کد خبر: 502534
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۵:۰۵:۴۱
| |

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

پایداری اقتصادی بخش کشاورزی بعد از کرونا باید حفظ شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد که باید تاب آوری کشاورزان را در مقابل تاثیرات منفی شیوع کرونا با تسهیل در خدمت به کشاورزان و اختصاص تسهیلات کم بهره و امهال آن درصورت نیاز افزایش داد.

پایداری اقتصادی بخش کشاورزی بعد از کرونا باید حفظ شود
کد خبر: 502534
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۵:۰۵:۴۱

اعتمادآنلاین| محمد فرید سپری امروز چهارشنبه در همایش ملی مدیریت کسب و کار در شرایط بحران و عدم اطمینان با عنوان « تاب آوری اجتماعی اقتصادی بخش کشاورزی بعد از پاندمیک کرونا» که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد اظهار کرد که در شرایطی که مواد غذایی کافی برای تغذیه تمامی افراد در دنیا وجود دارد و دلیلی جهت احتکار مواد غذایی نیست، شیوع بیماری کووید-19 به‌صورت بالقوه می‌تواند زنجیره‌های حیاتی تأمین مواد غذایی را هم بین کشورها و هم درون کشورها و بین مناطق روستایی و شهری با مشکلات جدی مواجه سازد.

به گزارش ایسنا، وی افزود که شیوع ویروس کرونا در ابتدا به دلیل کاهش نیروی کار و ترس از مبتلا شدن تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان و با اعمال محدودیت‌ها بر واردات و صادارت از سوی دولت‌ها، چالش‌هایی را برای حمل‌ونقل مواد غذایی و دسترسی به واحدهای فرآوری مواد غذایی و همچنین بازارهای مصرف ایجاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد که در این شرایط، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان تأثیرات این اختلال را تجربه کردند و در نهایت این مسئله در مقطعی از سال موجب کاهش درآمد کشاورزان، ناپایداری قیمت‌های مواد غذایی و کمبود موقتی مواد غذایی گردید.

وی عنوان کرد که با گذشت زمان و تغییر نگرش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، به مرور اثرات منفی بیماری کرونا بر بخش کشاورزی کاهش یافته و بر اساس آمار موجود حجم تولیدات بخش کشاورزی استان از جمله محصولات زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان، عسل و غیره در سال گذشته نسبت به سال 98 نه تنها کاهش نیافته بلکه در اکثر موارد افزایش یافته است.

سپری با اشاره به آسیب های دیگر بیماری کوید 19 در بخش زراعت ادامه داد که آنچه که در سال زراعی 1400-1399 افزون بر اثرات شیوع ویروس کرونا تولیدات بخش کشاورزی را با تهدید جدی مواجه ساخته است، وقوع بلایای طبیعی خشکسالی و سرمازدگی، طغیان سن و علف هرز و همچنین نوسانات ارزی و افزایش قیمت نهاده های تولید بود.

وی خاطرنشان کرد که سازمان جهاد کشاورزی در راستای مقابله با خشکسالی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی در سال زراعی جاری اقدامات موثری انجام داده است و جهت تاب آوری اقتصادی اجتماعی و جبران ضرر و زیان وارده به بهره برداران بخش کشاورزی، حمایت های ویژه دولت از کشاورزان تاب آوری را افزایش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان یادآور شد که از جمله حمایت‌های دولت، اختصاص اعتبار ویژه به منظور پرداخت کمک بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات معوق بانکی، اجرای طرح های ضروری و پیشگیرانه در بخش تامین و انتقال آب، توسعه بیمه محصولات کشاورزی و غیره ضروری به نظر می رسد. که در این راستا نیز پیگیری های متعددی صورت گرفته که امید است نتایج مطلوب حاصل گردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها