کد خبر: 503641
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

تهیه نقشه برای کاداستر 4 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی

مجری طرح کاداستر اراضی کشاورزی گفت: در راستای کاداستر اراضی کشاورزی تاکنون برای 4 میلیون هکتار از این اراضی نقشه تهیه و تحویل سازمان ثبت اسناد و مالکیت کشور شده است.

تهیه نقشه برای کاداستر 4 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی
کد خبر: 503641
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا جباران افزود: تاکنون با استفاده از هواپیما و با کمک سازمان نقشه برداری، سازمان جغرافیایی کشور و بخش خصوصی از 14 میلیون و 600 هزار هکتار اراضی کشاورزی عکس برداری انجام شده که از این سطح برای حدود 10 میلیون هکتار ارتو فوتو یا عکس نقشه تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت: از این ارتو فوتو در راستای اجرای قانون کاداستر و تعیین حد و حدود اراضی و تهیه نقشه اراضی کشاورزی استفاده می‌شود.

جباران اظهار داشت: برای تطبیق این عکس نقشه‌ها با اطلاعات مالکیتی کشاورزان و همچنین با نقشه‌هایی که توسط دوربین‌های زمینی تهیه می‌شود، در سطح 5 میلیون و 600 هزار هکتار با شرکت‌های مشاوره قرارداد بسته‌ایم که از این سطح تاکنون برای 4 میلیون هکتار اراضی نقشه تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نقشه تولید شده برای 4 میلیون هکتار نیز به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تحویل داده‌ایم تا در بانک جامع مکانی این سازمان جانمایی شود.

مجری طرح کاداستر اراضی کشاورزی با بیان این که از 4 میلیون هکتار نقشه تهیه شده، تاکنون حدود یک میلیون هکتار آن بررسی و به تأیید سازمان نقشه برداری کشور رسیده است، گفت: این یک میلیون هکتار اراضی تأیید شده توسط سازمان نقشه برداری می‌تواند منجر به صدور سند برای کشاورزان شود.

وی، فرآیند تهیه کاداستر و نقشه اراضی کشاورزی و تطبیق آن با واقعیت و اطلاعات موجود، اصلاحات و تأیید نقشه‌ها از سوی سازمان نقشه برداری کشور را بسیار پیچیده و زمان‌بر عنوان کرد و اذعان داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز تاکنون برای 685 هزار هکتار از این یک میلیون هکتار نقشه اراضی تأیید شده، سند کاداستری صادر کرده است.

جباران گفت: در کاداستر اراضی ملی و دولتی، مالک این اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، از این رو این سازمان خودش نقشه برداری می‌کند و نقشه‌ها را تحویل می‌دهد و سند برای این اراضی صادر می‌شود ضمن آن که قطعات این اراضی بسیار بزرگ است، اما در اراضی کشاورزی، مردم مالک اراضی هستند و اطلاعات و اسنادشان را باید در اختیار ما و سازمان ثبت اسناد و املاک قرار می‌دهند.

وی افزود: نقشه‌های اراضی کشاورزی بسیار دقیق و در مقیاس یک دو هزارم است ضمن آن که تعداد قطعات کشاورزی زیاد و میانگین اغلب مالکیت قطعات حدود 1.5 هکتار است.

جباران درباره اهمیت اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی اذعان داشت: با انجام کاداستر و صدور سند برای اراضی کشاورزی، کشاورزان مشکل مالکیتی با اراضی ملی و اراضی مالکان زمین‌های اطراف خود نخواهند داشت، ضمن آن که این سندها برای اراضی کشاورزی ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و به عنوان وثیقه بانکی نیز استفاده می‌شوند.

وی، درباره اهمیت سند کاداستری در حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت: با صدور سند کاداستری، ما از هرگونه نقل و انتقال این اراضی در دفاتر اسناد رسمی مطلع می‌شویم در حالی که اگر سند نباشد نقل و انتقال اراضی به صورت قولنامه ای انجام می‌شود و ممکن است کلاهبرداری صورت بگیرد.

مجری طرح کاداستر اراضی کشاورزی از کشاورزان خواست برای پیشبرد طرح کاداستر اراضی کشاورزی هنگام نقشه برداری زمینی و صدور سند با ارائه اسناد و مستندات خود به سازمان امور اراضی کشور و یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همکاری کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها