کد خبر: 502831
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۰۸:۴۲:۴۷
| |

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

مالیات عایدی بر سرمایه از ضروریات اصلاح اقتصادی کشور است/ 4 برابر نیاز واقعی درقرعه‌کشی خودرو شرکت می‌کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سالانه تولید خودروی کشور 900 هزار واحد است و نیاز کشور هم همین مقدار است اما موقع ثبت نام مثلا 4 میلیون نفر به سایت مراجعه می‌کنند، آیا تمام این افراد متقاضی واقعی هستند؟ بنابراین خودرو هم از مواردی است که نیاز به مالیات بر عایدی سرمایه دارد.

مالیات عایدی بر سرمایه از ضروریات اصلاح اقتصادی کشور است/ 4 برابر نیاز واقعی درقرعه‌کشی خودرو شرکت می‌کنند
کد خبر: 502831
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۰۸:۴۲:۴۷

اعتمادآنلاین| مهدی طغیانی عصر روز پنج‌شنبه در قرارگاه شهید احمدی روشن اظهار داشت: در همه جای دنیا این مشکل وجود داشته‌است که می‌خواستند افراد را به سمت تولید سوق دهند؛ یکی از مهم‌ترین بسترهای این مهم ثبات بازار، سنجش فضای کسب و کار، آزادی اقتصادی و دیگر شاخص‌های پیش‌بینی شده در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر ثبات بازار، آماده کردن محیط برای رشد اقتصادی هم مهم است؛ مثلا صاحب شرکت هوندا در خاطراتش می‌گوید که از تعمیر موتور سیکلت شروع کرد و سپس به تولید موتور سیکلت و در نهایت به تولید صنعتی خودرو دست یافت و این حاصل محیط مناسب برای رشد اقتصادی است.

وی با اشاره بر اینکه در کشورهای پیشرفته قوائد بازی اقتصاد به گونه‌ای چیده می‌شود که رشد تولید اتفاق بیافتد تاکید کرد: در ایران قوائد بازی غلط است؛ مثلا در همین مسأله‌ی زاینده رود همه به دنبال برداشت بیشتر از آن هستند و فکر می‌کنند اگر برداشت نکنند عقب افتاده‌اند که به این پدیده تراژدی منابع مشترک می‌گویند و هر کس با هر چه می‌تواند، چاه، پمپ، بند، 1200 سدی که بر سرشاخه‌های زاینده‌رود بسته شده و... می‌خواهد بیشتر برداشت کند.

طغیانی اضافه کرد: این پدیده حاصل قوائد غلط است و حاکمیت نخواسته‌است که ذینفعان را سر یک میز جمع کند و از آن‌ها بخواهد که در تقسیم آب به توافق برسد و خود را به عنوان ناظر بر اجرای صحیح تقسیم‌بندی توافق شده قرار دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: به همین شکل قوائد اقتصادی نیز غلط است و با سه راه آماده کردن بستر(آسان سازی دریافت مجوز کسب و کار، حذف قوائد زائد و...)، ثبات در بازار و قوانین و اصلاح قوانین به شکلی که سوق دهنده به سوی تولید باشند باید این قوائد غلط را اصلاح کرد؛ این نکته حائز اهمیت است که تمام قوانین فوق به هم مرتبط است.

وی تصریح کرد: از بین حلقه‌های مهم اقتصادی نظام مالیاتی اهمیت خاصی دارد و دارای اهداف مختلفی است از جمله: تامین منابع دولت و بازتوزیع ثروت در جامعه از طریق مالیات توزیعی (با مالیات بر ثروت و درآمد از ثروتمندان مالیات می‌گیریم و با یارانه به نیازمندان می‌دهیم).

طغیانی ادامه داد: مالیات‌های هدایتی هم داریم که هدف آن‌ها کسب درآمد نیست بلکه هدفشان جریمه کردن و نوعی قائده گذاری برای حرکت به سمت تولید است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: در قرآن کریم از «کنز» بسیار نهی شده‌است و اشاره می‌کند به کسانی که به جمع کنز می‌پردازند و در راه خدا انفاق نمی‌کنند؛ انفاق در معنای خاص به معنی کمک به مستحق و در معنای عام به معنی خرج کردن است و علامه از انفاق به خرج کردن در راه خدا برای مردم یاد می‌کند؛ در زمان ما چه بسا انفاق خرج کردن در راه تولید است، چرا که فرد می‌تواند از آن صرف نظر کند اما با انفاق این ثروت از مسیر نادرست وارد مسیر صحیح اقتصادی می‌شود و سایر احکام مثل خمس و زکات نیز به همین جهت است.

وی در پایان این مقدمه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه نیز یک مالیات هدایتی است که ثروت را به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت می‌کند و اگر ثروت در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری شود باعث تقویت این بخش‌ها می‌شود؛ حدود 170 یا 180 کشور مالیات بر عایدی سرمایه (C. G. T) را در کشور خود اجرا می‌کنند.

طغیانی در ادامه بیان کرد: دو نفر را در نظر بگیرید که در یک شهرک صنعتی زمین می‌خرند و یک نفر به قصد تولید کار خود را در آن زمین شروع می‌کنند؛ از همان ابتدا مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد، حسابرسی به دفاتر، معرفی کارگران به تامین اجتماعی و... را پیش روی او می‌گذاریم؛ در حالی که فردی که فقط زمین خریده با دلال‌بازی قیمت زمین و اجاره‌بها را بالا می‌برد و بنابراین با زیاد بودن هزینه‌های تولید، واحدهای تولیدی همواره کوچک می‌مانند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با اینکه زمین یک بازار غیر مولد است، رشد سالیانه خود را با تورم دارد و حتی گاهی بیش از تورم هم رشد دارد؛ علاوه بر این حتی زمین قدرت نقد شوندگی بالایی دارد اما یک کارخانه سخت تر از زمین خالی به فروش می‌رسد.

وی درباره‌ی نحوه‌ی کار مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: به طور مثال فردی زمین می‌خرد، در سال اول می‌فروشد، فرد باید 40٪ عایدی یا همان سود حاصل از فروش را مالیات بدهد(ممکن است درصد مالیات در برخی کشورها بیشتر یا کمتر باشد اما متوسط همین مقدار است)، در سال دوم اگر بفروشد، این میزان 36٪ است و همین طور کمتر می‌شود تا سال دوازدهم که به 4٪ برسد و از سال دوازدهم به بعد قطعا 4٪ مالیات را باید پرداخت کند؛ اینکه نرخ مالیات در سال‌های اول بیشتر است به این خاطر است که در سال‌های اول انگیزه خرید زمین برای سوداگری بیشتر است.

طغیانی همچنین یادآور شد که مالیات بر عایدی سرمایه بر مازاد نیاز افراد قرار می‌گیرد و خانه مسکونی مورد نیاز هر خانواده معاف از مالیات است و می‌تواند بارها خرید و فروش شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سالانه تولید خودروی کشور 900 هزار واحد است و نیاز کشور هم همین مقدار است اما موقع ثبت نام مثلا 4 میلیون نفر به سایت مراجعه می‌کنند، آیا تمام این افراد متقاضی واقعی هستند؟ بنابراین خودرو هم از مواردی است که نیاز به مالیات بر عایدی سرمایه دارد و در سال اول، 30٪، در سال دوم 20٪، در سال سوم، 10٪ و از سال چهارم به بعد 0٪ از عایدی فروش خودرو مالیات می‌گیرد.

وی اشاره کرد که هر شخص بالای 18 سال می‌تواند یک خودروی معاف از مالیات داشته باشد اما اگر خودرو به نام فرزند زیر 18 سال باشد خودرو مازاد است و به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

طغیانی همچین از مالیات 30 درصدی برای ارز بالای 2500 دلار و مالیات بر عایدی طلای بیش از 100 گرم و معاف بودن وقف و هدیه‌ی مسکن برای اولین بار از مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای حفظ انگیزه‌های ساخت و ساز، خانه‌های نوساز در اولین فروششان، اگرچه مازاد باشند معاف از این مالیات‌اند.

وی در پاسخ به کسانی که می‌گویند اول تورم را حل کنید و بعد مردمی که برای حفظ سرمایه به بازارهای غیر مولد پناه برده‌اند را جریمه کنید گفت: تورم را باید حل کنیم اما اینکه اجازه بدهیم سرازیر شدن سرمایه به نیازهای مردم مثل مسکن، خودرو و... باعث افزایش قیمت آن‌ها شود کار درستی نیست؛ کما اینکه سال 99 یکی از دلایل اصلی افزایش تورم، سوداگری در بازار ارز بود، نیاز مضاعف در بازار ارز باعث می‌شد نیاز واقعی تامین نشود، قیمت‌ ارز رشد کند، تولیدکننده ارز گران تهیه کند، نهاده گران بخرد و در نهایت محصول گران به مردم تحویل داده شود(اگرچه این موضوع تنها دلیل افزایش تورم نیست).

طغیانی اشاره کرد: یکی از دلایل اصلی تورم ریشه‌ی نقدینگی است و یکی از دلایل آن کسری بودجه است که با گرفتن مالیات و کاهش کسری بودجه مشکل نقدینگی هم کم می‌شود و در نتیجه تورم پایین می‌آید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی می‌گویند با ورود مالیات بر عایدی سرمایه معاملات غیر رسمی شکل می‌گیرد که حرف درستی است اما سامانه‌هایی در حال شکل گیری است که از این امر جلوگیری می کند؛ مانند سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی که قرار بود تا اردیبهشت 99 راه اندازی شود اما هنوز راه اندازی نشده است.

وی در مورد سامانه فوق بیان داشت: طبق این سامانه هر خرید و فروشی نزد سازمان امور مالیاتی فاکتور می‌شود و یک فاکتور در کارپوشه خریدار و فاکتور دیگری در کارپوشه فروشنده ثبت می‌شود که در سایر امور مالیاتی نیز می‌تواند بسیار کارآمد باشد؛ خرید و فروش بدون فاکتور در سال برای هر نفر تا سقف 20 میلیون تومان است و بالاتر از آن امکانپذیر نیست.

طغیانی اضافه کرد: همچنین بحثی به نام حساب‌های فروش است که در آن حساب‌های مختص فروش افراد مشخص می‌شود و حساب‌هایی که تراکنش‌های غیر معمول دارند احضار می‌شوند و استفاده از حساب‌های دیگران برای فرار از ماایات منتفی می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: برخی افراد برای فرار از مالیات، تراکنش‌های خود را به قرض‌الحسنه‌ها برده‌اند که برای جلوگیری از این امر در حال رایزنی هستیم که قرض‌الحسنه‌ها یا در دل سازمان اقتصاد اسلامی یا در دل بانک‌های قرض‌الحسنه قرار بگیرند که البته این به معنی نفی استقلال آن‌ها نیست، بلکه به دنبال سازماندهی قرض‌الحسنه‌ها هستیم.

وی همچنین سامانه املاک و مسکن برای اخذ مالیات‌های مربوط به مسکن، سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی برای دریافت مالیات ارز و طلا و دفاتر مربوط به خودرو برای دریافت مالیات خودرو برشمرد.

در پایان طغیانی پاسخ به اینکه میزان تورم در طرح مالیات بر عایدی سرمایه چقدر است اظهار داشت: مدل‌های اقتصادی کاملا بر اقتصاد ایران منطبق نیست، مثلا با مدل‌های اقتصادی پیش بینی می‌شد یارانه‌ها 100٪ تورم دارند اما نهایت 10 تا 15 درصد تورم داشتند بنابر این تورم حاصل از این طرح کاملا مشخص نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها