اصابت مالیات بر عایدی سرمایه به سوداگران، بازدارنده و گزنده خواهد بود

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سیاستگذار میخواهد اصابت مالیات بر عایدی سرمایه به گروه های کوچک، ذینفع و سوداگر بازدارنده و گزنده باشد گفت: در واقع این مالیات در گام های اول باید کاملا سخت گیرانه و تنظیمی باشد.

اصابت مالیات بر عایدی سرمایه به سوداگران، بازدارنده و گزنده خواهد بود
کد خبر: 503134
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۰:۲۵:۴۸

اعتمادآنلاین| ‌ در اختتامیه همایش «نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه» که چهارشنبه 16 تیر ماه با حضور صاحبنظران برگزار شد، احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن بیان مشخصات طرح پیش رو افزود با وضعیت خاصی که اقتصاد ما در حال حاضر دارد، فعلا کارکرد مالیات بر عایدی سرمایه باید کاملا تنظیم گرایانه باشد. در واقع این مالیات در گام های اول باید کاملا سخت گیرانه و تنظیمی باشد و سپس درآینده میتوانیم استفاده درآمدی نیز از این مالیات داشته باشیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع بندی نشست‌های همایش افزود: این مالیات 4 نوع دارایی را شامل میشود یعنی املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه، جواهر و طلا و انواع ارز، مشمول این مالیات خواهند شد.

وی افزود معافیت‌های متعددی نیز بنفع نیاز مصرفی خانوارها در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برای وسایل نقلیه به تعداد اعضای خانوار معافیت در نظر گرفته شده است

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دو دسته نرخ در طراحی متن فعلی کمیسیون اقتصادی در نظر گرفته شده است بیان کرد: دسته اول مربوط به مجموع عایدی سرمایه دارایی‌های است که کمتر از یکسال نگهداری میشوند و دسته دوم مربوط به مجموع دارایی هایی است که بیش از یک سال از نگهداری آنها میگذرد.

وی ادامه داد مباحث کارشناسی پیرامون تعدیل تورمی انجام شده است و تا الان تعدیل تورمی بر روی نرخ در کمیسیون اقتصادی نهایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذار میخواهد اصابت مالیاتی به گروه های کوچک، ذینفع و سوداگر بازدارنده و گزنده باشد، گفت: لازمه رصد کل تعاملات اقتصادی این است که حساب‌های تجاری و غیر تجاری رصد بشوند و به کدهای ملی اشخاص مرتبط شوند. درواقع رصد حساب‌ها مقدمه اخذ عادلانه و دقیق سی جی تی خواهد بود و در صورت اجرای درست سی جی تی نوبت به پی ای تی خواهد رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: از نظر بنده پی ای تی مقدم بر سی جی تی است اما اگر سی جی تی خوب اجرا نشود پی ای تی نیز خوب اجرا نخواهد شد. بنابراین باید ابتدا سی جی تی اجرایی شود.

وی ادامه داد با وضعیت خاصی که اقتصاد ما در حال حاضر دارد، فعلا کارکرد مالیات بر عایدی سرمایه باید کاملا تنظیم گرایانه باشد. در واقع این مالیات در گام‌های اول باید کاملا سخت گیرانه و تنظیمی باشد و سپس در آینده میتوانیم استفاده درآمدی نیز از این مالیات داشته باشیم.

وی در پاسخ به شمولیت دارایی‌ها نیز گفت که در رابطه با شمولیت‌ها نتوانستیم کمیسیون اقتصادی را قانع کنیم که از تمام دارایی‌ها مالیات بر عایدی سرمایه اخذ گردد و تا چند سال آینده صلاح اینطور است که از دارایی‌های بانکی و سهام مالیات اخذ نگردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها