کد خبر: 503388
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۰۷:۴۳:۵۸
| |

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان:

12 درصد جوانان مطلقا نمی‌خواهند، ازدواج کنند/ عدم تعهدپذیری دلیل اصلی ازدواج سفید در جامعه است

محمدمهدی تندگویان گفت: 70 درصد جوانان تمایل به ازدواج دارند که از این میان 35 درصد آنها به دلیل مشکلات حاد اقتصادی نمی‌توانند ازدواج کنند، مابقی این افراد هم اگر تصورات و نگرش‌شان از آینده تغییر پیدا کند، ازدواج می‌کنند. این آمارها در حالی ست که 10 الی 12 درصد از جوانان به صورت قطعی نمی‌خواهند ازدواج کنند.

12 درصد جوانان مطلقا نمی‌خواهند، ازدواج کنند/ عدم تعهدپذیری دلیل اصلی ازدواج سفید در جامعه است
کد خبر: 503388
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۰۷:۴۳:۵۸

اعتمادآنلاین| محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان و رئیس ستاد هفته ازدواج با اشاره به وجود پدیده «ازدواج سفید» در کشور گفت: ازدواج سفید عنوان درستی ندارد و به اعتقاد من باید در این اصطلاح غلط تجدید نظر شود چون یک ناهنجاری‌ست و اصلا ازدواجی در آن رخ نمی‌دهد بلکه بیشتر معنای هم‌باشی دارد.

به گزارش برنا، او درباره علت اصلی وقوع ازدواج سفید بیان کرد: علت اصلی به وجود آمدن ازدواج سفید به مسائل فرهنگی و عدم تعهدپذیری بازمی‌گردد چون وقتی افراد زیر یک سقف می‌روند و ازدواج‌شان را ثبت نمی‌کنند یعنی مشکل اقتصادی و دغدغه‌ تهیه مسکن و گرداندن یک زندگی دونفره را ندارند اما حاضر نیستند زندگی خود را به اشتراک رسمی بگذارند.

تندگویان افزود: طبق تحقیقات و پایش‌هایی که انجام دادیم و برای اولین بار در ستاد ساماندهی جوانان نیز مطرح کردیم، پاسخ به سوال ما درباره ازدواج سفید این بود که آنها می‌گفتند «ما درآمد و خانه داریم اما چرا باید با شخص دیگری تحت عنوان ازدواج معامله کنیم؟ چرا تعهد دهیم؟ همینطوری کنار هم بدون سند رسمی و تعهد کاغذی زندگی می‌کنیم و هر موقع حس کردیم نمی‌خواهیم کنار هم باشیم، می‌رویم.» طبیعتا این مسئله آسیب بسیار جدی به اشخاص و جامعه وارد می‌کند و تشکیل خانواده و فرزندآوری را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به مشکلات حقوقی ناشی از ازدواج سفید گفت: یکی از مشکلاتی که پیرو این نوع ازدواج به وجود می‌آید و کسی به آن توجه نمی‌کند به وجود آمدن فرزند است. اگر زن و مرد در ازدواج سفید بدون برنامه ریزی و ناخودآگاه بچه‌دار شوند، قانونگذار دچار مشکل بسیاری خواهد شد و این فرزند در آینده برای دریافت خدمات اجتماعی به زحمت میافتد ضمن اینکه اگر پدر و مادرش از یکدیگر جدا شوند معلوم نیست چه بر سر این بچه خواهد آمد و با کدام یک از آنها قرار است زندگی کند.

او با اشاره به راهکار از بین بردن ازدواج سفید در جامعه تصریح کرد: به نظر من فرهنگسازی و ارائه مشاوره مناسب می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش ازدواج سفید داشته باشد درواقع اگر افراد به مشاوره مراجعه کنند و با مشکلات وحشتناک روحی، روانی و حقوقی ناشی از این نوع ازدواج آشنا شوند قطعا متوجه می‌شوند که این نوع ازدواج خطاست چون به هرحال هر آشنایی و جدایی باعث تخریب روح و روان فرد می‌شود ضمن اینکه دخترها و پسرهایی که به سمت ازدواج سفید می‌روند مجبور به کتمان روابط خود هستند و نمی‌توانند در جمع‌های خانوادگی حضور پیدا کنند که همین پنهان کاری‌ها می‌تواند مشکلات زیادی برای طرفین به وجود بیاورد.

تندگویان ادامه داد: ترس از تعهد یکی از دلایلی‌ست که جوانان از ازدواج می‌ترسند که البته کاملا غیرواقعی‌ست چون شناخت درست ندارند درحالی که اگر یک مشاور و روانشناس برای آنها موضوع را باز کند و توضیح دهد که تعهد به چه معناست و تشکیل خانواده و فرزندآوری می‌تواند چقدر به وجود آرامش در زندگی‌شان کمک کند قطعا ترس از تعهد از بین می‌رود.

رئیس ستاد هفته ازدواج در پاسخ به این سوال که آیا روند ازدواج سفید در کشور رو به افزایش است یا خیر؟ گفت: میزان وجود ازدواج سفید در کشور اصلا قابل رصد نیست اما به اعتقاد من میزان آن، آنقدر که در جامعه به آن اشاره می‌شود هم نیست چون پایش ما از جوانان نشان می‌دهد بالای 70 درصد آنها تمایل به ازدواج و پیوند مشترک دارند بنابراین عمده جوانان ما به این نوع ازدواج تمایلی ندارد.

او درباره ویژگی افرادی که به سمت ازدواج سفید می‌روند، بیان کرد: معمولا کسانی گرفتار این موضوع می‌شوند که ضعف‌های مهارتی و تعهدپذیری دارند. اینگونه افراد اصولا در اشتغال هم دچار مشکل هستند و برای مثال هر 5 سال ده بار شغل عوض می‌کنند به طورکلی آنها برای انجام هیچ تعهدپذیر نیستند.

تندگویان با تاکید براینکه تک فرزندی بر عدم تعهدپذیری فرزندان تاثیر می‌گذارد، گفت: کودکان تک فرزند چون از تعهدپذیری فاصله می‌گیرند و حوصله اشتراک گذاری مسائل روزمره زندگی خود را ندارند معمولا در تعهدپذیری دچار مشکل می‌شوند و در مراحل زندگی خود با مشکل عدم تعهدپذیری مواجه می‌شوند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که چقدر از جوانان تمایل به ازدواج دارند، بیان کرد: 70 درصد جوانان تمایل به ازدواج دارند که از این میان 35 درصد آنها به دلیل مشکلات حاد اقتصادی نمی‌توانند ازدواج کنند اما اگر مشکلشان حل شود قطعا ازدواج خواهند کرد مابقی این افراد هم اگر تصورات و نگرش‌شان از آینده تغییر پیدا کند، ازدواج می‌کنند این آمارها در حالی است که 10 الی 12 درصد از جوانان به صورت قطعی نمی‌خواهند، ازدواج کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها