کد خبر: 503004
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۰۷:۱۷:۳۰
| |

پیشنهادات نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به وزیر آینده جهاد کشاورزی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم پیشنهاد کرد که با توجه به وضعیت خشکسالی در ایران، به مسائلی مثل افزایش کشت گلخانه‌ای، مدیریت آبخیزداری، کاهش کشت هندوانه و افزایش کشت گندم برنامه ریزی کند.

پیشنهادات نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به وزیر آینده جهاد کشاورزی
کد خبر: 503004
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۰۷:۱۷:۳۰

اعتمادآنلاین| علیرضا عباسی در مورد خشکسالی در ایران اظهار کرد: کشور ما کم آب است. متوسط بارندگی در کشور ما 250 میلی لیتر است. بنابراین باید برنامه ریزی بلند مدت برای آب رسانی داشته باشیم تا از میزان بارندگی حداکثر استفاده را کنیم. متأسفانه در سال‌های اخیر سیاست‌های بی تدبیرانه‌ای نسبت به مسئله آب داشته‌ایم.

زمین ایران، تشت تبخیر آب

به گزارش ایسنا، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: بعضی می‌گویند که 90 درصد آب کشور صرف کشاورزی می‌شود. این عزیزان به این موضوع دقت نمی‌کنند که پیش از محاسبه آب مورد استفاده کشاورزی، بخش زیادی از آب‌های ما تبخیر می‌شود. در واقع کشور ما به یک تشت تبخیر تبدیل شده است. بنابراین باید مدیریتی داشته باشیم که آب‌های تبخیر شده را نگه داریم.

عباسی در ارائه راهکاری برای مشکل تبخیر آب‌های سطحی گفت: اگر بتوانیم مسئله آبخیزداری را توسعه دهیم، مشکل تبخیر حل می‌شود. ما باید در مسئله آبخیزداری فرآیند بودجه گذاری تا نظارت را دنبال کنیم. باید فکری به حال فصل‌های پربارش سال کنیم تا آب ما هدر نرود.

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه بهره‌وری بخش کشاورزی از آب‌های ایران پایین تر از 50 درصد است، گفت: کشورهای توسعه یافته بهره‌وری بالای 50 درصد دارند. باید تا آنجا که امکان دارد بهره‌وری بخش کشاورزی از مصرف آب را افزایش دهیم. کشورهای دنیا بالاتر از 50 درصد بهره‌وری کشاورزی از آب دارند. ما باید سیاست‌های تشویقی و تنبیهی را به کار ببندیم. ما باید سیاست گذاری دقیق داشته باشیم چرا که افزایش ده درصدی بهره‌وری بخش از کشاورزی از مصرف آبی نیز وضعیت ما را بهتر می‌کند.

ضرورت اجرای و افزایش کشت گلخانه‌ای

عباسی همچنین از ضرورت کشت گلخانه‌ای گفت و افزود: این نوع کشت، کشتی است با زمین و آب کمتر. میزان استفاده آب زمین‌های معمولی کشاورزی از آب بسیار بالاست. مصرف آب کشت گلخانه‌ای اما یک دهم کشت معمولی است. از طرف دیگر کشت گلخانه‌ای محصول بیشتری به ما می‌دهد. بنابراین رفتن به سوی کشت نوین می‌تواند آینده زیست محیطی ایران را تضمین کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور الگوی کشت مناسب وجود ندارد، گفت: به عنوان مثال ما در ایران هندوانه کشت می‌کنیم. اگر برای هر کیلو هندوانه 200 لیتر آب مصرف کنیم، در واقع هر کیلو هندوانه را به قیمت سه هزار تومان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کرده‌ایم. پس در واقع 200 لیتر آب را 3 هزار تومان فروخته‌ایم. کشت ما باید اولویت داشته باشد. آیا اولویت ما کشت هندوانه است یا کشت گندم؟

عباسی در پایان گفت: کشت گندم، کشت کم آبی است که به علت نپرداختن به آن ارز زیادی برای واردات مصرف می‌کند. شاید ارزآوری هندوانه برای ما در کل سال به نیم میلیارد دلار هم نمی‌رسد اما در حد یکی دو میلیارد دلار گندم وارد می‌کنیم. به نظرم وزارت جهاد کشاورزی و وزیر آینده جهاد کشاورزی باید برای این مسئله برنامه داشته باشد. هر کسی وزیر بشود و هر دولتی سر کار بیاید، مشکل آب خواهیم داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها