حامی «خاوری» و رفیق «مشایی» در دولت «رئیسی»؟/ او کیست؟

از حمایت‌های بیغش، حمایت او از محمود خاوری است مانند اسفند 90 که گفت از خاوری چنین انتظاری می‌رفت که با استعفای خود اوج ولایت‌پذیری و خدمتگزاری واقعی را نشان دادند. نماینده شازند با بیان اینکه خاوری هیچ نقشی در این اختلاس بزرگ بانکی نداشته و یکی از مدیران اقتصادی کشور بوده برای رضای خدا استعفا داد؟

حامی «خاوری» و رفیق «مشایی» در دولت «رئیسی»؟/ او کیست؟
کد خبر: 501596
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۱۹:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «برخی از دولتمردان روحانی در روزهای پایانی دولت، در تلاشند منابع و مناصب را بین خود و اطرافیانشان تقسیم کنند.» یا ««کاغذ خردکن‌های نهاد ریاست‌جمهوری سه شیفت فعالند.

به گزارش آرمان ملی، از اسناد تجاری ارز های 4200 تومانی سفارشی معاونت اقتصادی گرفته تا نتایج مذاکرات مفتضحاته با طالبان... .» و هجمه‌هایی که این روزها از سوی یار قدیمی احمدی‌نژاد و نماینده دلواپس فعالی مجلس به روحانی و یارانش می‌شود. اما چرا محمود احمدی‌بیغش چنین می‌کند؟ آیا او قصد دارد با تخریب دولت روحانی دارای جایگاهی در دولت رئیسی شود؟


حامی خاوری و یار مشایی نگران چیست؟


هنوز از آنچه در دولت‌های نهم و دهم رخ داده نگران هستند و پس از گذشت 8 سال درباره آنچه حتی بعد از پایان عمر این دولت رخ داده، سوال می‌شود. برخی برای فرار از پاسخگویی صف خودشان را از یارانشان در دولت احمدی‌نژاد جدا می‌کنند و مدعی می‌شوند حتی خودشان از منتقدان اصلی عملکرد آن دولت هستند. برخی دیگر ظاهرا نمی‌توانند اعلام برائت کنند، بنابراین دولت پس از آن یعنی دولت روحانی را به نقد می‌کشند و اتهاماتی را که به دولت احمدی‌نژاد وارد بود، به دولت روحانی نسبت می‌دهند تا شاید آنچه در دولت‌های نهم و دهم رخ داده از اذهان حذف شود.

احمدی‌بیغش، استاندار خراسان‌شمالی در دولت احمدی‌نژاد و یکی از مدافعان سرسخت او است که تصمیم داشته وارد مجلس نهم شود؛ اما ردصلاحیت شده و در انتخابات مجلس یازدهم تایید و به پارلمان رسیده است.‌

حمایت‌های بیغش از احمدی‌نژاد در اذهان هست. مانند سال 88 که گفت: «‌سفر احمدی‌نژاد به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی است که از آن می‌توان در راستای رساندن صدای حقانیت مردم ایران به جهان استفاده کرد.»

یکی از سایت‌های خبری در گزارشی آورده است:«‌احمدی‌بیغش البته در دورانی که در مجلس حضور نداشت، به دلیل روابط نزدیکش با مثلث اسفندیار رحیم‌مشایی، محمدرضا رحیمی و حمید بقایی بیکار نماند و با حکم دولت احمدی‌نژاد به عنوان استاندار خراسان‌شمالی انتخاب شد. این اتفاق البته چندان برای مردم آن منطقه خوشایند نبود و طرح تقسیمات کشوری که در دوره او در آن استان مطرح شد، موجب کشته شدن یک نفر و مجروح شدن تعدادی از مردم در ایام نوروز شده بود. حاشیه‌های احمدی‌بیغش به همین‌جا ختم نشد. او در خراسان‌شمالی گفته بود: «قبل از سفر آقا به خراسان‌شمالی این استان در ایران ناشناخته بود. اگر جایی می‌گفتند خراسان‌شمالی، مردم یاد فقر، عقب‌ماندگی ذهنی، عقب‌ماندگی فرهنگی و کسانی که دائماً به دنبال بردن حیوانات‌شان به صحرا و چوپانی هستند، می‌افتادند».

سخنان احمدی‌بیغش چندان به مذاق مردم خوش نیامد و آنها بحث شکایت از او را مطرح کردند. موسی‌الرضا ثروتی، نماینده اصولگرای خراسان‌شمالی بحث برکناری او را کلید زد. سایت اصولگرای افکار‌نیوز در گزارشی خبر داد که آن زمان مردم با امضای طوماری که به ریاست‌جمهوری و بیت رهبری ارسال کرده‌اند، خواهان برکناری استاندار خراسان‌شمالی شده‌اند».


آنچه بیغش مدعی شد


احمدی‌بیغش دیروز مدعی شد:«‌ما شاهد اقداماتی از سوی دولتمردان برای ایجاد حیاط خلوت در روزهای پایانی از عمر دولت تدبیر و امید هستیم. برخی از دولتمردان فعلی در حال حاضر تلاش می‌کنند یکسری منافع مادی غیرمشروع را نصیب خود و بستگانشان کنند یا اینکه سمت‌هایی را بین خودشان تقسیم کنند. برخی از دولتمردان این روزها به دنبال آن هستند که هیات مدیره‌ها و مدیرعاملی شرکت‌ها و نهادهای مهم را بین خود و اطرافیان‌شان تقسیم کنند. علاوه بر این، برخی مسئولان تلاش می‌کنند امتیازات و مجوزاتی را در زمینه معدن، پتروشیمی و منابع نفتی برای خودشان کسب کنند.» ‌

در ادامه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا شما مدارک مستندی در این زمینه دریافت کرده‌اید، گفت: «بله. ما در این زمینه گزارش و اسناد کافی داریم.‌ این دولتمردان به دنبال آن هستند که تا زمانی که روی کار هستند، این اقدامات را انجام دهند تا در آینده بتوانند از رانت‌های بزرگ و منابع مالی کلان استفاده کنند.»

قبل از آن هم ادعا کرده بود: «کاغذ خردکن‌های نهاد ریاست‌جمهوری سه شیفت فعالند. از اسناد تجاری ارز‌های 4200 تومانی سفارشی معاونت اقتصادی گرفته تا نتایج مذاکرات مفتضحاته با طالبان... .» و پیش از آن هم در تیر سال گذشته گفته بود:«‌واگذاری «اختیار تام جزایر ایران به چین» واقعیت دارد و این موضوع بخشی از سند جامع همکاری 25 ساله ایران و چین است». اما بلافاصله این اظهارات را تکذیب کرد و گفت:«‌هرگز نگفتم جزایر ایرانی به چینی‌ها واگذار شده است.»


بیغش پاسخگو باشد


درباره ادعاهای بیغش لازم است به عملکرد دولتی پرداخت که او استاندار و حامی آن بوده است. 9 خرداد 93 بود که خبرگزاری ایسنا نوشت:«‌با وجودی که نزدیک به 10 ماه است که احمدی‌نژاد دفتر ریاست‌جمهوری را ترک کرده اما هنوز 26 خودروی متعلق به ریاست‌جمهوری را تحویل نداده است».

کاش احمدی‌بیغش به این سوال پاسخ دهد که این 26 خودرو در این مدت در اختیار چه افرادی قرار داشته‌ و چه استفاده‌ای از آنها می‌شده است. رویداد 24 هم نوشته بود:«‌از حمایت‌های بغعش، حمایت او از محمود خاوری است مانند اسفند 90 که گفت از خاوری چنین انتظاری می‌رفت که با استعفای خود اوج ولایت‌پذیری و خدمتگزاری واقعی را نشان دادند. نماینده شازند با بیان اینکه خاوری هیچ نقشی در این اختلاس بزرگ بانکی نداشته و یکی از مدیران اقتصادی کشور بوده برای رضای خدا و التیام‌بخشی عمومی استعفا و از مردم عذرخواهی کرد». البته در 18 اردیبهشت همان سال خاوری ضمن تشکر از آقای احمدی‌بیغش نماینده شازند گفته بود:«‌فرصت خوبی را فراهم کردند تا در خدمت مردم باشیم».

از دیگر اقدامات او برای جلب آرای مردم شهرستان شازند، استفاده از نام سردار سلیمانی به عنوان شخصیت محبوب مردم است. این درحالی است که بر اساس اتفاقات سال‌های گذشته، اساسا حلقه‌ای که بیغش در دولت احمدی‌نژاد با آنها ارتباط داشته، با شکایت سردار سلیمانی در دادگاه محکوم شده‌اند. پس از آن احمدی‌نژادی‌ها بیانیه‌های شدید‌اللحنی علیه سردار سلیمانی منتشر کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها