سهم مونتاژی‌ها از سبد تولید خودروسازان کشور چقدر است؟

بررسی آمار عملکرد خودروسازان بزرگ کشور در سه ماهه نخست امسال حاکی از تمرکز آنها بر خودروهای ساخت داخل و کاهش سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولیدشان است.

سهم مونتاژی‌ها از سبد تولید خودروسازان کشور چقدر است؟
کد خبر: 502979
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۱۴:۵۴:۴۸

اعتمادآنلاین| این تغییر رویکرد و کاهش مونتاژ خودرو و در عوض حرکت به سمت تولید خودروهای داخلی از زمان دور دوم تحریم‌ها کلید خورد و به‌ویژه پس از خروج پراید و پژو 405 از خطوط تولیدشان، خودروسازان به تولیدات جدید روی آوردند.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو حکایت از افت سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولیدات‌شان دارد.

در حالی که تا دو سال پیش و قبل از دور تازه تحریم‌ها حضور خودروهایی همچون پژو 2008، دانگ‌فنگ، هایما، سوزوکی گراند ویتارا، سراتو، برلیانس، چانگان، آریو، ال90، ساندرو و سیتروئن سی3 را در سطح جاده‌ها و خیابان‌های کشور شاهد بودیم، اما این روزها بسیاری از همین خودروها دیگر به انتهای راه رسیده‌اند و تولید نمی‌شوند.

مطابق آخرین داده‌های منتشره در سامانه کدال، در بهار امسال در مجموع یک‌هزار و 334 دستگاه از این خودروها تولید شد که در هم‌سنجی با سال گذشته که با همین شرایط تحریمی مواجه بودیم، افت 76.2 درصدی نشان می‌دهد.

مونتاژی‌های ایران‌خودرو

بیشترین آمار مونتاژ خودرو در سه ماهه نخست امسال متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو است. آبی‌پوشان جاده مخصوص در این مدت یک‌هزار و 119 دستگاه هایما تولید کردند.

هرچند مسوولان ایران‌خودرو در ماه‌های پایانی پارسال از توقف تولید این شاسی‌بلند چینی خبر داده بودند، اما با حداقل مونتاژ تولید آن ادامه یافت.

در مقایسه، سال گذشته و طی همین مدت ایران‌خودرویی‌ها یک‌هزار و 450 دستگاه هایما و 156 دستگاه پژو 2008 تولید کرده بودند، بنابراین آمارها حکایت از افت 30.3 درصدی برای این خودروساز در حوزه مونتاژی‌ها دارد.

با توجه به تولید 97 هزار و 230 دستگاهی ایران‌خودرو در بهار امسال، سهم مونتاژی‌های این خودروساز 1.15 درصد تولید بوده است.

سایپا بدون خودروی مونتاژی

برپایه آمارهای سامانه کدال، گروه صنعتی سایپا بهار امسال را بدون تولید خودروهای مونتاژی پشت سر گذاشت و در عوض بر خودروهای تولید داخل به‌ویژه محصول جدیدشان شاهین تمرکز کردند. بنابراین افت 100 درصدی در این حوزه در هم‌سنجی با پارسال به ثبت رساندند.

این در حالی است که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص سال گذشته در همین مدت 13 دستگاه آریو و 9 دستگاه سراتو تولید کرده بودند.

شایان ذکر است سایپا در سه‌ماهه نخست امسال 81 هزار و 669 دستگاه خودرو تولید کرد که سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولید این خودروساز صفر درصد بوده است.

مونتاژی‌های پارس‌خودرو

برپایه این گزارش، مجموع تولیدات پارس‌خودرو در سه ماهه نخست امسال به 24 هزار و 630 دستگاه رسید که در بین آنها 215 دستگاه خودروی مونتاژی برلیانس دیده می‌شود.

بر این اساس سهم مونتاژی‌های این خودروساز رقم ناچیز 87 صدم درصد بوده است.

این در حالی است که پارس‌خودرویی‌ها در مدت مشابه پارسال یک‌هزار و 378 دستگاه برلیانس و 2 هزار و 600 دستگاه رنو (در مجموع سه‌هزار و 978 دستگاه خودروی مونتاژی) تولید کرده بودند و افت 94.6 درصدی در این عرصه به ثبت رساندند.

باید دید کاهش سهم مونتاژی‌ها منحصر به شرایط کنونی تحریم‌ها است یا اینکه در صورت برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها شاهد پر رنگ‌تر شدن حضور مونتاژی‌ها خواهیم بود، چه اینکه در مقایسه با خودروهای داخلی از حاشیه سود بیشتری برای خودروسازان برخوردار بوده و به‌طور معمول تولید آنها دردسر کمتری دارد.

رونمایی از پلتفرم‌های جدید و به تولید انبوه رسیدن خودروهایی همچون «تارا» و «شاهین» و در ادامه کراس‌اوورهایی که در سال 1400 معرفی خواهند شد و به ادعای خودروسازان قابلیت رقابت با خودروهای خارجی هم‌کلاس خود را خواهند داشت، یکی از دستاوردهایی است که در شرایط دشوار تحریم‌ها و به مدد تخصص و تلاش مهندسان داخلی و توفیق اجباری در کنار گذاشته شدن خودروهای مونتاژی به دست آمده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها