کد خبر: 501410
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

روایت‌هایی عجیب از فدراسیون وزنه‌برداری

سهمیه المپیک دختر ایرانی چطور از دست رفت؟

روز گذشته خبر المپیکی شدن پریسا جهانفکریان دختر وزنه‌بردار ایرانی در دسته سنگین‌وزن منتشر شد. این سهمیه غیرمنتظره با انصراف وزنه‌بردار کشور ساموآ به ایران رسید.

سهمیه المپیک دختر ایرانی چطور از دست رفت؟
کد خبر: 501410
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در خبرها آمد این نخستین سهمیه تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران در المپیک است. اما درحالی که این خبر خوب به سرعت در فضای رسانه‌ای دست به دست می‌شد جهانفکریان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد نمی‌تواند در المپیک شرکت کند!

به گزارش اعتماد، این وزنه‌بردار کشورمان گفت: «من مصدوم بودم و پس از انتقادهایی که از فدراسیون انجام دادم به کمیته انضباطی احضار شدم و آنجا 5 نفر نشسته بودند و گفتند چرا از فدراسیون انتقاد کردی؟ در آن جلسه کلی تهدیدم کردند و گفتند محرومت می‌کنیم. مسوولان فدراسیون حتی به من نگفتند که من شانس کسب سهمیه المپیک را دارم و فردای آن جلسه من دستم را عمل کردم در صورتی که می‌توانستم با همین وضعیتم در المپیک حاضر شوم و در حال حاضر دیگر هیچ شانسی ندارم و المپیک را از دست دادم.» اتفاقی که برای پریسا جهانفکریان رخ داده و اخباری که در چند ماه گذشته از فدراسیون وزنه‌برداری منتشر شد یا به صورت اختصاصی به ما رسید باعث شد تصمیم بگیریم نگاهی کلی به وضعیت این فدراسیون در آستانه المپیک بیندازیم.

از انتخابات شبهه‌دار تا حذف طلایی‌های ریو

علی مرادی رییس فدراسیون در تیر ماه 98 با کسب 22 رای از 43 رای ماخوذه به عنوان رییس فدراسیون در سمت خود ابقا شد. همان زمان سجاد انوشیروانی و 5 نامزد رقیب مرادی نسبت به انتخابات اعتراض کردند. آنها معتقد بودند طبق اساسنامه انتخابات باید به دور دوم می‌رفته، چراکه مرادی نتوانسته نصف به علاوه یک رای را به دست آورد. آنها در این زمینه به وزیر ورزش هم نامه نوشتند اما کاری از پیش نبردند. جالب اینکه همین امسال و در انتخابات فدراسیون اتومبیلرانی شرایط مشابهی تکرار شد و مازیار ناظمی که 20 رای از 39 رای مجمع در دور اول را به دست آورده بود با نفر بعدی راهی دور دوم شد. سجاد انوشیروانی در مصاحبه‌ای گفت: «اگر حقی در انتخابات وزنه‌برداری ناحق شد، انتخابات اتومبیلرانی کاملا آن را نشان داد.» بعد از کش‌وقوس‌ها در این زمینه مرادی جایگاهش را تثبیت کرد و بعد از مدتی نوبت به مسابقات کسب سهمیه المپیک رسید. جایی که دو طلایی ایران در المپیک ریو به خاطر عدم مدیریت صحیح فدراسیون از کسب سهمیه باز ماندند. سهراب مرادی به دلیل مصدومیت در تمرینات خارج از اردو و کیانوش رستمی به دلیل عدم هماهنگی با فدراسیون و عدم توانایی کادرفنی تیم ملی در کنترل او نتوانستند بلیت توکیو را به دست آورند. مرادی هفته پیش در مصاحبه‌ای اعتراض نامزدهای انتخابات را دلیل سهمیه نگرفتن مرادی و رستمی عنوان کرد! او گفت: «کسانی که آمدند کاندیدا شدند و فشارهایی که به مجموعه ورزش وارد کردند باعث شد سه‌ماه وزنه‌برداری روی هوا باشد.» این ادعا در حالی است که فدراسیون در آن سه ماه با همان افراد نزدیک به مرادی که قبل از انتخابات و بعد از انتخابات سر کار بودند اداره می‌شد.

چشم و هم‌چشمی عجیب با کشتی!

مرادی در همان مصاحبه هفته گذشته‌اش در اظهاراتی عجیب پای بودجه فدراسیون کشتی را وسط کشید و گفت: «منابع مالی ما محدود است اما کشتی آن‌قدر پول دارد که نمی‌داند چه کار کند.» او که با رادیو ورزش مصاحبه می‌کرد در مورد اینکه اعلام کرده است قول مدال المپیک نمی‌دهد، گفت: «براساس منابعی که فدراسیون کشتی خوشبختانه جذب کرده است، ماشاءالله آن‌قدر پول دارند که نمی‌دانند پول‌های‌شان را چه‌کار کنند و دارند بافت مجموعه آزادی را تغییر می‌دهند. ما محدودیت منابع داریم قول مدال نمی‌دهم اما تلاش خود را می‌کنیم و من براساس واقعیت‌ها حرف می‌زنم.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که خود مرادی در شعارهای تبلیغاتی‌اش گفته بود در هر استان خانه وزنه‌برداری می‌سازد! با این حال او در همان مصاحبه در رابطه با وعده انتخاباتی‌اش گفت: «تفاهم‌نامه‌ای را با بنیاد برکت داشتیم و قرار بود در زمینه ساخت خانه وزنه‌برداری کمک کنند اما با حادثه سیل و شیوع ویروس کرونا در ایران، این بنیاد در زمینه مشکلات معیشتی مردم کمک کرد و حرکت‌های اقتصادی خود را در زمینه دیگر انجام داد و ما نمی‌توانستیم به دوستان فشار بیاوریم که همه کارها را رها کنند و به ما کمک کنند.» حال معلوم نیست مرادی چرا روی کمکی که اصلا معلوم نبوده انجام می‌گیرد حساب باز کرده و قول داده بود؟

روایت‌هایی از نحوه‌ مدیریت فدراسیون

یکی از دغدغه‌های رییس فدراسیون وزنه‌برداری پاسخ‌ دادن به انتقادات علیه خودش در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور است. مرادی در همان مصاحبه با رادیو گفت: «برخی از افراد که ادعا می‌کنند در جهت توسعه وزنه‌برداری گام برمی‌دارند در حال تخریب هستند.» در این زمینه می‌توان به دو انتصاب علی مرادی به عنوان نمونه اشاره کرد. اول انتصاب محمد جماعت به عنوان رییس روابط عمومی فدراسیون. منابع مطلع از داخل فدراسیون وزنه‌برداری به خبرنگار روزنامه اعتماد گفتند رییس روابط عمومی فدراسیون اکثرا در محل کارش حاضر نمی‌شود. یکی از مدیران این فدراسیون به خبرنگار «اعتماد» گفت که«وقتی دنبال او می‌گردیم باید یک هفته با این شخص تماس بگیریم تا پیدایش کنیم.» این وضعیت این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که رییس روابط عمومی کارمند علی مرادی است یا بالعکس؟ شنیده‌های خبرنگار روزنامه اعتماد نشان می‌دهد دوستی رییس روابط عمومی فدراسیون با علی فروغی رییس شبکه سه باعث شکل‌گیری چنین فضایی شده. دومین مورد دعوت علی درویش‌زاده از استان خوزستان به عنوان مربی به اردوی تیم ملی جوانان است. این دعوت در حالی صورت گرفت که اهالی وزنه‌برداری درویش‌زاده را بیشتر به عنوان مجری و مسوول روابط عمومی دانشگاه آزاد یکی از شهرستان‌های استان خوزستان می‌شناسند تا مربی فعال و سازنده در وزنه‌برداری. به نظر می‌رسد مرادی می‌خواهد با استفاده از آدم‌های رسانه‌ای از فضاهایی که این افراد دراختیارش قرار می‌دهند استفاده کند و پاسخ منتقدین را نه از زبان خودش که از زبان فعالان سایبری بدهد. غافل شدن مرادی از اداره فدراسیون و حساسیت روی منتقدان در فضای مجازی و تشکیل سپر رسانه‌ای باعث شد پریسا جهانفکریان بلافاصله بعد از گذاشتن پست اعتراضی علیه مرادی در اینستاگرام به کمیته انضباطی فراخوانده شود تا به او بگویند «محرومت می‌کنیم» و این ورزشکار کشورمان هم با ناامیدی سراغ جراحی دستش برود و این‌چنین فرصت المپیک را از دست بدهد. همان‌طور که پیش از این مرضیه قنبری را به دلیل انتقاد از فدراسیون حذف کردند. مدتی پیش مرضیه قنبری که در اولین تیم اعزامی زنان به قهرمانی آسیا حضور داشت، در صفحه شخصی خود انتقاداتی را نسبت به نبود امکانات در شهرش مطرح کرده بود و نام برخی از افرادی که کاندیدای انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری بودند را تگ کرد و پس از آن دیگر به اردوی تیم ملی دعوت نشد. جالب اینکه با همه تاکیدی که مرادی بر اطلاع‌رسانی و فعالیت در فضای رسانه‌ای دارد به ندرت خبری از روابط عمومی فدراسیون منتشر می‌شود و سایت فدراسیون هم نسبتا تعطیل است. سایتی که آخرین خبرش مربوط به 22 خرداد است و حتی خبر کسب سهمیه پریسا جهانفکریان را هم کار نکرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها