کد خبر: 503340
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۸:۳۶:۲۰
| |

آب تالاب استیل آستارا هرگز ته نمی کشد

تالاب استیل آستارا با 138 هکتار وسعت در حاشیه جاده آستارا به تالش از منابع آب کشاورزی و از مناطق گردشگری شهرستان آستارا محسوب می شود و درختان توسکا، اوج و فرود پرندگان و امکانات تفرجی حاشیه آن، گردشگران و اهالی منطقه را به دمی استراحت زیر درختان سایه گستر و گرفتن عکس یادگاری در چشم اندازهای زیبای آن مشتاق می کند.

آب تالاب استیل آستارا هرگز ته نمی کشد
کد خبر: 503340
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۸:۳۶:۲۰

اعتمادآنلاین| تالاب استیل آستارا با 138 هکتار وسعت در حاشیه جاده آستارا به تالش از منابع آب کشاورزی و از مناطق گردشگری شهرستان آستارا محسوب می شود و درختان توسکا، اوج و فرود پرندگان و امکانات تفرجی حاشیه آن، گردشگران و اهالی منطقه را به دمی استراحت زیر درختان سایه گستر و گرفتن عکس یادگاری در چشم اندازهای زیبای آن مشتاق می کند.

بومیان و ساکنان منطقه می گویند آب تالاب استیل هرگز ته نمی کشد و به معنای واقعی خشک نمی شود، اما در تابستان ها به مقدار زیادی کاهش می یابد؛ آب استیل در پاییز و زمستان سرریز می شود و جاده حاشیه آن که به روستای دربند منتهی می شود را در خطر تهدید قرار می دهد، اما در فصل تابستان، نفس های تالاب به شماره می افتد.

این روزها ریشه درختان توسکای تالاب به علت کاهش حجم آب، دیده می شود و معدود گردشگران و شهروندانی که در اطراف تالاب به چشم می خورند، آرزو می کنند استیل، روزهای پر آب و بارانی را دوباره تجربه کند.

زمستان 99 اداره منابع آب آستارا برای جلوگیری از سرریز تالاب و تخریب راه روستایی دربند، مجبور شد آب مازاد تالاب استیل را با کانالی به دریای خزر تخلیه کند اما تابستان امسال، نه تنها آب تالاب کم شده بلکه آن مقدار نیز برای مصارف کشاورزی برداشت می شود.

بهمن بهرام پور سرپرست اداره منابع آب آستارا اعلام کرده که به منظور جلوگیری از تنش آبی در شالیزارها، با همکاری اداره جهاد کشاورزی با حفر خندق یا کانال، آب تالاب استیل را از پشت دانشگاه و منطقه میان پشته به ایستگاه پمپاژ آب منتقل می کنیم.

او توضیح داده که این کار برای گذر از شرایط کم آبی فعلی است و بعد از سپری شدن این دوره، بار دیگر نزولات جوی و چشمه سازهای بالادست تالاب، آن را از آب کافی پر خواهند کرد.

وی گفت: عمق تالاب استیل در کناره ها حدود یک متر و در وسط آن تا هفت و هشت متر می رسد و بارش های چند روز اخیر با وجود اینکه جان تازه ای به مزارع بخشیده اما در افزایش حجم آب تالاب تاثیر قابل توجهی نداشته است.

فردین فرتوت نیا رئیس اداره هواشناسی آستارا میزان بارش در شبانه روز گذشته در این شهرستان را 6.6 اعلام و خاطرنشان کرد: مقدار بارندگی ها در فصل بهار امسال، در مقایسه با بهار سال قبل 60 درصد کاهش یافته است.

با وجود این شرایط، از اواخر هفته قبل که بارش های پراکنده در آستارا آغاز شده، امیدها برای جان گرفتن دوباره تالاب استیل و رفع تنش آبی مزارع افزایش یافته است و اگر بارندگی ها ادامه یابد، حال تالاب نیز مثل قبل خوش خواهد شد.

اداره حفاظت محیط زیست نیز وضعیت تالاب استیل را همیشه با حساسیت ویژه ای دنبال می کند.

بر اساس اعلام اداره حفاظت محیط زیست آستارا این تالاب محل جوجه آوری بیش از چهار هزار و 500 قطعه پرنده باکلان کوچک و اگرت و منطقه ای شکار ممنوع است.

وحید مصطفی دوست سرپرست این اداره گفته است که تالاب استیل طبق برنامه و به طور مرتب با تلاش ماموران محیط زیست پایش می شود و همه باید برای حفاظت از این میراث ارزشمند طبیعی احساس مسئولیت کنند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: ایرنا


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها