کد خبر: 502602
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۰۸:۰۶:۰۰
| |

حاتمی، کارشناس حوزه سلامت:

آیین‌نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه باید اجرا شود

یک کارشناس حوزه سلامت گفت: جمع‌بندی جلسه به این صورت شد آیین نامه جدید بایستی اجرا شود و راهبرد کلان رهبری این است که کسور لحظه ای بدون قانون نماند پس نباید منتظر دولت بعد باشیم و باید برای همین آئین نامه زودتر ضابطه تنظیم شود.

آیین‌نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه باید اجرا شود
کد خبر: 502602
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۰۸:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| در 8 خرداد 1400 آیین نامه جدید داروخانه‌ها از سوی وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شد که اصلاحاتی از جمله حذف حدنصاب جمعیتی و امتیازی درنظر گرفته شدن حدفاصله از داروخانه دایر در آن صورت گرفته بود و نیز در این آیین نامه تاکید به وجود اتاق‌های مشاوره‌ای در داروخانه ها دارد. در نتیجه این سهولت مجوز داروخانه‌ها، رفع انحصار از این حوزه و نیز افزایش دسترسی مردم به خدمات دارویی و بهداشتی، افزایش رقابت پذیری و ارتقای کیفیت ارائه شده توسط داروخانه‌ها و نیز اشتغال بیشتر خواهد بود، پیرامون این موضوع با حاتمی کارشناس سلامت به گفتگو پرداختیم.

به گزارش فارس، حاتمی کارشناس حوزه سلامت درباره مزایای آیین نامه جدید داروخانه‌ها و نیز تکلیف اجرای این آیین نامه، توضیح داد: مزایای آیین‌نامه جدید به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول بعد اقتصادی آن است که انحصار و حریم جمعیتی، بعد از مدت‌ها شکسته شد و باتوجه به اینکه کشور به سقف حریم جمعیتی در رسیده است، طبق آیین نامه قبلی داروخانه‌ها، بیشتر از تعداد فعلی داروخانه‌ای نمی‌توانست تأسیس شود و داروسازانی که فارغ التحصیل می‌شدند امکان تأسیس داروخانه را نداشتند مگر با خرید مجوز داروخانه‌هایی که قیمتش نجومی بوده و بعضا به 10 میلیارد یا بیشتر می‌رسید و هر کسی قادر به خرید مجوز داروخانه نبود.

وی در ادامه افزود: لذا دلایل مختلف در این حوزه، انحصاری را ایجاد کرده بود که برای مثال حتی در مناطق بسیار محروم مثل سراوان، مثل سیستان و بلوچستان که نسبتا منطقه‌ی نا‌امنی است، امکان تأسیس داروخانه وجود نداشت و باید می‌رفتی در صف طویل جمع آوری امتیاز یا دیگر اینکه برای خرید مجوز از ذی صلاحی که مجوز داروخانه‌اش را ابطال کرده و قصد فروش آن را دارد و این یعنی عملاً امکان تأسیس داروخانه در سراوان نبود و برای دیگر شهرها نیز به همین صورت یا بسیار دشوارتر است.

این کارشناس سلامت با بیان یک دیدگاه مخالفان آیین نامه، تشریح کرد: با آیین‌نامه‌ی جدید این امکان برای داروخانه‌ها فراهم شده تا همانند دیگر بازارها خود را متعادل کند، و تا جایی که کشش دارد داروخانه تأسیس شود، و انحصار از بازار دارویی رفع شود. نکته مثبتی که در نتیجه شکستن انحصار داروخانه‌ها اتفاق می‌افتد، افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم، خصوصا به مناطق محروم است. درحالیکه خلاف این را مخالفین آیین‌نامه‌ی جدید می‌زدند و مخالفت این بود که، با این آیین نامه داروسازهای جوان در شهر‌های بزرگ، و در شهر و نزدیک اقامتشان داروخانه تاسیس می‌کنند و دسترسی برای مناطق محروم را به مشکل خواهد خورد.

وی در پاسخ به این مخالفت‌ها افزود: این کذب محض است، زیرا آمار رسمی‌ وجود دارد که بعد از ابلاغیه‌ی آیین‌نامه جدید، درخواست‌های تأسیس داروخانه در شهرستان‌های خیلی معروف استان کردستان 70 درصد افزایش یافته است، یعنی داروسازان این مناطق که امیدی به جمع آوری امتیاز برای تاسیس داروخانه در این مناطق نداشتند، با این آیین‌نامه جدید امیدوار شدند و در صف شهرستان‌های کوچک و محروم قرار گرفتند که این سبب آن خواهد شد تا کیفیت خدمت‌رسانی در مناطق محروم را افزایش بدهد.

حاتمی با اشاره به بعد مثبت دیگر آیین نامه جدید داروخانه‌ها، تاکید کرد: بعد مثبت دیگر خدمات‌محور شدن داروخانه‌ها است زیرا در این آیین نامه به وجود اتاق مشاوره‌ای در داروخانه‌ها تاکید شده است، یعنی وجود مشاوره برای تأسیس داروخانه امتیاز داشته و نیز برخی از خدمات‌ مثل کیت‌های دسترسی به واکسیناسیون و امثالهم که این نوع خدمات نیز در داروخانه‌های خارج از کشور مرسوم است و مسئولیت این کارهای فوری و ضروری با داروخانه‌هاست و لزومی به مراجعه به دکتر و متخصص برای برخی موارد عمومی نیست.

وی در ادامه، عنوان کرد: خدمات‌محور شدن داروخانه‌ها باعث می‌شود که سود داروخانه‌ها تنها از فروش دارو نبوده و وجه تمایز داروخانه‌ها از بحث‌های اقتصادی صرف و زد و بندها خارج شود و به کیفیت ارائه خدمات، بستگی داشته باشد. برای مثال داروسازی که با‌سوادتر باشد، بهتر به مردم خدمت‌رسانی کند و اقداماتی از این قبیل که این ها از مزیت های اصلی اجرایی شدن آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه است.

حاتمی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به جمع‌بندی آخرین جلسه کمیته غذا و دارو مجلس در روز دوشنبه 14 تیرماه افزود: بیش از سی نفر موافقین و مخالفین آئین نامه جدید تاسیس داروخانه در کمیته دارو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به گفتگو پرداختند در این جمع دکتر شانه ساز، معاون غذاودارو وزارت بهداشت، دکتر محمدی مدیر کل دارو سازمان غذاودارو و دکتر رستمی مدیر داروخانه‌ها در سازمان غذاودارو و چند تن از اعضای انجمن داروسازان، سمینار دانشجویی داروسازان جوان، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران، پژوهشگران اقتصادی، نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس و نمایندگان داروخانه دارن غیرداروساز و دیگر افراد حضور داشتند جمع بندی نهایی جلسه نیز به این صورت شد که آیین نامه بایستی اجرا شود و راهبرد کلان رهبری این است که کسور لحظه ای بدون قانون نماند پس نباید منتظر دولت بعد باشیم و باید برای همین آئین نامه زودتر ضابطه تنظیم شود اما مانند نرم افزارها که به روزرسانی می‌شوند و آپدیت های جدید صادر میشود، برای اصلاح آئین نامه جدید هم به زودی جلسات بررسی اصلاح آن، در حین اجرا، شروع شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها