اتحادیه عرب:

حل نشدن مشکل سد النهضه بر امنیت کل منطقه تأثیر می‌گذارد

معاون دبیرکل اتحادیه عرب پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پرونده سد النهضه اتیوپی، درباره پیآمدهای حل نشدن این پرونده هشدار داد.

حل نشدن مشکل سد النهضه بر امنیت کل منطقه تأثیر می‌گذارد
کد خبر: 502697
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۱۱:۳۱:۱۴

اعتمادآنلاین| «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که مصر و سودان در حال حاضر به فکر گزینه نظامی برای حل‌وفصل مشکل سد النهضه نیستند.

به گزارش فارس، زکی در مصاحبه با کانال سعودی «الشرق» افزود که اتحادیه عرب هر آنچه درباره گزینه نظامی گفته می‌شود، دنبال می‌کند اما این سخنان تنها در اذهان وجود دارد و باید اشاره کرد که هر یک از این دو کشور که در این تنگنا قرار گرفته و احساس کنند که هیچ راهی برای خروج از این بحران به روش سیاسی وجود ندارد، به دنبال گزینه‌های دیگری خواهند رفت.

وی همچنین تأکید کرد که لجاجت اتیوپی نیز به ویژه برای بازگشت به مذاکرات در یک بازه زمانی و دستیابی به توافقی الزام‌آور، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

این مسئول اتحادیه عرب هشدار داد که حل نشدن بحران سد النهضه بر امنیت کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل امروز پنج‌شنبه نشستی را با موضوع بررسی بحران سد النهضه برگزار کند حال آنکه اتیوپی بر این باور است که شورای امنیت صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و دو کشور سودان و مصر در تلاش هستند تا اتیوپی را از حق خود برای استفاده از آب رود نیل محروم کنند.

احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان مصری می‌گویند، در صورت نهایی شدن آن می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها