مقام مسئول در نظام بانکی:

دولت سیزدهم باید استقلال مالی از سیاست‌های پولی را مدنظر قرار دهد

یک مقام مسئول در نظام بانکی سلامت بانکها را مهمترین برنامه پیش روی دولت سیزدهم دانست و گفت: بانک مرکزی در دولت جدید باید سیاستهای مالی کشور را به سمت استقلال از سیاستهای پولی هدایت نماید.

دولت سیزدهم باید استقلال مالی از سیاست‌های پولی را مدنظر قرار دهد
کد خبر: 503644
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۴:۱۳:۲۸

اعتمادآنلاین| علی صالح آبادی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه دولت جدید باید ایجاد سلامت در نظام بانکی را مدنظر قرار داده و انتظام بخشی به وضعیت مالی بانک‌ها را در دستور کار قرار دهد؛ به نحوی که کنترل اضافه برداشت‌ها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، وی افزود: از دولت جدید هم انتظار می‌رود که سیاست‌های مالی کشور را به سمت استقلال از سیاست‌های پولی هدایت کنند؛ تا کنترل تورم را صورت داد و اضافه برداشت‌ها را به حداقل رساند.

این مقام مسئول در نظام بانکی، کنترل نقدینگی را از مسیر کاهش اضافه برداشت دولت و بانک‌ها از بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: استقلال سیاست پولی از سیاست مالی به این معنا نیست که رئیس کل بانک مرکزی از مرجعی غیر از دولت انتخاب شود، بلکه استقلال سیاست پولی از سیاست مالی، معنای استقلال بانک مرکزی است؛ یعنی بودجه دولت هیچگونه اتکایی به منابع بانک مرکزی نداشته باشد.

صالح آبادی همچنین در خصوص ارزهای دیجیتال نیز گفت: اینکه در مورد رمزارزها چه سیاستی را بتوان دنبال کرد، یک موضوع کلان است و در سطح کلان باید سیاست کشور مشخص شده که البته این مقوله‌های مختلفی دارد و جزئیات متعددی را در برمی گیرد.

وی افزود: آنچه که الان مجاز دانسته شده، این است که افرادی که اجازه استخراج رمزارز را در گذشته اخذ کرده و برق برای آنها تأمین شده است تا رمزارز تولید کنند، می‌توانند از طریق شبکه صرافی، رمزارز خود را ارائه کرده و رمز ارز مذکور صرف واردات کالا به کشور شود.

صالح آبادی ادامه داد: این بخش مجاز دانسته شده و هنوز به صورت عملیاتی اجرایی نشده است؛ پس ما در بانک توسعه صادرات در چارچوب مقررات ارزی کشور عمل خواهیم کرد و ما هم به صرافی‌ها تاکید کرده ایم که این کار را شروع نمایند؛ اما باید در سطح کلان تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

این مقام مسئول در نظام بانکی همچنین با بیان اینکه در مورد صادرات عراق و افغانستان در چارچوب بخشنامه‌های بانک مرکزی عمل خواهیم کرد، گفت: صرافی‌های بانکی در چارچوب بخشنامه‌های بانک مرکزی، کار خاصی برای صادرکنندگانی که صادرات خود را به ریال انجام می‌دهند، نخواهند کرد؛ ولی آن دسته از صادرکنندگانی که به شکل ارزی صادرات داشته باشند، صرافی به هر شکلی که صادرکننده بخواهد به او خدمت ارائه خواهند داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: ما در عراق و افغانستان امکاناتی داریم که اگر صادرکننده، دینار در عراق داشته باشد، می‌تواند دینار خود را به کارگزاری که از طریق صرافی معرفی خواهیم کرد، تحویل دهد و اگر در تهران ریال نیاز داشته باشد، به نرخ روز ریال دریافت نماید؛ ولی اگر بخواهد دینار را تبدیل به ارز دیگری تبدیل کند، می‌توانیم در هر مقصدی و به هر ذی نفعی، ارز را منتقل کنیم.

وی افزود: از عراق واردات زیادی نداریم، ولی اگر قرار باشد ریال تبدیل به واردات از عراق هم شود، صرافی‌های ما آمادگی لازم را دارند.

صالح آبادی در پاسخ به سوال دیگر خصوص حمایت از صادرکنندگانی که به اوراسیا صادرات دارند نیز ادامه داد: در مورد اوراسیا امکان خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی ایجاد شده است که برای صادرات خود به کشورهای اوراسیا از آن می‌توانند استفاده کنند؛ به هر حال این کشورها همجوار ایران بوده و به عنوان بازار هدف صادراتی محسوب می‌شوند؛ پس ما هم می‌توانیم برای صادرکنندگان با نرخ‌های ترجیحی تأمین مالی صورت دهیم و اگر خدمات صرافی و ارزی هم بخواهند، آمادگی لازم وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها