کد خبر: 502830
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۰۸:۳۸:۲۰
| |

آموزش 27 هزار سرباز در سه ماهه اول سال جاری

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا با افت مواجه شدیم که آمار سرباز آموزش دیده به عدد 85 هزار نفر کاهش پیدا کرد، در 3 ماهه‌ی اول سال جاری 27 هزار سرباز تحت آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بوده اند.

آموزش 27 هزار سرباز در سه ماهه اول سال جاری
کد خبر: 502830
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۰۸:۳۸:۲۰

اعتمادآنلاین| عرفان منش گفت: در طرح سرباز ماهر، بخش‌های اقتصادی مختلف که شامل صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر می‌شود وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب عرفان منش مدیر کل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص طرح سرباز ماهر اظهار کرد: عمدتا مهارت‌های شغلی و بعضا مهارت‌های شایستگی را شامل می‌شود، مهارت‌های شغلی مرتبط با مهارت‌های لازم برای ورود به یک شغل است که ازابتدا تا انتهای یک شغل را در سطوح مختلف افراد کارآموز آموزش می‌بینند.

وی افزود: مهارت‌های شایستگی بیشتر ناظر بر بخش‌های تکمیلی است که عمدتا مرتبط با شاغلین می‌شود و کسانی که دوره‌های شغلی را گذرانده اند در تکمیل مهارت خود می‌خواهند یک سری دوره‌ها را بگذارنند کاربرد دارد.

عرفان منش گفت: برای سرباز‌ها هر دو نوع مهارت‌ها را داریم و در بخش‌های اقتصادی مختلف شامل صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر که این‌ها مشاغل متعددی را شامل می‌شوند.

مدیر کل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: فراوانی برخی از دوره‌های ما در پادگان‌ها و آموزش برای سربازان بیشتر متناسب با زمینه‌های به کارگیری سربازان، نیرو‌های مسلح وامکاناتی در اختیار دارند است، کارگاه‌های آموزشی را با کمک ما تجهیز کردند، کارگاه‌های محیط کار واقعی دارند به عنوان مثال در حوزه‌ی تاسیات، حوزه‌ی برق، حوزه‌ی خودرو، حوزه‌ی آی تی، حوزه‌ی آرایش و پیرایش، صنایع غذایی و ....

عرفان منش در پاسخ به اینکه چه مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود بیان کرد: بستگی دارد به اینکه چه منطقه‌ای، کدام نیروی نظامی در چه پادگانی مدنظر ما است که رشته‌های بسیار مختلف و متعددی وجود دارد.

وی در رابطه با اینکه آیا سازمان مکمل دیگری برای آموزش در این طرح وجود دارد یا خیر گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از سال‌های گذشته با نیرو‌های مسلح همکاری داشته است، اما از سال 96 که قرارگاه مهارت آموزی به دستور رهبر معظم در ستاد کل نیرو‌های مسلح به وجود آمده طبیعتا به صورت خاص و ویژه ماموریت آن‌ها پیگیری توسعه‌ای کمی و کیفی مهارت آموزی سربازان است که با دستگاه‌های مختلف وارد تفاهم و همکاری شدند.

مدیر کل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: قرارگاه مهارت آموزی که طبیعتا یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است، اما با وزارت خانه‌های دیگری هم از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی سی تی)، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم کار می‌کنند، تمام کسانی که در حوزه‌ی مهارت آموزی نقشی دارند وارد تفاهم و همکاری شده اند و دارند تلاش می‌کنند خدمات آن وزارت خانه در حوزه‌ی افزایش مهارت سربازان رو بتوانند به پادگان معطوف کنند.

عرفان منش بیان کرد: آموزش‌هایی که ما با نیرو‌های مسلح برای سربازان درنظر گرفته ایم، متوسط طول دوره اش حدود 100 ساعت است، اما به دلیل اینکه آموزش‌ها متنوع است، هر استانداردی به هر دوره‌ی آموزشی‌ای برای خود یک بودجه بندی زمان اجرا دارد که شامل آموزش عملی و تئوری می‌شود، آموزش‌های سازمان به طور کلی از آموزش‌های کوتاه مدت 30 ساعته تا آموزش‌های بلند مدت 1300 ساعت را دارا است.

وی ادامه داد: به طور متوسط آموزش‌های ما در حوزه‌ی پادگان برای سربازان حدودا 100 ساعت است که از دوره‌های کوتاه مدت بین 40 تا 50 ساعت تا دوره‌ای بین 150 تا 160 ساعت که متوسط اش 100 ساعت است.

عرفان منش بیان کرد: مدارک سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مدارک بین الملی در حوزه مهارت آموزی است که گواهینامه مهارت به آن می‌گویند، این گواهینامه‌ها یک مدرک منحصربه فرد محسوب می‌شوند که در کل کشور بی نظیرهستند.

وی گفت: مدارکی که به واسطه‌ی وزارت خانه‌های که در حوزه مهارت آموزی فعالیت دارند صادر می‌شوند اعتبار این مدارک به میزان گواهینامه‌ی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیست، همچنین گواهینامه‌ی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بین المللی محسوب می‌شود که قابل ترجمه خواهد بود و از خارج از کشور قابل ارائه است.

مدیر کل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور توضیح داد: گواهینامه‌ی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان مدرکی است که برای صدور مجوز‌های شغلی و مجوز‌های صنفی کاربرد دارد که برای تسهیلات اشتغال در واقع الویت برتری محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: این مدارک برای افرادی که به دنبال طرح‌های کارآفرینی و شغلی و نیز تسهیلات اشتغال هستند مزایای مناسبی محسوب می‌شود، و نیز بانک‌های عامل در صورتی که گواهینامه‌ی مهارت داشته باشند در الویت قرار می‌گیرند.

عرفان منش در پاسخ به اینکه آیا این آموزش‌ها اجباری است یا به سلیقه‌ی سربازان متنوع است گفت: در برنامه ریزی‌ها و تعاملات ما همیشه تاکید براین نکته داشتیم که نیرو‌های مسلح از اینکه فضای اجباری را در حوزه‌ی مهارت آموزی دنبال کنند پرهیز شود، چون موضوع یادگیری با زور و اجبار به شکل خوبی اتفاق نمی‌افتد و در صورت اتفاق افتادن شکلی صوری خواهد داشت.

وی ادامه داد: برای اینکه کارآموز در هنگامی که سرباز است به خوبی یاد بگیرد و انگیزه‌ی لازم را کسب کند، نیاز است ازقبل در حوزه‌ی آگاه سازی و مشاوره اقداماتی انجام شود و طبیعتا وقتی این اقدامات صورت بگیرد سربازان بسته به علاقه‌ای که دارند و نیز تجربه هایشان و معلومات قبلی خود انتخاب می‌کنند که در چه دوره و رشته‌ای مشغول به فعالیت شوند.

عرفان منش بیان کرد: بعد از کسب موفقیت در آزمون کتبی وعملی به افراد گواهینامه مهارت اعطا خواهد شد، همچنین در صورت اعمال اجبار، یادگیری صورت نخواهد گرفت و موفقیتی در آزمون‌ها از سوی سرباز‌ها کسب نخواهد شد.

وی یادآور شد: به طور متوسط قبل از سال 96 سالیانه بین 25 هزار نفر سرباز با همکاری ما با ستاد کل نیرو‌های مسلح آموزش دیده اند، از سال 96 که قرارگاه مهارت آموزی به وجود آمد و فعالیت خود را شروع کرده است به طور متوسط سالی 100 هزار نفر آموزش دیده اند که به میزان 4 برابر افزایش آموزش سربازان را داشته ایم.

عرفان منش عنوان کرد: این افزایش 4 برابری آموزش سربازان با شیبی همراه بوده است، به این معنی که در سال 96 عددی در حدود 70 هزار سرباز، در سال 97، 100 هزار نفر و درسال 98 نیز 120 هزار نفر آموزش دیده اند.

مدیر کل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یادآور شد: در سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا با افت مواجه شدیم که آمار سرباز آموزش دیده به عدد 85 هزار نفر کاهش پیدا کرد، در 3 ماهه‌ی اول سال جاری 27 هزار سرباز تحت آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بوده اند.

وی گفت: برای سال 1400 بحث اصلی که در دستور کار داریم این است که در مناطق محلی و محروم و همچنین سرباز‌هایی که در قرارگاه‌های مرزی خدمت خود را طی می کنند از طرح سرباز مهارت بی بهره نمانند، بحث کرونا نیز مانعی بوده که باعث شده ما روش خود را منعطف‌تر کرده و فقط به کارگاه‌های آموزشی اکتفا نکنیم.

عرفان منش بیان کرد: در کارگاه‌های محیط کار واقعی، کارگاه‌ها خدمات تولیدی و یا خدمات ارائه شده به نیرو‌های مسلح وجود دارد، همچنین بنگاه‌های پذیرنده‌ی کارآموز را بررسی کردیم و مجوز دادیم و تا کنون بیش از 7 هزار موقعیت و مکان آموزش شناسایی شده و استاد کاران مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: آموزش مجازی در فضای نظامی محدودیت‌هایی را با خود به همراه دارد، اما تلاش می‌کنیم تا آموزش مجازی را در فضای نظامی توسعه دهیم و موانع آن را برطرف کنیم.

عرفان منش گفت: در رابطه با فضای مجازی در سال 99 کرونا باعث شد تا کلاس‌های حضوری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همانند آموزش و پرورش و آموزش عالی تحت این ویروس قرار بگیرد و برگزاری تعدادی از دور‌های ما به صورت حضوری لغو شدند و تلاش کردیم آموزش خود را بیشتردر سیستم فضای مجازی ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: برای سربازان در محیط‌های پادگان محدودیت‌هایی از جمله عدم دسترسی به اینترنت و همچنین عدم استفاده از موبایل و تبلت وجود دارد که در حال تلاش هستیم تا یک مسیر میان بر برای حل این موانع و محدودیت به وجود بیاریم تا سربازان نیز بتوانند از آموزش مهارتی در شرایط کرونایی استفاده کنند.

عرفان منش توضیح داد: به دلیل اینکه آموزش عملی بخشی از آموزش طرح سرباز مهارت را شامل می‌شود، دستور العمل آموزش تلفیقی دردو بخش دولتی و خصوصی از ابتدای سال ارائه شده که مقرر شده است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قسمت‌های آموزش تئوری را از طریق سیستم مجازی دنبال کند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دوره کارگاه‌های آموزش‌های عملی را با نصف ظرفیت برای کارآموزان برگزار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها