مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی:

بیش از 200 هزار تن «وش پنبه» در سال 1400 تولید می‌شود

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پنبه در 20 استان کشور کشت می‌شود، گفت: امسال بیش از 200 هزار تن «وش پنبه» در کشور تولید می‌شود.

بیش از 200 هزار تن «وش پنبه» در سال 1400 تولید می‌شود
کد خبر: 501793
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۱۳:۴۶:۴۵

اعتمادآنلاین| «ابراهیم هزارجریبی» افزود: امسال برای 115 هزار هکتار کشت پنبه برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما به علت گرما و خشکسالی بی‌سابقه پیش بینی می‌کنیم 80 درصد این برنامه تحقق پیدا کند.

به گزارش ایرنا، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیرکشت پنبه در سال جاری را بر اساس گزارش های رسیده از استان‌های پنبه خیز کشور نزدیک به 90 هزار هکتار عنوان کرد.

هزارجریبی با بیان اینکه پنبه در 20 استان کشور کشت می شود، اظهار داشت: 6 استان اصلی کشت این محصول شامل خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، فارس و اردبیل هستند و خراسان رضوی با حدود 20 هزار هکتار سطح زیرکشت در رتبه نخست جای دارد.

وی، سطح کشت پنبه در سال گذشته را 98 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح 270 هزار تن وش پنبه در کشور تولید شد.

وی درباره آب مصرفی گیاه پنبه اذعان داشت: در استان های شمالی و دشت مغان در اراضی کشت پنبه 5 هزار متر مکعب آب در هر هکتار مصرف می شود و در مناطق خشک مصرف آب به حدود 11 هزار متر مکعب در هر هکتار می رسد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در همین حال به کشاورزان توصیه کرد: برای افزایش بهره وری آب، مزارع پنبه خود را به سیستم آبیاری تیپ یا قطره ای مجهز کنند.

وی عملکرد تولید وش پنیه طی دو سال اخیر را رو به رشد دانست و خاطرنشان کرد: عملکرد تولید وش پنبه از دو هزار و 200 کیلوگرم در هر هکتار به دو هزار و 500 کیلوگرم رسیده است.

هزارجریبی افزود: با اقدامات انجام شده پیش بینی بر این بود که عملکرد تولید این محصول به دو هزار و 700 کیلوگرم در هکتار تا پایان برنامه ششم توسعه برسد، اما بروز خشکسالی، برنامه ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی، نیاز کشور به وش پنبه را طبق میانگین مصرف سال گذشته نزدیک به 360 هزار تن عنوان کرد و گفت: با توجه به رشد صنایع جدید نساجی ظرف سه سال اخیر، پیش بینی می شود نیاز این صنایع به 450 هزار تن وش پنبه برسد.

در حالی که نیاز سالیانه صنعت و ظرفیت جذب پنبه کشور 250 هزارتن است، بنابراین بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت از محل واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند تامین می‌شود که عمده واردات از ازبکستان است.

اکنون 70 کارخانه جداکننده پنبه دانه در کشور فعال است، این در حالی است که در سال‌های گذشته تعداد این کارخانجات 100 مورد بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها