مرجانی در پلی نزی بیش از 40 درصد کمتر از میزان واقعی اعلام شده است ضمن آنکه بیش از 100 هزار نفر احتمالا در این آزمایشات هسته ای آلوده شده اند.

فرانسه طی 3 دهه 193 آزمایش هسته ای در پلی نزی فرانسه انجام داد تا اینکه «ژاک شیراک» رئیس جمهوری وقت در دهه 1990 و در میان یک کارزار اعتراضی بین المللی، این برنامه را خاتمه داد. پلی نزی فرانسه، جز قلمرو این کشور و متشکل از صدها جزیره و جزایر مرجانی است که طی 30 سال محل دهها آزمایش هسته‌ ای بود.

در سال 2016، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری پیشین هم در سفر به این منطقه اذعان کرد که آزمایشات مذکور بر سلامت و محیط زیست تاثیر دارد و وعده داد که روند جبران خسارت را دوباره اصلاح کند.

از سال 1960 تا 1966، فرانسه همچنین 17 آزمایش هسته ای در سایت های صحرایی الجزایر انجام داد و هنوز بسیاری از منتقدان آزمایشات مزبور در این کشور آفریقایی در پی جبران خسارت و پاکسازی هست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها